RET Bustopic
-
- Lid
- Posts: 26
- Joined: 07 Oct 2014, 14:36
Re: RET Bustopic
Savonds doet 32 volgens de dienstregeling er 1 minuut minder er over
Maar het is alsnog een hele brede dienstregeling
Kan verder ingekort worden
Maar het is alsnog een hele brede dienstregeling
Kan verder ingekort worden
-
- Lid
- Posts: 60
- Joined: 08 Jun 2008, 20:22
- Contact:
Re: RET Bustopic
Ik had dat vanmiddag ook op lijn 70. Tot op de seconde nauwkeurig zelfsles7 wrote:Vandaag voor het eerst gezien dat op zogenaamde tijdhaltes (haltes met een blauwe sticker) er een mededeling op het haltescherm komt dat er gewacht op de vertrektijd. Onder de melding wordt vervolgens de tijd afgeteld totdat wordt vertrokken. Goeie zet!

Erwin
-
- Lid
- Posts: 112
- Joined: 08 Mar 2012, 16:53
Re: RET Bustopic
Een deursluittoon geeft een eenduidig signaal dat de chauffeur vertrekt. De deuren kunnen hierna direct gesloten worden. Er wordt dus vlotter gehalteerd. Het signaal zal er ook voor zorgen dat reizigers minder vaak op het laatste moment nog willen in- en uitstappen. Voor de (doorgaande) reizigers in de bus lijkt de reis hierdoor ook sneller te verlopen, nog los van het feit dat dit hoogstwaarschijnlijk ook daadwerkelijk het geval is. Deze effecten worden versterkt wanneer een "dwingende" deursluittoon toegepast wordt (dus niet de vage piepjes in de trams nu, dat is echt een wassen neus).Wally wrote:Kun je uitleggen hoe een deursluittoon bij een bus het halteren kan versnellen ?ZPT wrote:Een betere oplossing is natuurlijk om de dienstregeling wat strakker te trekken op lijnen en tijden waar dit kan. Hiervan zijn nogal wat voorbeelden te noemen, vooral de lijnen op Zuid hebben soms een (te) royale dienstregeling. Er kan een zee van tijd worden bespaard als er gebruik wordt gemaakt van een deursluittoon zodat halteren sneller verloopt. Misschien is het het risico op "in de plus rijden" bij een strakkere dienstregeling wat groter; toch is het minder erg als een bus een minuut te laat bij de halte arriveert dan een minuut te vroeg, aangezien het vandaag de dag een doodzonde lijkt te zijn wanneer er eens een keer een minuut te vroeg vertrokken wordt.
En je schrijft 'soms een royale dienstregeling'. Bedoel je daarmee dat de dienstregeling dan 'vaak' wel klopt? Een vervoerder zal een bepaalde zekerheid/marge willen inbouwen, zeker als routes filegevoelig zijn.
Soms als in "niet altijd, maar af en toe wel". Het is vooral lijn- en in veel mindere mate tijdsgebonden. Zo is de dienstregeling van lijn 69 behoorlijk strak en moet er echt goed snelheid gemaakt worden om de rijtijden aan te houden. Daar tegenover staat bijvoorbeeld lijn 78, waar men met 30 km/h door de wijk heen sukkelt, wat het OV onaantrekkelijker maakt. Alles draait om de reizigersbeleving. Een reiziger moet op z'n minst het gevoel hebben dat het OV qua reistijd en vloeiendheid een goede reisoptie kan zijn.
- Wally
- Lid
- Posts: 464
- Joined: 15 Oct 2006, 15:20
Re: RET Bustopic
Eens met dat laatste: lijnvoering door 30 km-zones zou je zoveel mogelijk willen beperken; aan de andere kant ontkom je er niet altijd aan om toch een bepaalde 'OV-dekking' te bieden. Ik ken de genoemde lijnen verder niet goed, maar als er structureel eigenlijk te weinig ruimte in de dienstregeling zit dan wordt RET toch ook afgerekend op te laat aankomen? Of zit het steeds net binnen de marges die toegestaan zijn?
