Dienstregeling RandstadRail

Post hier informatie over RandstadRail (metrolijn E). Informatie uit stadsgewest Haaglanden (RandstadRail 3 en 4) is ook welkom. Informatie over de rijtuigen van de RandstadRail Erasmuslijn (metrolijn E) dient in het Rijtuigenforum geplaatst te worden.
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 12 Oct 2009, 20:40

Men heeft zoals in een ander topic al eens vermeld onlangs de dienstregeling aangepast. In de praktijk lijkt er echter vrij weinig te kloppen van de rijtijden. Vanmiddag arriveerde de metro uit Den Haag (waar deze iets te laat was vertrokken) bijna 4 minuten te vroeg op Melachthonweg (de drim sprong kort daarna op 3 minuten). Op Den Haag Centraal had ik een stopwatch aangezet en deze las bij uitstappen 26:15. Het stuk van Melachthonweg naar Hofplein is 4 minuten, waarmee het totaal dus op 30:15 uitgekomen zou zijn was het niet dat de metro eventjes moest wachten omdat doordat deze zo vroeg was de tegenligger nog op het enkelspoor stuk zat. De officiele rijtijd is 34:15, de metro (2tje T) was dus bijna 4 minuten sneller dan de dienstregeling. En ook mijn tijdsmeting met de RSG3 van Hofplein naar Leidschenveen was zo'n 2 minuten sneller dan de dienstregeling, ook met de RSG3 worden dus snellere tijden neergezet dan in de dienstregeling.

Op zich natuurlijk positief dat onlangs de slome teetjes en de snelheidsbeperkingen (al weet ik niet zeker of de bestuurder echt maar 70km/u reed bij Berkel) de RandstadRail in de praktijk sneller is dan op papier. En ik denk dat men de 30 minuten Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal zoals beloofd zeker wel zou kunnen halen als men 100km/u gaat en de RSG3 alle inentingen tegen de verschillende kinderziektes heeft. In de huidige situatie vind ik het echter wel opmerkelijk dat er blijkbaar gewoon met -4 gereden kan worden en er grote verschillen zijn in de rijtijden. Het maakt de RandstadRail niet al te betrouwbaar qua dienstregeling en de snelheid is ook ver te zoeken als men de rijtijden baseerd op het sloomste scenario.

User avatar
Snakey
Lid
Posts: 145
Joined: 06 Apr 2009, 22:20

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Snakey » 16 Oct 2009, 11:06

de RET is alvast begonnen met het toekomstplaatje van de NS: rijden zonder dienstregeling. :roll:

Ik kijk al niet eens meer hoe laat het is en hoe laat de RR zou moeten komen maar loop gewoon *op goed geluk* naar de halte toe. En zelfs daar hecht ik niet al te veel waarde aan de DRIM die is al even betrouwbaar als de dienstregeling zelf. Hoe moeilijk kan het zijn om een metro te laten rijden vraag je je af.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Tristan » 16 Oct 2009, 11:24

Het is ook geen DRIM, want hij is niet dynamisch. De informatie op het RIM is gebaseerd op de dienstregeling en niet op de daadwerkelijke treinenloop. Bij verstoringen van de dienstregeling wordt dit dan ook niet doorgevoerd in de wachttijden voor de trein, maar alleen aangegeven op de onderste regel.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 16 Oct 2009, 11:53

Ik heb anders vaak genoeg gezien dat de wachttijd bij vertraging aangepast wordt, alleen weet ik niet in hoeverre dit dynamisch is. Wat betreft te vroeg rijden, in de RSG3 zou volgens de instructie een optie zitten waarbij de dienstregeling zichtbaar is in RIS. De bestuurder kan dan op zijn scherm zien hoe laat hij van het eerstvolgende station moet vertrekken. Weet iemand of dit al operationeel is? Dan kan de bestuurder tenminste zien dat hij te vroeg is, want RandstadRail kent niet zoiets als vertreksverboden zoals op de metro als je te vroeg bent. Al heb je daar natuurlijk pas echt wat aan als alle diensten met RSG3 rijden (of desnoods SG3).

