RET Tramtopic

Forum actueel wat betreft de tram, gebeurtenissen op het tramnet of vertragingen: post het hier!
Post Reply
Tristan
Lid

Re: RET Tramtopic

Post by Tristan » 23 Jul 2016, 07:43

Ik kon er in ieder geval geen storingsmelding van terugvinden.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 26 Jul 2016, 19:36

Aanstaande zaterdag wordt de tramroute via de GJ de Jonghweg weer eens in gebruik genomen vanwege het zomercarnaval. Lijn 8 gaat van circa 13:00 tot 18:00 via de GJ de Jonghweg, Claes de Vrieselaan, 1e Middellandstraat en West Kruiskade rijden. Ook lijn 4 pakt de Claes de Vrieselaan, lijn 23 gaat vanaf de Erasmusbrug via Westzeedijk naar Marconiplein en slaat het centrum over, lijn 25 gaat vanaf de Erasmusbrug naar Willemsplein.

Tristan
Lid

Post by Tristan » 08 Aug 2016, 18:41

Ik kon er geen geschikt(er) topic voor vinden, hier nog een filmpje voor de belangstellende... Hank zoekt een baan als trambestuurder bij de RET.
https://www.youtube.com/watch?v=3qhNd_xh5vI
Niet mijn soort humor (RTV Rijnmond in het geheel niet), maar toch aardig om wat dingetjes van weleer te zien.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 18 Aug 2016, 18:04

Ontsporing te Rotterdam Centraal vanochtend:
Image

Mario90
Lid

Post by Mario90 » 24 Aug 2016, 12:12

Een tram van de RET is woensdagmorgen hardhandig in aanraking gekomen met de achterzijde van een afslaande vrachtwagen. Door de klap sneuvelde diverse ramen van de tram en liep het plaatwerk schade op.

Beide voertuigen konden na het onderzoek op eigen kracht hun weg vervolgen. De monteurs zullen er hun handen aan vol hebben om er weer een strak trammetje van te maken. Bij het ongeval raakte niemand gewond.

Bron & foto's: MediaTV

remy5000
Lid

Post by remy5000 » 27 Aug 2016, 17:52

Mario90 wrote:Een tram van de RET is woensdagmorgen hardhandig in aanraking gekomen met de achterzijde van een afslaande vrachtwagen. Door de klap sneuvelde diverse ramen van de tram en liep het plaatwerk schade op.

Beide voertuigen konden na het onderzoek op eigen kracht hun weg vervolgen. De monteurs zullen er hun handen aan vol hebben om er weer een strak trammetje van te maken. Bij het ongeval raakte niemand gewond.

Bron & foto's: MediaTV
Wel leuk om te zien hoe de draaistellen toch nog zo groot zijn in een lagevloertram. Je merkt er in de tram weinig van gelukkig.

Is het in dit geval niet minder werk om de achterste bak volledig te vervangen ipv deze herstellen?
https://raymii.org

Tristan
Lid

Post by Tristan » 28 Aug 2016, 23:02

Nee, zeker niet. Achterste bakken zijn ook niet op voorraad en nieuwbouw is bij wijze van spreken onbetaalbaar.

metroverslaafde
Lid

Post by metroverslaafde » 29 Aug 2016, 09:48

Op het eerste gezicht is de bak alleen maar open gerist. Als de constructie van de bak verder niet verbogen is valt het nog mee met de schade. Dat het duizenden euro gaat kosten staat buiten kijf.

Palance
Lid

Post by Palance » 01 Oct 2016, 20:06

Door werkzaamheden rijdt tram 7 nu naar het Erasmus MC ipv Willemsplein. De bestemmingen op de trams 7 gaven vandaag "Parksluizen" aan, de digitale reisinformatie bij de haltes "Droogleever Fortuynplein". 2 verschillende bestemmingen aangeven vind ik niet echt duidelijk.
Erwin

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 07 Oct 2016, 21:37

De afgelopen week is tramperron A te Rotterdam Centraal meerdere keren met rood-wit lint afgesloten geweest en alle trams via perron B moesten. Steeds voor een paar uur, dan rijden de trams er weer, om later opnieuw afgezet te zijn. Soms in de ochtend, soms overdag, soms midden in de avondspits. Weet iemand wat hier gaande is?

Bommetje
Lid

Post by Bommetje » 19 Oct 2016, 18:02

Palance wrote:Door werkzaamheden rijdt tram 7 nu naar het Erasmus MC ipv Willemsplein. De bestemmingen op de trams 7 gaven vandaag "Parksluizen" aan, de digitale reisinformatie bij de haltes "Droogleever Fortuynplein". 2 verschillende bestemmingen aangeven vind ik niet echt duidelijk.
Ik ben al een tijdje niet meer met de tram geweest, maar nu staat er zowel bij de digitale reisinformatie als op de film Euromast/Erasmus MC, zoals de bijbehorende halte.
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij

Palance
Lid

Post by Palance » 22 Oct 2016, 17:10

Ik heb alleen trams gezien zonder MC op de film (het staat er wel in de rijtuigen en bij de halteinformatie).
Erwin

Bommetje
Lid

Post by Bommetje » 23 Oct 2016, 22:18

Palance wrote:Ik heb alleen trams gezien zonder MC op de film (het staat er wel in de rijtuigen en bij de halteinformatie).
Ik heb ze inmiddels beide gezien. Bij sommige Citadissen staat er in het dik Euomast/Erasmus en bij de eerste die ik zag in een smaller font Euromast / Erasmus MC

