Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post hier alles over de nieuwste uitbreiding van het metronet, de Hoekse Lijn.
Post Reply
User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 17 Oct 2018, 17:36

Ik zie dat Rijnmond Nieuws ook een artikel heeft geschreven, maar zo te zien gaat het inderdaad over een nieuwe voortgangsrapportage (van deze maand). Of het echt nieuws is dag betwijfel ik.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 17 Oct 2018, 17:44

Het is nieuws ja, elke maand wordt er een voortgangsrapportage gepubliceerd met de status van het project, en gister is de rapportage van oktober verzonden door de wethouder. Qua oplevering is het belangrijkste nieuws dat er dus nieuwe bugs gevonden zijn en men ernstig twijfelt aan de planning, hoewel Bombardier nog altijd (tegen beter weten in?) beweert dat men de software over 3 weken af heeft. Men acht de kans dat dit niet gaat lukken echter vrij groot, dus mogelijk dat over 2 à 3 weken er een definitief bericht volgt dat het later gaat worden. De software blijft cruciaal, en ze hebben circa 3 maanden nodig voor het test- en proefbedrijf en het papierwerk.

Dat de Blankenburgverbinding vermeld wordt zal zijn dat deze verbinding de Hoekse Lijn kruist en er hierdoor buitendienststellingen nodig zijn. Zo'n buitendienststelling tijdens het test- en proefbedrijf betekent dat je enkele dagen niet (volledig) kunt testen en dat kan invloed hebben op de planning.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 526
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 18 Oct 2018, 09:06

MichaBen wrote:
17 Oct 2018, 17:44
Het is nieuws ja, elke maand wordt er een voortgangsrapportage gepubliceerd met de status van het project, en gister is de rapportage van oktober verzonden door de wethouder. Qua oplevering is het belangrijkste nieuws dat er dus nieuwe bugs gevonden zijn en men ernstig twijfelt aan de planning, hoewel Bombardier nog altijd (tegen beter weten in?) beweert dat men de software over 3 weken af heeft. Men acht de kans dat dit niet gaat lukken echter vrij groot, dus mogelijk dat over 2 à 3 weken er een definitief bericht volgt dat het later gaat worden. De software blijft cruciaal, en ze hebben circa 3 maanden nodig voor het test- en proefbedrijf en het papierwerk.

Dat de Blankenburgverbinding vermeld wordt zal zijn dat deze verbinding de Hoekse Lijn kruist en er hierdoor buitendienststellingen nodig zijn. Zo'n buitendienststelling tijdens het test- en proefbedrijf betekent dat je enkele dagen niet (volledig) kunt testen en dat kan invloed hebben op de planning.
Ik zou toch graag eens in die bugtracker kijken zeg. Beroepsinteresse 8)
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 19 Oct 2018, 13:30

Inmiddels zijn er ook afgeplakte routevorken in voertuigen aangebracht.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 21 Oct 2018, 19:12

Een premium artikel over waarom alles uitloopt. Wordt alleen niks concreets gezegd waarom alles "zo complex" is waardoor de hele boel uitloopt.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 21 Oct 2018, 21:29

Gewoon een groot lulverhaal. Men gaat echt niet vertellen wat er precies mis gaat, dat is gevoelige informatie.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 29 Oct 2018, 22:54

Over een week zou de spoorbeveiliging af moeten zijn, spannend dit!
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 526
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 01 Nov 2018, 12:40

luka23 wrote:
21 Oct 2018, 19:12
Een premium artikel over waarom alles uitloopt. Wordt alleen niks concreets gezegd waarom alles "zo complex" is waardoor de hele boel uitloopt.
Specifiek over de software:

Reizigers denken: wáárom is dit nou zo moeilijk? Het is niet de eerste metro ter wereld, toch?

,,Dat klopt, maar dit project is uniek in Europa, en misschien ook wel in de wereld. Het is gewoon enorm complex. Die complexiteit zit hem in het feit dat het een traject met overwegen en twee bruggen is waar de metro én goederenvervoer overheen moet. Bij mijn weten bestaat dat niet in Europa. Je moet de systemen van de RET en ProRail op elkaar aansluiten, de lijn op het bestaande metronetwerk aansluiten. De software regelt alles: de overgangen, de snelheid, de afstanden tussen metro's, de wissels. Enorm complex, dus. En dat systeem moet 100 procent in orde zijn. De software is cruciaal."