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 28 Oct 2009, 19:41

Het record van 2 weken geleden is vandaag alweer verbroken, vanmiddag bij aankomst op Melachthonweg met de 704 (2tje T) las de drim "Hofplein 5min". De totale reistijd klokte op 29 minuten en 45 seconden, oftewel 4,5 minuut sneller dan de huidige officiele rijtijd van 34:15 en nog altijd 1,5 minuut sneller dan de oude rijtijd van 34:15. En nee het was geen uitzondering, want de 704 kwam 2 ritten eerder 4 minuten te vroeg Melachthonweg binnen, alleen toen moest er 5 minuten gewacht worden op de vertraagde 702 (5511+5521), toen de 702 kwam stond de drim richting Den Haag nog op 'vertraagd' (vertraagd tussen haakjes want de drims op de RandstadRail geven dit niet aan, maar geven dan gewoon bestemming zonder wachttijd aan) en uiteindelijk kwam deze met +5.

Het blijkt dus geen uitzondering te zijn dat metro's vele minuten te vroeg rijden op de RandstadRail, zo'n 2 a 3 minuten te vroeg had ik al vaker gezien en nu dus al tot twee keer dat er 4 a 5 minuten te vroeg gereden wordt. Ik hoop dat er in de dienstregeling van 13 december toch echt iets veranderd aan deze onzin.

User avatar
Hauptbahnhof
Lid
Posts: 440
Joined: 26 Jul 2005, 00:25

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Hauptbahnhof » 28 Oct 2009, 21:46

1 oplossing: Rijtijdmetingen verrichten met verschillende dienstwagens en bestuurders.
En vervolgens de dienstregeling aanpassen aan het tijdstip van de dag. Net als bij de tram (in de late avond minder rijtijd dan overdag in de spits).

User avatar
michael
Lid
Posts: 484
Joined: 11 Sep 2005, 17:02
Location: Capelle a/d IJssel

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by michael » 28 Oct 2009, 21:53

is wel te hopen dat dat veranderd word want continue wachten op stations dat je te vroeg bent gaat iriteren zeker bij passagiers
vervoers bedrijf RET wie reist er niet mee.

User avatar
Rodney
Lid
Posts: 4988
Joined: 12 Oct 2003, 12:31
Location: Rotterdam

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Rodney » 07 Nov 2009, 12:41

Vanaf vandaag is de rijtijd op Hpl-Gvc en vice versa weer teruggebracht naar 31;15, dus er mag weer iets harder gereden worden.

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Simon » 04 Nov 2011, 12:12

Wordt de dienstregeling met doorrijdende treinen van Den Haag Centraal naar Slinge nog uitgeprobeerd? Dus de RSG3's laten doorrijden, halteren, maar zonder passagiers mee te nemen? Vandaag is het 9 jaar geleden dat de Beneluxlijn in exploitatie is genomen. Ik was er die dag bij, dat het ging rijden met passagiers, en het was niet meteen zo'n groot succes. Het zou jammer zijn als dat nog een keer zou gebeuren namelijk. De situatie is enigszins vergelijkbaar, aangezien twee lijnen nu spoor gaan delen (met de Beneluxlijn lag het inderdaad gecompliceerder, maar er zijn overeenkomsten wat betreft de geschiedenis van het koppelen van lijnen).
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by lex_1975 » 04 Nov 2011, 14:20

ga er maar niet vanuit.

er rijden nu al dagelijks rijtuigen leeg op het traject Whv-RCS, dus de overgang van RR naar metro wordt al dagelijks ervaren.

beide zijden van het traject zijn nu al gewone exploitatiegebieden, die dan straks gewoon aan elkaar gekoppeld worden...
de beneluxlijn was een geheel nieuwe lijn, net zoals RandstadRail in het begin ook voor de RET een geheel nieuwe lijn was.
dan is een proefbedrijf wel nodig, maar nu hoeft dat eigenlijk niet...

