De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
Bommetje
Lid
Posts: 631
Joined: 31 May 2005, 18:52
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Bommetje » 13 Sep 2016, 22:20

Tristan wrote:Volgens mij is café 't Viaduct aan de andere kant van het spoor uitgekocht om meer stallingsruimte voor fietsen te creëren en vanwege de staat van het gebouwtje. Het café zou naar het stationsgebouw verhuizen, en er is me verteld dat er op de eerste verdieping meerdere dartbanen komen en, inderdaad, de verbinding(en) met het perron worden hersteld.
Ahh, bedankt! Dat lijkt mij wel unieke omgeving voordat je je trein instapt.
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 14 Sep 2016, 17:34

Staan wat filmpjes op youtube over de verbouwing:

https://www.youtube.com/watch?v=u0cu-VOR4T4

User avatar
LB
Lid
Posts: 1396
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by LB » 29 Sep 2016, 17:42

VIRM op proefrit naar onder ander Hoek van Holland https://flic.kr/p/LL864F
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 29 Sep 2016, 20:13

Nog een nieuw systeem tegen rode seinen? Voor als ook ATB-vv niet genoeg is?

En stationnetje Hoek van Holland Strand is ook bijna afgelopen, over 2 weken is ook het strandseizoen weer en in het stormseizoen wordt dit station slechts 42 maal per week bediend (6 treinen per dag). Er vertrekken in de resterende maanden van dit station ongeveer evenveel treinen van Hoek van Holland Strand als er per dag van Utrecht Centraal vertrekken.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 14 Nov 2016, 14:10

Op Rotterdam CS Spoor 10 staat een testtrein voor het nieuwe (HSL-)traject Den Haag - Breda - Eindhoven. Aka 9 rijtuigen in sandwitch tussen 2 TRAXXen

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1314
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 14 Nov 2016, 15:00

Waarom gebruiken ze de stuurrstandrijtuigen niet voor besturen?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 14 Nov 2016, 17:19

luka23 wrote:Waarom gebruiken ze de stuurrstandrijtuigen niet voor besturen?
Simpele versie van het antwoord: Omdat die niet met de TRAXX kan communiceren

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 14 Nov 2016, 21:25

Mario90 wrote:
luka23 wrote:Waarom gebruiken ze de stuurrstandrijtuigen niet voor besturen?
Simpele versie van het antwoord: Omdat die niet met de TRAXX kan communiceren
Van horen zeggen kreeg men de deurbediening niet zonder meer aan de praat en zou dat een nieuwe softwareversie worden, wat wel weer een paar maanden zou duren...
https://raymii.org

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 08 Dec 2016, 10:59

Aan de foto te zien is dit één dubbeldekkerstam minder! http://ow.ly/he0y306VqFS

User avatar
Bommetje
Lid
Posts: 631
Joined: 31 May 2005, 18:52
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Bommetje » 09 Dec 2016, 01:26

Mario90 wrote:Aan de foto te zien is dit één dubbeldekkerstam minder! http://ow.ly/he0y306VqFS
Bij Amsterdam Centraal staan nog een zooitje werkloze 1700 locomotieven. Zou hiervan geen één als vervanger ingezet kunnen worden?
(\__/)<br>(='.'=)<br>(")_(")<br>Bunny is weer een stap dichterbij

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 09 Dec 2016, 12:49

Bommetje wrote:
Mario90 wrote:Aan de foto te zien is dit één dubbeldekkerstam minder! http://ow.ly/he0y306VqFS
Bij Amsterdam Centraal staan nog een zooitje werkloze 1700 locomotieven. Zou hiervan geen één als vervanger ingezet kunnen worden?
Wat ik op Facebook bij RailMagazine en Op De Rails las, is het meerendeel van de resterende 1700en feitelijk alleen nog goed voor de schroothoop, maar wie weet!

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 09 Dec 2016, 19:13

Loc 1741 is de reserveloc voor DDAR.

Deze kan worden gebruikt, indien deze stam uberhaupt nog bruikbaar zal zijn.

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Simon » 22 Dec 2016, 16:40

Vrijdag mogelijk minder tot geen treinen in heel Nederland

Laatst gewijzigd: 22 december 2016, 14.56 uur

Vrijdag 23 december is er mogelijk grote hinder voor treinreizigers in het hele land. De vakbond VVMC heeft een staking aangekondigd. NS heeft de rechter gevraagd te toetsen of de staking door mag gaan. Dit kort geding dient donderdagmiddag. De VVMC (Vakbond voor Machinisten en Conducteurs) heeft zijn leden opgeroepen om vrijdag in Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp vanaf aanvang dienstregeling tot 11 uur 's ochtends het werk neer te leggen. We houden de situatie nauwgezet in de gaten en zullen onze reizigers op de hoogte houden via ns.nl, de NS Reisplanner en de App.

Onderbrekingen op de genoemde locaties hebben ook gevolgen voor reizigers op andere plekken in het land, omdat veel treinen langs die locaties rijden. Machinisten en conducteurs werken vanuit Amsterdam, Rotterdam of Hoofddorp op treinen in heel Nederland.

Als de staking doorgaat zal dit de gehele dag voor grote hinder zorgen voor treinreizigers in heel Nederland. Ook heeft dit gevolgen voor de betrouwbaarheid van de reisinformatie.

NS adviseert treinreizigers in dat geval vrijdag rekening te houden met extra reistijd of te kiezen voor ander vervoer.
Bron: ns.nl
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 22 Dec 2016, 17:53

Treinpersoneel mag niet staken om eentonige dienstregeling

Treinpersoneel van de NS mag morgenochtend niet staken. Dat heeft de rechtbank in Breda bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de NS, ProRail en reizigersorganisatie Rover. De NS-medewerkers zijn het niet eens met de nieuwe dienstregeling en kondigden deze week aan dat ze vrijdag tot 11.00 uur niet wilden werken.