De stations zijn inmiddels zo goed als klaar. Van der Linden kijkt hoe een monteur sleutelt aan de incheckpoortjes op het gloednieuwe station Maassluis Steendijkpolder. De projectleider draagt een veiligheidshesje en helm. ,,Ik wil het goede voorbeeld geven."

Hij vertelt over de oranje kleur van het station. ,,Elk station heeft een andere kleur. Het gaat van licht naar rood. De kleuren van een ondergaande zon. Het eindstation in Hoek van Holland wordt avondrood, volgens mij. Daar is over nagedacht."

Dus alles is af, behalve de beveiligingssoftware?

,,Ja."

Eerder deze week meldde de gemeente Rotterdam dat die software nog altijd problemen bevat. Waar zit de pijn?

,,Software komt altijd in releases. Veel apps op je mobiele telefoon worden ook elke avond geupdate. Het verschil is dat wanneer daar een foutje in zit, hooguit wat ergernis ontstaat. Je kunt geen bankbetaling doen, bijvoorbeeld. Hier gaat het om veiligheid. Elke nieuwe release neemt weer een paar weken in beslag."


Hoe groot is het team van programmeurs?

,,Ik schat dat in Polen zo'n twintig man aan de software werkt.''

Waarom in Polen?

,,Die afdeling zit nou eenmaal in Polen.''

Kunt u niet zeggen: ik breid dat team van twintig uit, dan zijn we sneller klaar.

,,Nee, zo werkt het niet. Het is zulk specialistisch werk. Het is hetzelfde als een zwangerschap. Een vrouw doet er negen maanden over om een kind te krijgen, maar negen vrouwen kunnen er samen nooit één maand over doen om te bevallen. Snap je? Je kunt het proces op die manier niet versnellen."

Was de planning niet gewoon te krap? Oorspronkelijk zou de metro na vijf maanden rijden.

,,Dat geldt niet voor de software: het contract stamt uit 2015. Toen zijn de programmeurs al begonnen. Ik denk dat de complexiteit gewoon heel groot is gebleken."

Wie heeft dat onderschat?

,,Leverancier Bombardier heeft het heel serieus opgepakt, maar het is erg complex."

Dat was in 2015 toch ook al bekend?

,,Het is gewoon veel meer werk gebleken dan toen gedacht."

Vijf maanden was te ambitieus?

,,Deskundigen hebben het beoordeeld en geoordeeld dat het haalbaar was. Maar dit speelde in de tijd dat ik nog geen projectleider was. Ik weet niet of ik de aangewezen persoon ben om daar iets over te zeggen."

Hoe is het contact met Bombardier?

,,We hebben hartstikke goede werkafspraken en veel contact. Elke maandagochtend hebben we een call. Daar zit ook de directie van de RET bij. Dan kijken we naar de knelpunten. In Polen hebben we continu mensen zitten voor acute vragen. Ben zelf ook eens in Polen geweest. Daar zie je dus gewoon de Hoekse Lijn staan, gemodelleerd op al die computerschermen. Je ziet een team dat met toewijding aan de Hoekse Lijn werkt."

Moet u daar niet continu zijn?

,,Nou ja, het is zó specialistisch... Maar weinig mensen kunnen echt inhoudelijk meekijken. Ik volg het proces. Hier werken we aan de restpunten. Deze week maakte de RET een schouwrit langs alle stations. Men was erg content. Dat is heel leuk om te horen, dáár doe je het voor."

Heeft u een voorbeeld van zo'n probleem in de software?

,,Als een metro aan komt rijden, wordt een signaal afgegeven dat de overweg verderop kan sluiten. De bellen van die overweg moeten na 20 seconden rinkelen, 5 seconden later horen de bomen te zakken. De bomen moeten dus 25 seconden na dat eerste seintje gesloten zijn. In het lab geeft de computer 25 seconden aan, maar buiten, wanneer je gaat testen, blijkt het toch 23 seconden te duren. Volgens de veiligheidseisen arriveert de metro dan te vroeg en kan het zijn dat de overweg nog niet ontruimd is. Dat mag niet."

En testen in het lab is anders dan in de werkelijkheid

,,Klopt. In de werkelijkheid kunnen externe omstandigheden nog een rol spelen. Het beveiligingssysteem moet bijvoorbeeld ook reageren als een vrachtwagen met pech op een overweg komt te staan. Stopt de metro dan wel op tijd, gaan de slagbomen dicht? Of: iemand valt op een perron en op station Beurs is een storing. Tegelijkertijd? Dan moet je een volgorde van afhandeling hebben. Dáár zit de complexiteit in.''