proefbedrijf zou te veel capaciteit kosten (zowel in wagens als in mensen)...

het zal wel spannend worden als straks de nieuwe dienstregeling in gaat, omdat er wel behoorlijk wat mensen opgeleid zijn voor RR, maar er moeten 85 bestuurders van de Erasmuslijn opgeleid worden voor RR en daar trekken ze ongeveer 1 jaar voor uit.
dus voor 11-12 zijn echt de meesten nog niet opgeleid.
dit zal inhouden, dat mensen die het wel kunnen, voornamelijk E-lijn diensten krijgen en mensen die het niet kunnen zoveel mogelijk D (of worden diensten van mensen van de Calandlijn geruild met mensen van de Erasmuslijn die nog geen RR mogen rijden)...

maar voor al het rijdend personeel (ook tram en bus) zijn offcieel nog geen diensten bekend gemaakt...

User avatar
Snakey
Lid
Posts: 145
Joined: 06 Apr 2009, 22:20

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Snakey » 13 Dec 2011, 22:09

vanochtend voor het eerst de metro van Blijdorp naar Stadhuis genomen. Ik weet niet over een rit was uitgevallen maar er was om half 9 nauwelijks een zitplekje meer over.

Ben heel benieuwd hoe snel het doorrijden in rotterdam zich gaat vertalen in reizigersaantallen.

User avatar
efteltje
Lid
Posts: 421
Joined: 08 Jan 2006, 05:08

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by efteltje » 14 Dec 2011, 04:21

Die drukte is standaard in de ochtend en avondspits.

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by crosby » 04 Jul 2013, 08:52

*** TOPIC KICK ***

Met ingang van september wordt er vanaf LDM niet meer uit- en ingerukt.
Het huurcontract loopt af en wordt niet verlengd.
Afwachten hoe dit in de dienstregeling wordt verwerkt;
- langere buiten dienst ritten GVC-SLG v.v.,
- uren voor nachtwerkzaamheden/buitendienststellingen worden aanzienlijk korter op Rara.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 06 Jul 2013, 16:21

Dat wordt dan een lange buitendienst rit. Den Haag Centraal - Waalhaven is 50 minuten rijden met stoppen, buiten dienst (alleen afremmen tot 50km/u bij stations) bespaar je zo'n 30 seconden per station dus zal het zo'n 40 minuten rijden zijn. Als de bedientijden dan gelijk blijven zal de laatste inrukker om 0:45 vanaf Den Haag Centraal dus om 1:25 aankomen op de Waalhaven, een kwartier na de laatste inrukker vanaf Rotterdam Centraal. Om de eerste rit van 5:47 vanaf Den Haag Centraal te rijden zul je dan om 5:05 de Waalhaven moeten verlaten, 10 minuten voor de huidige wagendienst 901 uit dus.

Op zich een duur grapje dat soort nutteloze ritten, maar als de huurprijs voor het opstelterrein duurder is dan de buiten dienst ritten is de keuze wel snel gemaakt uiteraard. Al ben ik benieuwd wat men dan gaat doen met die sporen, de wissels zijn daar speciaal op maat gemaakt voor metro- en tramwielen, HTM trams passen niet op de middelste twee sporen, RET voertuigen niet op de buitenste.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Mario90 » 06 Jul 2013, 17:19

Kan het niet zijn dat de RET de laatste twee metro's naar Den Haag, daar in het station laat staan? De NS laat 's nachts volgens mij ook 'gewoon' treinen langs perrons op stations staan.