Die deurtoon zoals je hem aangeeft begrijp ik nog steeds niet in verband met een bus. In principe wordt voorin ingestapt en laat de chauffeur alle reizigers instappen. Hij sluit zelf de deuren als iedereen binnen is, er is geen knop voor reizigers. Of heb je bepaalde buslijnen in gedachten waar het meer werkt als een tram/metro, door het te grote aanbod van reizigers en waar wellicht door alle deuren kan/mag worden ingestapt?
Die deurtoon zoals je hem aangeeft begrijp ik nog steeds niet in verband met een bus. In principe wordt voorin ingestapt en laat de chauffeur alle reizigers instappen. Hij sluit zelf de deuren als iedereen binnen is, er is geen knop voor reizigers. Of heb je bepaalde buslijnen in gedachten waar het meer werkt als een tram/metro, door het te grote aanbod van reizigers en waar wellicht door alle deuren kan/mag worden ingestapt?
- dylanwild94
- Lid
- Posts: 82
- Joined: 27 May 2014, 23:31
Re: RET Bustopic
Ik wel namelijk Buslijnen 68 en 69 in de spits waar je een open beleid moet voeren want het reizigersaanbod is daar zo hoog.Wally wrote: Die deurtoon zoals je hem aangeeft begrijp ik nog steeds niet in verband met een bus. In principe wordt voorin ingestapt en laat de chauffeur alle reizigers instappen. Hij sluit zelf de deuren als iedereen binnen is, er is geen knop voor reizigers. Of heb je bepaalde buslijnen in gedachten waar het meer werkt als een tram/metro, door het te grote aanbod van reizigers en waar wellicht door alle deuren kan/mag worden ingestapt?
-
- Lid
- Posts: 112
- Joined: 08 Mar 2012, 16:53
Re: RET Bustopic
De deursluittoon heeft in de huidige situatie vooral baat bij uitstappende passagiers, en bij passagiers die achteraan willen instappen (alhoewel dit nu in principe niet "de bedoeling" is).Wally wrote:Eens met dat laatste: lijnvoering door 30 km-zones zou je zoveel mogelijk willen beperken; aan de andere kant ontkom je er niet altijd aan om toch een bepaalde 'OV-dekking' te bieden. Ik ken de genoemde lijnen verder niet goed, maar als er structureel eigenlijk te weinig ruimte in de dienstregeling zit dan wordt RET toch ook afgerekend op te laat aankomen? Of zit het steeds net binnen de marges die toegestaan zijn?
Die deurtoon zoals je hem aangeeft begrijp ik nog steeds niet in verband met een bus. In principe wordt voorin ingestapt en laat de chauffeur alle reizigers instappen. Hij sluit zelf de deuren als iedereen binnen is, er is geen knop voor reizigers. Of heb je bepaalde buslijnen in gedachten waar het meer werkt als een tram/metro, door het te grote aanbod van reizigers en waar wellicht door alle deuren kan/mag worden ingestapt?
Over het open instapregime heb ik eerder in deze draad al iets geschreven:
Naast de 6-4-2-lijnen zouden ook de havenlijnen aan het open instapregime kunnen worden toegevoegd. Reizigers met rollator/kinderwagen worden nu al toegestaan om achteraan in te stappen, dus waarom het achteraan instappen niet gewoon standaardiseren? Bovendien verspreidt het open instapregime de reizigers over de halte, zodat ook het dringen op de haltes verleden tijd is. De controleteams van de tram kunnen ook bussen gaan controleren."Er zou kunnen worden begonnen met de 6-4-2-lijnen. Daarna uitbreiden over de hele concessie. Uit een onderzoeksrapport naar het open instapregime in Almere is gebleken dat het zwartrijden niet toeneemt.
De mobiele controleploegen die nu reeds actief zijn, zouden hun werkgebied kunnen verleggen van de tram (waar nu al een conducteur de vervoersbewijzen controleert) naar de bus, om dat mogelijk zeer kleine percentage reizigers dat zwart reist alsnog te pakken. Bovendien is een bus gemakkelijker en sneller te controleren omdat er minder deuren zijn.