De rechtbank wil niet tornen aan het stakingsrecht, maar oordeelt dat de staking van morgen door een gebrek aan politie leidt tot een veiligheidsprobleem. Op 6 januari mag het personeel wel staken.

Veiligheid

Volgens de advocaat van de NS is er inderdaad vrees voor veiligheidsproblemen, zoals terroristische aanslagen. Er zouden grote mensenmassa's op de stations ontstaan zonder de nodige ondersteuning van de politie. Die is volgens de advocaat bezig met grote evenementen.

De advocaat van de vakbond VVCM, die heeft opgeroepen tot de staking, zegt dat in oktober al duidelijk was dat er acties op komst waren. De NS was volgens de bond bezig met tijdrekken en reageerde niet op de eisen van het personeel. Daarmee heeft het bedrijf bewust risico op een staking genomen, vindt de advocaat.

De vakbond antwoordde bevestigend op de vraag van de rechter of de VVCM ook aan de veiligheid heeft gedacht. "Want de staking had veel groter kunnen uitpakken. Nu is alleen het personeel in Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp opgeroepen om te staken." Dat vond de rechter niet genoeg.

Eentonig

Het treinpersoneel vindt dat het werk sinds de nieuwe dienstregeling te eentonig is geworden. Machinisten en conducteurs moeten vaker werken op dezelfde korte trajecten. Ze verzetten zich daar al langer tegen.

In november kregen de bonden de toezegging dat het personeel in april een nieuw werkpakket krijgt. Dat wilden ze deze week bespreken, maar de vakbond VVMC vindt de toezegging niet hard genoeg en zegt dat de NS het personeel niet serieus neemt.

NOS.nl

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 22 Jan 2017, 19:53

De NS Reisplanner heeft een interessante toevoeging op station Lombardijen nu met die laatste werkzaamheden :p
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1314
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 29 Jan 2017, 23:54

Ik vraag me af, zou de Fyra nog steeds zijn gefaald als er andere rijtuigen waren aangeschaft dan de V250's. Iemand een idee?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
mitchell1993
Lid
Posts: 369
Joined: 12 Feb 2007, 22:39

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by mitchell1993 » 14 Feb 2017, 23:17

Het verbaasd me dat niemand dit nog gepost heeft, gister (13-2) heeft er een 1700 gereden tussen Den Haag en Dordrecht. Kheb em zien rijden en vertrok omstreeks 16.25 van Schiedam aar Den Haag. Was alleen te laat met het maken van een foto.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 15 Feb 2017, 07:57

Tussen Den Haag en Dordrecht pendelde inderdaad maandag en dinsdag tot 13:00 (werd verwisseld in Dordrecht) een DDAR met 1700-loc.

Loc 1756 met DDAR-stam 7342 om exact te wezen.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 15 Feb 2017, 15:02

MetroRET wrote:
15 Feb 2017, 07:57
Tussen Den Haag en Dordrecht pendelde inderdaad maandag en dinsdag tot 13:00 (werd verwisseld in Dordrecht) een DDAR met 1700-loc.

Loc 1756 met DDAR-stam 7342 om exact te wezen.
Ik zag 'em gisteren inderdaad door Dordrecht rijden toen ik aan kwam rijden met mn auto. Dat was even voor enen, richting Dordrecht. Doordat ik m niet op een retour-rit zag staan, dacht ik dat het een buiten dienst rit was. Maar het was dus zn laatste op die lijn :lol:

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 16 Mar 2017, 11:35

Beelden van de nieuwe Sprinter https://youtu.be/jElHdKEEWAQ

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1314
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 17 Mar 2017, 14:45

Ik vind het echt een mooi ding! Kijkend naar de FLIRT Sprinter en de ICNG (al zijn daar dan nog geen officiële beelden van) is NS echt goed op weg :D

Als dit echt de ICNG wordt, wauw!
Image
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 22 May 2017, 10:12

Reizigers die in de toekomst met de Eurostar naar Londen willen reizen, krijgen op Rotterdam CS te maken met een paspoortcontrole. Dat meldt OV Magazine.

Er wordt op het perron een speciaal douanekantoor gebouwd dat Eurostar Lounges gaat heten. Daar worden paspoorten, tickets, bagage en reizigers gecheckt. Vóór aankomst van de trein wordt het hele perron gescreend en tijdelijk afgesloten van de rest van het centraal station.

OV Magazine maakt dit op uit de eerste ontwerpen voor het kantoor die online zijn gezet door ingenieursbureau Nelissen. Ook in Amsterdam komt een douanegebouw.

De treinen van Eurostar zullen vanaf november dit jaar van Amsterdam via Rotterdam naar Londen rijden.

Image

Image

Rijnmond.nl

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1314
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 22 May 2017, 14:02

Ik dacht dat deze op spoor 1 zou komen?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

MarkNL
Lid
Posts: 112
Joined: 25 Feb 2012, 15:41
Location: Spijkenisse

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MarkNL » 23 May 2017, 11:18

Volgens sommigen is dat inderdaad nog altijd het plan. Blijft dus nog even afwachten wat het nu echt gaat worden...

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1314
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 23 May 2017, 11:58

Lijkt mij veel logischer om het op spoor 1 te doen, daar heb je ook die deur en de lounge, (gedeeltelijke) infrastructuur/voorzieningen ligt/liggen er al. En er wordt niet "spook" gereden in de richting van Brussel.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

Post Reply