Is dat makkelijk uit te leggen aan Poolse programmeurs?

,,Ja, hoor. Die mensen leveren systemen voor de hele wereld en die zijn veilig"

Zijn de veiligheidseisen in Nederland niet te streng?

,,Laten we blij zijn dat we in Nederland zo gefocust zijn op veiligheid. Ook al duurt het dan soms wat langer. Ik moet er niet aan denken dat de techniek ons straks in de steek laat en er dingen gebeuren. Dat vergeet je nooit meer."

Wat is uw grootste zorg?

,,Ik moet zeker weten dat het een veilig en robuust systeem is. Vier onafhankelijke deskundigen controleren straks na elkaar of het systeem veilig is. Zij laten zich niet beïnvloeden door tijd en geld, dat is goed. Ik zal never nooit zo iemand overrulen. Als iemand zegt dat we nog niet zo ver zijn, dan zijn we nog niet zo ver. We willen niet dat er hetzelfde gebeurt als met de Randstadrail: die lag er vlak na de opening alweer uit."

Hoe leuk is dit werk nog?

,,Ik weet zeker dat iedereen enthousiast wordt van het eindresultaat. Dat weet ik uit ervaring. In Maastricht heb ik aan de ondertunneling van de A2 gewerkt, was óók een moeilijk project. Daar is iedereen nu positief over. Dat geeft mij de energie."
Hoe groot is de kans dat een Rotterdammer eind januari met de metro naar een verjaardag in Hoek van Holland kan?

,,Daar doen we volgens mij geen uitspraken over."

U noemde het project Hoekse Lijn uniek in Europa. Heeft Barcelona al gebeld?

,,Er is nog geen concrete belangstelling, maar die komt wel. Feit is dat alle openbaar vervoernetwerken veel drukker worden. De Hoekse Lijn is dan ook een voorbeeld. Dit wordt een blauwdruk, ik weet het zeker."


Dit stuk:
,,Dat klopt, maar dit project is uniek in Europa, en misschien ook wel in de wereld. Het is gewoon enorm complex. Die complexiteit zit hem in het feit dat het een traject met overwegen en twee bruggen is waar de metro én goederenvervoer overheen moet. Bij mijn weten bestaat dat niet in Europa. Je moet de systemen van de RET en ProRail op elkaar aansluiten, de lijn op het bestaande metronetwerk aansluiten. De software regelt alles: de overgangen, de snelheid, de afstanden tussen metro's, de wissels. Enorm complex, dus. En dat systeem moet 100 procent in orde zijn. De software is cruciaal."
Lijkt me dat de requirements van te voren duidelijk waren. Uniek is onzin, elke software is "uniek", elk probleem is uniek, maar, als alles uniek is, is niets uniek.

In dit geval, lijkt mij, dat de planning en projectmanagement tekort geschoten heeft. Veel te optimistisch met datums/tijden, zeker als men van te voren al wist dat het zo "uniek" was...
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 01 Nov 2018, 16:32

Tsja, dan past er ook een unieke planning en een uniek staaltje projectmanagement bij :lol:
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 01 Nov 2018, 18:15

luka23 wrote:
29 Oct 2018, 22:54
Over een week zou de spoorbeveiliging af moeten zijn, spannend dit!
Bombardier claimt blijkbaar nog altijd dat de software geleverd gaat worden, maar het bijbehorende veiligheidscertificaat niet. Klinkt haast alsof men een beta-versie wil leveren...

https://www.rijnmond.nl/nieuws/174593/N ... oekse-Lijn

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 02 Nov 2018, 12:47

Ik dacht dat dat certificaat sowieso pas later zou komen?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 02 Nov 2018, 19:10

Er zijn natuurlijk meerdere certificaten bij een project als deze, nadat de leverancier de boel oplevert gaat de inspectie hier nog de boel bekijken.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 03 Nov 2018, 00:28

Dan is het toch niet gek dat het certificaat er nog niet is?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 03 Nov 2018, 10:25

Nogmaals, er zijn meerdere controles met bijbehorend certificaat en/of vergunning. Het veiligheidscertificaat had blijkbaar gelijktijdig met de software geleverd moeten worden, waarna de ILT nog 7 weken nodig had om hun controle uit te voeren en een indienststellingsvergunning te leveren.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1295
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Mario90 » 08 Nov 2018, 18:09

Wethouder: eind februari start Hoekse Lijn https://www.rijnmond.nl/nieuws/174866/W ... oekse-Lijn

Post Reply