Een bijkomstig voordeel is dat chauffeurs veel minder te maken zullen krijgen met agressie en onbegrip, omdat er vrij kan worden in- en uitgestapt."
Al met al verloopt het gehele busritje voor alle partijen een stuk sneller en soepeler. En in het geval van een open instapregime heeft een "dwingende" deursluittoon extra nut en effect.
-
- Lid
- Posts: 60
- Joined: 08 Jun 2008, 20:22
- Contact:
Re: RET Bustopic
Dit kwam ik gisterenavond tegen bij knooppunt Ridderkerk. Helaas zijn de foto's niet erg goed gelukt, het was schemerig en natuurlijk was er net een verkeersbord toen ik voor de tweede keer afdrukte.


Hij had trouwens als bestemming Feyenoord - maar daarvoor ging hij dus de verkeerde kant op


Hij had trouwens als bestemming Feyenoord - maar daarvoor ging hij dus de verkeerde kant op

Erwin
- Sander Sloots
- Lid
- Posts: 147
- Joined: 28 Jan 2013, 18:58
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10942
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: RET Bustopic
Enkelspoor bij metro en trein is niet zo bijzonder, maar bij de bus komt dit wat minder vaak voor. Maar deze week is er dan toch echt enkelbaansbedrijf tussen de haltes Alexandrium II en Alexandrium I voor de lijnen 30, 31, 36 en 37. De beveiliging bestaat uit een set verkeersregelaars die de tegenliggers tegenhouden. Toch een apart iets, opeens zigzaggend over het kruispunt en over de middelste rijstrook tussen het wachtende verkeer de andere kant op gaan spookrijden, om vervolgens vlak voor de halte via de doorsteek weer terug naar rechts de slingeren.
- MichaBen
- Lid
- Posts: 10942
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: RET Bustopic
Rond 16:00 vanmiddag heeft er een aanrijding plaatsgevonden bij Rotterdam Centraal op het zebrapad tussen de stationshal en het busperron. De toedracht heb ik niet gezien, wel dat er twee ambulances ter plaatse zijn gekomen en de politie het busperron heeft afgezet. Zou gaan om een aanrijding bus<>persoon, er stond ook een RET bus half op de zebra.
De bussen rijden tot nader order niet naar Rotterdam Centraal, maar waar wel heen is onbekend, de RET houdt het op "Door een verkeersongeval bij het busstation Conradstraat rijden er geen bussen. U wordt geadviseerd een stukje te lopen.", maar waarheen je moet lopen meld men niet. Ik zag een bus 44 over het Weena rijden, mogelijk dat men probeerde via het Hofplein te keren.
De bussen rijden tot nader order niet naar Rotterdam Centraal, maar waar wel heen is onbekend, de RET houdt het op "Door een verkeersongeval bij het busstation Conradstraat rijden er geen bussen. U wordt geadviseerd een stukje te lopen.", maar waarheen je moet lopen meld men niet. Ik zag een bus 44 over het Weena rijden, mogelijk dat men probeerde via het Hofplein te keren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- dylanwild94
- Lid
- Posts: 82
- Joined: 27 May 2014, 23:31
Re: RET Bustopic
Is daar ook wel een gevaarlijk punt.
-
- Lid
- Posts: 26
- Joined: 07 Oct 2014, 14:36
Re: RET Bustopic
Misschien de voorgangs positie veranderen naar Bussen prioriteit over voetgangers "aka geen zebrapad maar een oversteek punt markering
-
- Lid
- Posts: 65
- Joined: 03 Jan 2010, 14:58
Re: RET Bustopic
Had vanmiddag in Zwijndrect (Een echt RET gebied...) RET bus 5XX gespot, net wat te laat voor een foto. Zou ook een andere bus serie geweest kunnen zijn. Wat die bus daar deed weet ik niet.
