Page 25 of 26

Re: RET Bustopic

Posted: 07 Aug 2018, 21:31
by luka23
Hmmm... Dat verklaart de "verdwaalde" vrachtwagen :lol:

Re: RET Bustopic

Posted: 08 Aug 2018, 08:54
by LB
luka23 wrote:
07 Aug 2018, 11:32
Is het bovenste busplatform van Cpb afgesloten? Ik zag er heel wat afzetlint.
Wegdek bij Capelsebrug boven wordt opnieuw geasfalteerd

Re: RET Bustopic

Posted: 20 Aug 2018, 08:41
by MarkNL
Inmiddels is de puinbaan gestort en zal het asfalteren spoedig plaatsvinden vermoed ik.

Re: RET Bustopic

Posted: 27 Oct 2018, 01:38
by Mario90
RET koopt zijn laatste dieselbussen: https://www.ad.nl/rotterdam/ret-koopt-z ... ~a4861207/

Re: RET Bustopic

Posted: 28 Oct 2018, 22:48
by luka23
Met al die nieuw aangeschafte bussen denk ik dat de Alliances binnenkort helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, wil er nog wel een keer een rit in maken. Waar kan ik ze regulier nog aantreffen?

Re: RET Bustopic

Posted: 28 Oct 2018, 23:54
by Thijs852
Ik zie ze best vaak op lijn 668 rijden in de ochtendspits.

Re: RET Bustopic

Posted: 29 Oct 2018, 09:44
by Tristan
Gisteren tekende Maurice Unck het contract met VDL Bus & Coach Nederland BV voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden gecombineerd met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft.

Eerder dit jaar bestelden we al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe busconcessie start. Maurice: “Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt, eind 2019, 55 e-bussen in gebruik en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. Maurice: “Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”
Opladen met motorgenerator

De hybride bussen maken geen gebruik van de laadinfrastructuur voor de volledig elektrische bussen. Bij de hybride technologie is laden bij een oplaadpunt namelijk niet nodig: een motorgenerator wekt de noodzakelijke elektrische energie op. Door de toepassing van deze techniek kan de brandstofbesparing tot 40% oplopen ten opzichte van de huidige busvloot.

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Naast de gunning van 55 volledig elektrische bussen in juli is de gunning van deze concessie voor 143 VDL Citea’s een signaal van vertrouwen van de RET in VDL. We zijn enorm trots dat VDL sinds lange tijd opnieuw bussen gaat leveren aan Rotterdam, een dynamische stad die bekendstaat als knooppunt voor transport en mobiliteit. Fantastisch om daar onderdeel van te zijn. Wij zijn eveneens enthousiast dat we met onze bussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus een schoner Rotterdam.”

De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

Re: RET Bustopic

Posted: 02 Nov 2018, 17:54
by ZPT
Door de vele berichtgeving omtrent de aanschaf van nieuwe bussen door de RET ben ik toch enigszins in verwarring geraakt. Voorheen dacht ik namelijk dat eind 2019 enkel de 55 stuks zero emissie bussen als aanvulling op het huidige wagenpark zouden worden geleverd, maar ik begrijp nu dat er eind volgend jaar in één keer 103 + 40 + 55 = 198 bussen geleverd gaan worden?

Komt dat er dus, kortweg en buiten eventuele opstartproblemen om, op neer dat alle Citaro's, MAN'nen en Den Oudsten-bussen integraal vervangen worden m.i.v. DR 2020, of gaat men nog steeds uit van een stapsgewijze invoering over meerdere jaren?

Wanneer alles in één klap vervangen wordt, lijkt me dit een unicum. In de geschiedenis van de RET zijn er altijd deelseries van bussen besteld die stapsgewijs, in het begin als aanvulling, naast de bestaande bussen werden ingezet.

