600 vs 1600

Plaats hier informatie over de rijtuigen over de Rotterdamse tram. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 2134). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
remy5000
Lid

600 vs 1600

Post by remy5000 » 01 Nov 2017, 13:06

Sinds kort heb ik naast de cabinepanelen uit de teetjes en een uit de zgt serie ook een paneel uit de 1633. (Via marktplaats):

Image

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een bedieningshandleiding zoals ik die ook voor type M, T en B heb. Om te weten wat alle lampjes en knopjes doen specifiek. Maar vooral vraag ik me af waar de rood omrande knoppen voor zijn, die ene in het midden lijkt een drukschakelaar met lamp. En een met wisselversteller, wat doet die? Is er bij de tram geen concept van een rijweg?

Daarnaast zie ik online een cabinefoto met het paneel in een 600 rijtuig:

Image

Zie de snelheidmeter bovenop en de hendel ernaast. Wat doet die hendel?

In de 1600 daarintegen:

Image

geen snelheidsmeter zichtbaar. Wel een wiel links.

Waarom zijn dezelfde panelen in twee rijtuigseries gebruikt? Lijken ze erg op elkaar o.i.d.? Wie kan daar iets meer over vertellen?
https://raymii.org

Tristan
Lid

Re: 600 vs 1600

Post by Tristan » 01 Nov 2017, 14:45

remy5000 wrote:
01 Nov 2017, 13:06
Maar vooral vraag ik me af waar de rood omrande knoppen voor zijn, die ene in het midden lijkt een drukschakelaar met lamp.
Klopt, die knoppen zijn verlichte drukschakelaars. Die rode knop in het midden is de controlelamp richtingaanwijzers.
remy5000 wrote:
En een met wisselversteller, wat doet die? Is er bij de tram geen concept van een rijweg?
Nee, je kunt de wissels handmatig bedienen, of automatisch laten bedienen door het VECOM-systeem door het lijnnummer in te voeren en de schakelaar op 'automatisch' te zetten.
remy5000 wrote:
Die hendel bedient een oliepomp voor de handrem. Er is ook een elektrisch remsysteem aanwezig.
remy5000 wrote:
Waarom zijn dezelfde panelen in twee rijtuigseries gebruikt? Lijken ze erg op elkaar o.i.d.? Wie kan daar iets meer over vertellen?
De 1600'en zijn 600'en die later een tussenbak hebben gekregen, zie wikipedia. Bij sommige rijtuigen is het stuurtafelpaneel dichter bij de bestuurder gebracht (zoals te zien op de laatste foto), omdat de eerdere opstelling qua ergonomie te wensen overliet. De bestuurders moesten daarbij namelijk vooroverbuigen (of de knoppen met (eet)stokjes bedienen).
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

remy5000
Lid

Post by remy5000 » 01 Nov 2017, 17:20

Tristan wrote:
01 Nov 2017, 14:45
remy5000 wrote:
Maar vooral vraag ik me af waar de rood omrande knoppen voor zijn, die ene in het midden lijkt een drukschakelaar met lamp.
Klopt, die knoppen zijn verlichte drukschakelaars. Die rode knop in het midden is de controlelamp richtingaanwijzers.
remy5000 wrote:
En een met wisselversteller, wat doet die? Is er bij de tram geen concept van een rijweg?
Nee, je kunt de wissels handmatig bedienen, of automatisch laten bedienen door het VECOM-systeem door het lijnnummer in te voeren en de schakelaar op 'automatisch' te zetten.
remy5000 wrote:
Die hendel bedient een oliepomp voor de handrem. Er is ook een elektrisch remsysteem aanwezig.
remy5000 wrote:
De 1600'en zijn 600'en die later een tussenbak hebben gekregen, zie wikipedia. Bij sommige rijtuigen is het stuurtafelpaneel dichter bij de bestuurder gebracht (zoals te zien op de laatste foto), omdat de eerdere opstelling qua ergonomie te wensen overliet. De bestuurders moesten daarbij namelijk vooroverbuigen (of de knoppen met (eet)stokjes bedienen).
Ah kijk, handige wikipedia link. Met een cabinefoto:

Image

Daarin zit bij die middelste rode lamp ook een blauwe sticker zo te zien.

Ik zie op het paneel nergens een schakelaar om de richting van de wissel te stellen? Alleen de knop wisselversteller. Hoe werkt dat dan, handmatig, met deze rijtuigen?

Tevens zie ik twee knoppen voor de deuren, direkt en voordeur, en een schakelaar 'automatisch' waar het label weggevaagd is. Weet je toevallig wat daar stond?

Ook maar gelijk wat hout gekocht voor een nette behuizing:

Image

Het is dat ik voor een zaagtafel naar de bouwmarkt of vrienden moet want ik wil ook echt verder met die stuurtafeldelen van het Teetje... De software is zo goed als klaar alleen de behuizing en het netjes aansluiten nog...
https://raymii.org

Tristan
Lid

Post by Tristan » 01 Nov 2017, 20:03

remy5000 wrote:
01 Nov 2017, 17:20
Ik zie op het paneel nergens een schakelaar om de richting van de wissel te stellen? Alleen de knop wisselversteller. Hoe werkt dat dan, handmatig, met deze rijtuigen?
Ik weet niet precies waar die drukknop voor is. Maar vroeger werden de wissels anders bediend. Er hing een contactstuk in de bovenleiding dat, aan de hand van de hoeveelheid stroom die door de pantograaf (beugel) afgenomen werd, gebruikt werd om de wissels te bedienen. Veel stroom was rechtsaf, weinig stroom was linksaf, of andersom. Dat was creatiever dan nu, nu er onder de trams een zender hangt die de (voor)keuze van de bestuurder doorgeeft (ter hoogte van de gele stip voor een wissel). Daarom zijn de stuurtafels van de Romeo-Düwags, evenals het stuurtafelpaneel dat jij ook hebt, voorzien van de knoppen 'wissel links' en 'wissel rechts'. Geen keuze is rechtdoor (bijvoorbeeld vanaf de Eendrachtsweg richting het Vasteland), of een van de twee richtingen.
remy5000 wrote:
01 Nov 2017, 17:20
Tevens zie ik twee knoppen voor de deuren, direkt en voordeur, en een schakelaar 'automatisch' waar het label weggevaagd is. Weet je toevallig wat daar stond?
Direkt werd gebruikt wanneer de deuren op handbediening stonden (bijvoorbeeld bij een defecte deur). Daarmee kan de bestuurder de deuren met één druk op de knop openen en sluiten (zonder inklembeveiliging). Met voordeur kon de voordeur bediend worden, die was losgekoppeld van de rest van de deurbediening. Daarnaast heb je inderdaad een schakelaar voor deuren 'automatisch' en 'vast': ontgrendeling van de deuren. Wanneer de schakelaar in 'automatisch' gezet werd, konden de deuren geopend worden, en gingen ze na een tijdje geen in- en uitstappers automatisch weer dicht. Als de schakelaar in 'vast' stond, konden de deuren geopend worden, waarna de deuren geopend bleven totdat de bestuurder de knop weer in het midden zette.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Post Reply