- LB
- Lid
- Posts: 1395
- Joined: 15 May 2005, 18:09
- Location: Rotterdam
Re: RET Bustopic
Ben ik toch benieuwd wat je hebt gezien want de bussen uit de 5-serie die we hebben zijn de Romeo 562 en geledebussen 507 en 517
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....
-
- Lid
- Posts: 65
- Joined: 03 Jan 2010, 14:58
Re: RET Bustopic
Ik dacht 5XX gezien te hebben, maar kan mij dat ook verbeeld hebben omdat het nog al snel ging, wat ik wel zeker weet is dat hij donkerrood was en ook geen geleden bus. Ben eerder benieuwd wat hij in Zwijndrecht te zoeken had. 

-
- Lid
- Posts: 65
- Joined: 03 Jan 2010, 14:58
Re: RET Bustopic
Ik heb denk ik een idee wat die bus daar deed. Er zit daar een werkplaats denk ik, want sprak vandaag met een man die daar een beschadigde bus naar toe had gebracht.
- tony
- Lid
- Posts: 141
- Joined: 05 Dec 2003, 18:34
- Location: delft
Re: RET Bustopic
geen paniek 
de rode bus in Zwijndrecht betrof de CSA 1 562 die voor de APK naar de RDW in Zwijndrecht is geweest.
Hij is overigens weer voor een jaar goedgekeurd...
de overige RET/RoMeO museumbussen die rijvaardig en in de apk zijn :
309 - Leyland Leopard uit 1967
562 - DAF CSA 1 uit 1974
938 - DAF CSA 1 uit 1982
310 - DAF CSA 2 uit 1986
434 - Mercedes 0405 uit 1991
alle 5 kunnen dus jaarlijks gespot worden in Zwijndrecht

de rode bus in Zwijndrecht betrof de CSA 1 562 die voor de APK naar de RDW in Zwijndrecht is geweest.
Hij is overigens weer voor een jaar goedgekeurd...
de overige RET/RoMeO museumbussen die rijvaardig en in de apk zijn :
309 - Leyland Leopard uit 1967
562 - DAF CSA 1 uit 1974
938 - DAF CSA 1 uit 1982
310 - DAF CSA 2 uit 1986
434 - Mercedes 0405 uit 1991
alle 5 kunnen dus jaarlijks gespot worden in Zwijndrecht

- MichaBen
- Lid
- Posts: 10942
- Joined: 12 Oct 2003, 21:15
- Contact:
Re: RET Bustopic
Tijdens de havendagen zag ik vandaag twee keer een 'Servicebus' staan. Eerst eentje op de Rijnhaven, later een eentje bij de SS Rotterdam:
Erg handig zag het er niet uit, een bus met terugkerende excursiegangers aan het einde van de festiviteiten die pal langs het metrostation rijdt zonder te stoppen om iedereen netjes achteraan Katendrecht af te zetten, waarna de halve inhoud van de touringcar naar bus 77 loopt om weer terug te rijden waar je net 5 minuten eerder vandaan kwam.
Ik heb niet gekeken wat de reden hiervan precies is, mogelijk een reservebus voor het geval het te druk zou worden? Men had dit jaar namelijk besloten een flink deel van het festival te verplaatsen van de goed bereikbare Wilhelminapier naar het veel meer afgelegen 3e Katendrechtsehoofd. Bus 77 zat elke 10 minuten volgepakt want 2 kilometer van/naar de metro vonden veel mensen toch wat ver, zeker aangezien je vaak al het nodige afloopt tijdens de havendagen.Erg handig zag het er niet uit, een bus met terugkerende excursiegangers aan het einde van de festiviteiten die pal langs het metrostation rijdt zonder te stoppen om iedereen netjes achteraan Katendrecht af te zetten, waarna de halve inhoud van de touringcar naar bus 77 loopt om weer terug te rijden waar je net 5 minuten eerder vandaan kwam.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- LB
- Lid
- Posts: 1395
- Joined: 15 May 2005, 18:09
- Location: Rotterdam
Re: RET Bustopic
Bus reed als ondersteuning van lijn 77 tussen de Rijnhaven en het SS Rotterdam.MichaBen wrote:Tijdens de havendagen zag ik vandaag twee keer een 'Servicebus' staan. Eerst eentje op de Rijnhaven, later een eentje bij de SS Rotterdam:Ik heb niet gekeken wat de reden hiervan precies is, mogelijk een reservebus voor het geval het te druk zou worden? Men had dit jaar namelijk besloten een flink deel van het festival te verplaatsen van de goed bereikbare Wilhelminapier naar het veel meer afgelegen 3e Katendrechtsehoofd. Bus 77 zat elke 10 minuten volgepakt want 2 kilometer van/naar de metro vonden veel mensen toch wat ver, zeker aangezien je vaak al het nodige afloopt tijdens de havendagen.