Re: RET Bustopic

Posted: 02 Nov 2018, 18:13
by MichaBen
Alle bussen worden de komende 3 jaar vervangen ja, de huidige bussen voldoen niet meer aan de eisen van de nieuwe concessie. Tijdje terug was er een tekening van de planning gepubliceerd in de aanbesteding, gezien de aantallen lijkt het nog wel redelijk te kloppen:

Re: RET Bustopic

Posted: 02 Nov 2018, 18:26
by ZPT
Dank voor het duidelijke overzicht. Dit verduidelijkt alles. Na volgend jaar dus nog maar 50 van de huidige wagens, daarna uitsluitend motteballenvloot. Gaat allemaal toch een heel stuk sneller dan ik had verwacht :!:

Voor wat betreft die 50 wagens die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's?

Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af.

Re: RET Bustopic

Posted: 02 Nov 2018, 21:39
by Bommetje
Dus ook het einde voor de gelede hybride Citaro's en huidige Citea bussen?

Re: RET Bustopic

Posted: 03 Nov 2018, 00:35
by luka23
En die waterstof A330's?

Re: RET Bustopic

Posted: 01 Apr 2019, 07:48
by MichaBen
Vanochtend vroeg, om 6:53, halteerde er een oude trouwe 900 bus bij de halte GH Betzweg. Rifi werkte niet dus kon niet zien welke lijn, maar rond die tijd hoorde er een lijn 30 Ri Schollevaar te rijden die geen actuele reisinformatie had in de app.

Re: RET Bustopic

Posted: 21 Apr 2019, 13:25
by luka23
De eBusz 404 schijnt te zijn afgevoerd.

Re: RET Bustopic

Posted: 17 Jun 2019, 16:56
by luka23
Alliances op de pendel tussen Meijersplein en Pijnacker Zuid :twisted:

Re: RET Bustopic

Posted: 17 Jun 2019, 21:05
by Bkw
luka23 wrote:
17 Jun 2019, 16:56
Alliances op de pendel tussen Meijersplein en Pijnacker Zuid :twisted:
Minimaal 4 stuks. Zelf de 919, 928 en 938 tegengekomen.

Re: RET Bustopic

Posted: 18 Jun 2019, 09:52
by luka23
De 903 reed ook, waren er 4 in totaal heb ik begrepen.

Re: RET Bustopic

Posted: 15 Jul 2019, 19:33
by Gideon
Rij ik gister tussen Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek naar huis, zie ik B174 bij ex halte Astertuin
Volgens mij heeft hij de rotonde net na bushalte Tobias Asserlaan gemist?

Re: RET Bustopic

Posted: 27 Aug 2019, 23:30
by luka23
De twee blauw/witte Ducato's die nu op de buurtbus Capelle gaan rijden, waren die nou overgekocht?

Re: RET Bustopic

Posted: 29 Aug 2019, 13:08
by willem
Die zijn inderdaad overgekocht, maar ik weet niet van wie.
Connexxion reed vroeger de buurtbussen in Noord-Holland met zulke dingen.

Re: RET Bustopic

Posted: 08 Oct 2019, 17:11
by luka23
Wanneer begint het leveren van de overige Citea's?

Re: RET Bustopic

Posted: 08 Oct 2019, 21:34
by Stadsbus
De 1425 en 1433(?) zijn laatste geleverd en ook de 2e hybride zou er al zijn. Wanneer de rest komt weet ik niet, maar ik verwacht snel.

Re: RET Bustopic

Posted: 16 Oct 2019, 17:44
by Stadsbus
De 1401 reed vandaag (en ma + di) op lijn 38 in de middagspits, morgen zou er volgens de chauffeur weer een elektrische bus rijden. Die rit gaat om 15:24 vertrekken uit Schiedam naar Crooswijk, gaat vervolgens terug naar Schiedam en doet dan nog een slagje Rotterdam CS.

Re: RET Bustopic

Posted: 16 Oct 2019, 19:19
by MetroRET
Deze omloop rijdt met een van de 4 geleverde elektrische Citea's:
Image

Ben zelf even meegeweest met de laatst genoemde rit:
Image

Mooie bussen met goede stoelen.

Re: RET Bustopic

Posted: 27 Oct 2019, 21:41
by Gideon
Heb een vraagje over de nummering van de bob, je ziet vaak B1 of B 2 staan.

Alleen valt het me op dat de bus geen B1 toont, maar gewoon 1
Is hier een reden voor dat RET zo te ver gaat?