Cashless OV

Forum actueel wat betreft de bus, gebeurtenissen op het busnet, vertragingen of ongewoon inzet: post het hier!
Post Reply
PAV
Lid

Cashless OV

Post by PAV » 28 Jan 2019, 19:29

Het valt mij op dat de RET als enige (voor zover mij bekend) vervoerder in Nederland nog contant geld op de bus accepteert en zelfs helemaal geen PIN. Ook op de tram is dit het geval sinds HTM kaartautomaten in alle trams heeft ingebouwd.

Er is ook een proef geweest met PIN op de bus bij RET maar hier is blijkbaar geen gevolg aan gegeven. Ook is het cashless OV het gevolg van afspraken tussen vervoerders en vakbonden.

Iemand enig idee waarom de RET hier zich vooralsnog niks van aantrekt? Zijn er wellicht afspraken met de MRDH hierover gemaakt in het kader van de nieuwe concessie?
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

steven
Lid

Re: Cashless OV

Post by steven » 28 Jan 2019, 20:09

Zou het niet te maken hebben dat er op de korte termijn nieuwe bussen komen en dat men het niet meer de moeite vindt om het in de huidige bussen in te bouwen?

metro5201
Lid

Post by metro5201 » 29 Jan 2019, 11:03

Terwijl bij concessie Voorne-putten & Rozenburg, die toen nog door Connexxion werd gereden, wel werd in gebouwd. Ondanks de bussen die zij reden. Ervaring leert wel dat nog steeds mensen (zijn niet veel) nog proberen met geld te betalen bij Cxx en EBS. Misschien komt het door dat bij de RET nog steeds met contant geld betaald wordt.

Zou ook kunnen dat ze (RET) bij nieuwere bussen wel pin apparaat ingebouwd gaan worden.

willem
Lid

Post by willem » 06 Feb 2019, 15:55

Misschien zijn er juist in Rotterdam nog bovengemiddeld veel reizigers die contant betalen waardoor afschaffing ingewikkelder is dan in de omliggende gebieden.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 08 Feb 2019, 17:39

Pas zag ik op Alexander zelfs iemand bij een willekeurige bus een wegwerpkaartje kopen om vervolgens met de metro te reizen omdat je in de bus nog wel met papiergeld kon betalen en bij de verkoopautomaat van de metro niet.

Hauptbahnhof
Lid

Post by Hauptbahnhof » 09 Feb 2019, 11:51

willem wrote:
06 Feb 2019, 15:55
Misschien zijn er juist in Rotterdam nog bovengemiddeld veel reizigers die contant betalen waardoor afschaffing ingewikkelder is dan in de omliggende gebieden.
Dat is geen reden om cash aan te houden. Dat zou in de andere grote steden ook gewoon het geval zijn maar toch is alles in bijv Amsterdam pin. Zowel GVB, EBS als CXX. De mensen passen zich wel aan.

Post Reply