Erg handig zag het er niet uit, een bus met terugkerende excursiegangers aan het einde van de festiviteiten die pal langs het metrostation rijdt zonder te stoppen om iedereen netjes achteraan Katendrecht af te zetten, waarna de halve inhoud van de touringcar naar bus 77 loopt om weer terug te rijden waar je net 5 minuten eerder vandaan kwam.
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....
- Mario90
- Lid
- Posts: 1304
- Joined: 11 Oct 2009, 23:12
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
Is er een update gedaan van de RIFI's van de Citaro-bussen? Want ik heb sinds gisterenavond al een aantal bussen zien rondrijden met bestemmingen in kleine letters ipv hoofdletters. Ik heb het gezien met "Zuidplein" ipv "ZUIDPLEIN", "Charlois" ipv "CHARLOIS" (Ebusz) en "Keizerswaard" ipv "KEIZERSWAARD".
-
- Lid
- Posts: 60
- Joined: 08 Jun 2008, 20:22
- Contact:
Re: RET Bustopic
Ah, mij viel het vanmorgen op lijn 70 ook al op. Het is even wennen, maar het ziet er m.i. netter uit zo.
Erwin
- wilson
- Lid
- Posts: 542
- Joined: 20 Nov 2005, 11:28
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: RET Bustopic
Vanaf 17 oktober is er een grote kans dat de Alliances weer op trampendel 724 gaan rijden ! 

Groet Wilson.
http://www.youtube.com/user/wilsonhonda
SG2 gek
http://www.youtube.com/user/wilsonhonda
SG2 gek
- tony
- Lid
- Posts: 141
- Joined: 05 Dec 2003, 18:34
- Location: delft
Re: RET Bustopic
Dat is sowieso zeker dat die daar gaan rijden...
afgezien daarvan rijdt de 901 bijna dagelijks versterking op lijn 68 en rijdt de 943 bijna dagelijks vanuit de Kleiweg een gebroken dienst op lijn 42...
afgezien daarvan rijdt de 901 bijna dagelijks versterking op lijn 68 en rijdt de 943 bijna dagelijks vanuit de Kleiweg een gebroken dienst op lijn 42...
-
- Lid
- Posts: 118
- Joined: 22 Oct 2013, 00:52
Re: RET Bustopic
Iemand al gehoord dat de MAN's Lion City (en Alliances) er vanaf volgend jaar uitgaan.
Binnenkort gaat de RET nieuwe generatie CITARO bussen bestellen.
Ander iets:
Valt me op dat bijna bij elke halte afroep de opname stottert en steeds een paar milliseconden vastloopt.
Wordt op ten duur best irriterend.
Misschien dat die ook wel een update kan gebruiken.
Binnenkort gaat de RET nieuwe generatie CITARO bussen bestellen.
Ander iets:
Valt me op dat bijna bij elke halte afroep de opname stottert en steeds een paar milliseconden vastloopt.
Wordt op ten duur best irriterend.
Misschien dat die ook wel een update kan gebruiken.
- MetroRET
- Lid
- Posts: 1926
- Joined: 09 May 2013, 21:13
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Re: RET Bustopic
Gaan de MAN-bussen er al zo snel uit !? 
