Nieuwe tramlijn via nieuwe stadsbrug?

Post hier op/aanmerkingen over toekomstige uitbreidingen van het tramnet (bijv. Ridderkerklijn en verbinding naar The The Hague airport).
Post Reply
MarkNL
Lid

Nieuwe tramlijn via nieuwe stadsbrug?

Post by MarkNL » 06 Feb 2016, 13:59

Al enige tijd is bekend dat er plannen zijn voor een derde stadsbrug over de Nieuwe Maas, waarbij de gemeente voorkeur heeft voor een plek ten westen van de Maastunnel. Mogelijk gaat de nieuwe brug gecombineerd worden met een nieuwe tramlijn die af moet zijn voor de World Expo van 2025. Dit zou dan ten kosten moeten gaan van de geplande nieuwe metro over zuid.

Bron

MichaBen
Lid

Re: Nieuwe tramlijn via nieuwe stadsbrug?

Post by MichaBen » 07 Feb 2016, 13:57

Die brug is voor meer dan alleen het OV, en een tram is nou eenmaal beter in te passen op een verkeersbrug dan een metro. Ik hoop alleen niet dat men dit nu als argument gaat misbruiken om de oostelijke verbinding Kralingse Zoom - Zuidplein ook als tram uit te voeren. Naar mijn idee is er geen noodzaak de twee aan elkaar te knopen, het is immers geen verbinding voor doorgaande reizigers dus je kan best een metro Binnenhof - Alexander - Kralingse Zoom - Stadionpark - Zuidplein hebben en een tram Stadionpark - Maashaven - Waalhaven - Marconiplein.

Gideon
Lid

Post by Gideon » 08 Feb 2016, 11:38

Ik zie wel iets voor me dat ook in NY gebeurd.
Hier heb je een brug waar de metro onder hangt, in dit geval lijkt het me beter dat het boven de brug komt.
Met vriendelijke groet,

Gideon.

5601
Lid

Post by 5601 » 10 Feb 2016, 16:09

Gideon wrote:Ik zie wel iets voor me dat ook in NY gebeurd.
Hier heb je een brug waar de metro onder hangt, in dit geval lijkt het me beter dat het boven de brug komt.
Een metro via een brug lijkt me een erg slechte optie, die moet echt via een tunnel, (geen last van openingstijden voor de scheepvaart) :x

Mario90
Lid

Post by Mario90 » 15 Feb 2016, 13:51

Volgens wethouder Pex Langenberg (verkeer en duurzaamheid) kan er meer gedaan worden met vervoer over water, betere fietsroutes en de binnenstad moet voetgangersvriendelijker. „De bestaande verbindingen over de Maas kunnen we beter benutten, vooral met openbaar vervoer. Denk aan een tramlijn over de Willemsbrug of door de Maastunnels.’’

METRO

Post Reply