Palance
Lid

Post by Palance » 14 Nov 2016, 18:14

Vandaag zag ik in een tram (voor de liefhebbers: 2007) boven naast de deuren (dus niet precies boven de deuren) een nieuwe schematische kaart van alle tramlijnen. Ik had enige tijd terug al eens een mail gehad van de RET om daar een mening over te geven, maar blijkbaar is men begonnen met de uitrol. Of het is een test in 1 rijtuig.
Erwin

Bommetje
Lid

Post by Bommetje » 30 Nov 2016, 00:09

Palance wrote:Vandaag zag ik in een tram (voor de liefhebbers: 2007) boven naast de deuren (dus niet precies boven de deuren) een nieuwe schematische kaart van alle tramlijnen. Ik had enige tijd terug al eens een mail gehad van de RET om daar een mening over te geven, maar blijkbaar is men begonnen met de uitrol. Of het is een test in 1 rijtuig.
Ik heb er vandaag ook één gezien in de 2117. Het is denk ik wel een uitkomst voor de mensen die willen weten hoeveel haltes het is voordat ze uit moeten stappen.

efteltje
Lid

Post by efteltje » 06 Mar 2017, 17:56

Vandaag stond rond 1530 uur de Erasmusbrug in storing. Vlak na de storing stonden er zeker 20 trams van zuid naar Noord. Het gaf wel een bijzonder gezicht. Het geeft wel aan hoe belangrijk een keerlus bij Wilhelminaplein is. Bij het Willemsplein kan men veel makkelijker terugkeren de stad in, wat dan ook gebeurde.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 06 Mar 2017, 19:13

In beide richtingen telde ik zo'n 30 trams. De file van zuid naar noord was groter dan die van noord naar zuid, maar dat is wel zo logisch omdat er simpelweg geen 20 trams passen in zuidelijke richting, dan zou je tot voorbij station Leuvehaven staan en kan ook lijn 8 er niet langs. Maar ik snap niet waarom men zo lang trams is blijven sturen richting de defecte brug. Om tot dit aantal trams te komen zal men nog 30 minuten lang na ontstaan van de storing trams richting de brug gestuurd moeten hebben. Hoe lang wacht men tot men de lijnen 20 en 25 naar Maashaven gaat sturen ipv naar Wilhelminaplein zodat er nog een pendeldienst op zuid in stand gehouden kan worden? Er is een prima metroalternatief om de rivier over te steken, terwijl de buitengebieden sterk afhankelijk zijn van de tram, en juist die laatste gebieden worden zwaar getroffen.

Natuurlijk zou die lus erg handig zijn in dit soort gevallen, maar de bestaande driehoek werd nu volgens mij geheel niet gebruikt. Dat het wat veel is voor 20 trams snap ik, maar men had er minstens een paar kunnen driehoeken lijkt mij. Als je lijn 23 driehoekt en 20 en 25 naar Maashaven stuurt kan je nog een goede dienstregeling rijden. Dus ja, leg die lus eens aan (is men er nog mee bezig), maar ga vooral niet niets doen tot die lus er ligt maar gebruik tot die tijd de driehoek ook gewoon.

efteltje
Lid

Post by efteltje » 15 May 2017, 21:06

Weet iemand waarom je vandaag in T25 niet hoefde te betalen? Alle andere tramlijnen hadden gewoon werkende apparatuur. Bij de T25 waren ze allemaal afgedekt in de trams.

luka23
Lid

Post by luka23 » 02 Oct 2017, 14:59

Ik zie op sommige oude foto's van Düwag trams een koersrol die Ommoord filmde, maar ik kan nergens vinden dat er een tram naar Ommoord was. Kan iemand dit verhelderen?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

michael
Lid

Post by michael » 02 Oct 2017, 16:54

Volgens mij kwam dat doordat ze het idee hadden de metro tussen coolhoven <-> capelsebrug aan te leggen.
Met aansluitend een tramnetwerk naar de wijken.

Maar weet ik niet meer zeker. Is al even gelden dat ik de metro boeken heb doorgelezen :)
vervoers bedrijf RET wie reist er niet mee.

remy5000
Lid

Post by remy5000 » 03 Oct 2017, 13:23

luka23 wrote:
02 Oct 2017, 14:59
Ik zie op sommige oude foto's van Düwag trams een koersrol die Ommoord filmde, maar ik kan nergens vinden dat er een tram naar Ommoord was. Kan iemand dit verhelderen?
Kun je die foto's hier delen misschien? Ik ben wel benieuwd
https://raymii.org

luka23
Lid

Post by luka23 » 03 Oct 2017, 13:43

Image
Je hebt er hier nog meer.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

RemFerdi
Lid

Post by RemFerdi » 03 Oct 2017, 19:33

Op deze pagina staat ook een kleurenfoto en de eerder genoemde verklaring. Klein stukje naar beneden scrollen.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 02 Feb 2018, 19:02

Het lijkt erop dat men bij Rotterdam Centraal tramperron E aan het verlengen is en een perron F aan het aanleggen is. De afgelopen week is het gras naast de trambaan tussen de beide Weenatunnels verwijderd en vervangen door zand, en bij perron E lagen de eerste stoepranden vanmiddag op hun plek in het verlengde van het huidige perron. Er heeft hier meermaals een noodperron gelegen toen men aan het werk was bij de perrons op het stationsplein, maar dit zit er een stuk definitiever uit dan die betonplaten die men er destijds neerlegde.

Wally
Lid

Post by Wally » 04 Feb 2018, 13:53

Dit zal t.b.v. spoorvervanging Kruisplein zijn. Periode 26 feb t/m 18 maart (fase 1) en 19 mrt t/m 1 apr.
Dit stond in de e-mail nieuwsbrief, kon op de site niet zo snel meer info vinden.

Wellicht wordt de calamiteitenhalte nu gelijk definitief ingericht.

Post Reply