User avatar
Wally
Lid
Posts: 464
Joined: 15 Oct 2006, 15:20

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Wally » 07 Jul 2013, 00:16

Moeten dit perse buitendienstritten zijn, men kan toch gelijk reizigers meenemen? Of zijn er bepaalde redenen om dat niet te doen?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 07 Jul 2013, 10:29

Dan moet je stoppen op de stations, waardoor de rit dus langer duurt. Daarnaast moet je ook de stations langer open houden in het centrum, die normaal 's avonds afgesloten worden na de laatste metro. Uiteindelijk zullen dit vooral kostenafwegingen zijn, hoeveel leveren die paar late reizigers op, en hoeveel kost de extra rijtijd en het openhouden van de stations. Op dagen dat men met enkeltjes rijdt (en dat zijn momenteel alle dagen behalve koopavond en evenementen) kan men de enkeltjes ook koppelen op Den Haag Centraal tot tweetjes en daarmee inrukken, dat scheelt ook weer twee ritten.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1926
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 07 Jul 2013, 11:34

En als je de eerste metro ook naar Den Haag Centraal wilt laten rijden in de reizigersdienst voor de patroontijden, dan moet deze al om 04:57uur :o vanaf Slinge vertrekken, om om 05:46uur vanaf Den Haag Centraal terug te keren naar Slinge.

User avatar
Hauptbahnhof
Lid
Posts: 440
Joined: 26 Jul 2005, 00:25

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Hauptbahnhof » 07 Jul 2013, 13:22

MichaBen wrote:Dan moet je stoppen op de stations, waardoor de rit dus langer duurt. Daarnaast moet je ook de stations langer open houden in het centrum, die normaal 's avonds afgesloten worden na de laatste metro. Uiteindelijk zullen dit vooral kostenafwegingen zijn, hoeveel leveren die paar late reizigers op, en hoeveel kost de extra rijtijd en het openhouden van de stations. Op dagen dat men met enkeltjes rijdt (en dat zijn momenteel alle dagen behalve koopavond en evenementen) kan men de enkeltjes ook koppelen op Den Haag Centraal tot tweetjes en daarmee inrukken, dat scheelt ook weer twee ritten.
Maar ik neem aan dat de bestuurdersdiensten niet op Den Haag Centraal zullen eindigen?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1926
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 07 Jul 2013, 13:32

Dat mag we hopen van niet... :mrgreen:

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10942
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 07 Jul 2013, 13:51

Er zijn nu ook personeelsdiensten die om 1:03 's nachts eindigen op Leidschendam. Dan kun je beter om 0:30 eindigen op Den Haag Centraal, zeker als er daarna nog een collega met een buitendienstwagen naar de Waalhaven rijdt waarmee je mee kan.

User avatar
Hauptbahnhof
Lid
Posts: 440
Joined: 26 Jul 2005, 00:25

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Hauptbahnhof » 07 Jul 2013, 14:42

Nou jah, lijkt mij dat dat nooit geaccepteerd gaat worden want niemand kan hun auto bij Den Haag CS zetten. Leidschendam is de remise dus dat moet kunnen. Lijkt mij dus niet echt een optie om de dienst op Den Haag CS te laten eindigen.

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Calandlijn » 08 Jul 2013, 12:43

Er zijn toch dienstbusjes van de RET die bestuurders van verder weggelegen oorden naar huis of parkeerterrein kunnen brengen? Of mogen deze busjes niet buiten regio Rotterdam komen?

voorburg
Lid
Posts: 107
Joined: 21 Aug 2009, 19:46

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by voorburg » 12 Jul 2013, 12:27

Volgende week gaat De E lijn in het centrum van R'dam er uit. lijn E rijdt dan alleen tussen Den haag CS en Rotterdam CS.
Hoe willen ze dat vanaf september gaan doen. Als er dan stront aan de knikker is in de tunnel kan er geen enkel metrostel meer naar den Haag.

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by Simon » 12 Jul 2013, 16:07

Geen zweet, metrolijn E is maar voor een korte tijd ingekort in verband met werkzaamheden, zie http://www.ret.nl/reizen-met-ret/omleid ... metro.html.
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

Post Reply