Page 64 of 68

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 30 Mar 2016, 20:05
by MichaBen
Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 31 Mar 2016, 20:37
by remy5000
De zilvermeeuwen rijden niet meer, geen plan-Vtjes meer en geen teetjes meer. Waar kunnen we nog in rijden voor dat heerlijke schakelwalsgevoel?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Apr 2016, 07:25
by Tristan
Snert- of ijsjestram :-P. SG2's hebben geen schakelwals gehad.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Apr 2016, 08:15
by Roland
Als je naar Bonn (in Duitsland niet ver over de grens) gaat kan je nog lekker met de B100s rondjes rijden. Daar heb je nog het onvervalste schakelwals gevoel. Het deels enkelsporinge tracé naar Konigswinter is nog een mooi stuk ook :)

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Apr 2016, 11:05
by PAV
MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort. Zou dit toch weer veranderd zijn? Wellicht ook vanwege ombouw klasse 1 naar klasse 2 in de SLT-6'jes?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Apr 2016, 13:51
by Mario90
PAV wrote:
MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort. Zou dit toch weer veranderd zijn? Wellicht ook vanwege ombouw klasse 1 naar klasse 2 in de SLT-6'jes?
En de treinstammen van dubbeldekkers met rode bankjes, die komen ook weer de baan op. Zijn afgelopen weken veel testritten mee gedaan.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Apr 2016, 16:48
by MichaBen
PAV wrote:Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort.
De werkplaats in Maastricht waar ze onderhouden worden is sinds 1 maart in verbouwing voor die FLIRTs, daarom is er geen ruimte meer voor om Plan Vtjes hun maandelijkse onderhoudsbeurt te geven.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 02 Apr 2016, 09:17
by MetroRET
Ook diezelfde Flirt3 ging gisteren voor het eerst zelfstandig de baan op voor proefritten.
IMG_hae08d.jpg

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 03 Apr 2016, 22:47
by PAV
Mooie stellen. Ik heb wel begrepen dat ze voornamelijk in Zuidoost-Nederland zullen worden ingezet, onder andere op de treinseries 4400 (Ht-Nm) en 7600 (Zp-Ah-Nm). Hier zullen we ze helaas dus niet zo gauw tegenkomen.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 03 Apr 2016, 23:02
by MetroRET
Ik heb ook begrepen dat men ze wilt gaan inzetten in de 6600.
Dit wordt in december de sprinter tussen Dordrecht en 's Hertogenbosch.

Redelijk in de buurt van Rotterdam te bewonderen dus.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 04 Apr 2016, 11:19
by Mario90
MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
RailMagazine heeft die bedoelingen onthuld!

De laatste weken waren de treinstellen vooral nog te zien in de treinseries 4400/9600 (Nijmegen – Den Bosch – Deurne) en 7600 (Zutphen – Nijmegen). In de afgelopen weken zijn ook diverse stellen al naar Maastricht gedirigeerd en buiten dienst gesteld. De laatste op Nijmegen achtergebleven 466 ging in de avonduren van 30 maart als trein 89284 via Arnhem en Utrecht naar de wasmachine in Rotterdam. Na een wasbeurt vertrok het stel als trein 89285 naar Maastricht en arriveerde als laatste PlanV in Maastricht.

Meer: klik hier

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 04 Apr 2016, 17:01
by MichaBen
Vraag wordt dan waarom was je een trein die buiten dienst gesteld wordt?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 04 Apr 2016, 22:47
by PAV
Waardig afscheid?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 04 May 2016, 16:28
by MichaBen
De Eurostar rijdt inmiddels ook met daglicht proefritten door Nederland:
Image

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 05 May 2016, 17:38
by remy5000
MichaBen wrote:De Eurostar rijdt inmiddels ook met daglicht proefritten door Nederland:
Image
Best leuk om te zien, al dat nieuwe materieel. Straks de CAF en Stadler sprinters, eurostar en binnen niet afzienbare tijd ook nog Alstom intercity's.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 09 May 2016, 21:14
by MichaBen
En een andere nieuwe aanwinst: de NS FLIRTs. Vanmiddag reden er drie stuks aan elkaar gekoppeld door Rotterdam Centraal heen. Had helaas geen camera bij me, dus is het bij een veraf foto met m'n telefoon gebleven.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 11 May 2016, 12:44
by Mario90
Ik heb dit me al vaker afgevraagd, maar nu stel ik de vraag toch in dit topic. Net voorbij Lombardijen, aan de Barendrecht-kant, ligt een bruin verroest 'keerspoor' tussen de sporen 2 en 3. Waarom ligt dat keerspoor er? Naar mijn weten is dat nooit in de reguliere dienst gebruikt. Of had men vroeger, bij de renovatie van Lombardijen van 2 naar 4 sporen, het idee om een soort voorstad-netwerk op te zetten met Lombardijen als eindstation?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 11 May 2016, 17:10
by MichaBen
Er waren wel plannen om 8 sprinters per uur te laten rijden tussen Den Haag en Lombardijen, maar volgens mij is men daar al van afgestapt in de laatste plannen.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 12 May 2016, 19:41
by LB
Dat keerspoor is in de reguliere dienst heel veel gebruikt......zeker in de jaren 2000-2005 toen de serie 5000(Leiden-Rotterdam Lombardijen-Dodrecht)buiten de spits keerden te Rotterdam Lombardijen en in de spits door naar Dordrecht

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 26 May 2016, 13:54
by Mario90
LB wrote:Dat keerspoor is in de reguliere dienst heel veel gebruikt......zeker in de jaren 2000-2005 toen de serie 5000(Leiden-Rotterdam Lombardijen-Dodrecht)buiten de spits keerden te Rotterdam Lombardijen en in de spits door naar Dordrecht
Het grappige is dat ik diezelfde vraag via Twitter ook aan ProRail heb gesteld. Zij beweren dat daar helemaal geen keerspoor ligt :lol:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 01 Jun 2016, 11:51
by Calandlijn
Ik kwam de FLIRT3 enige tijd terug ook al tegen op het emplacement bij Zwolle toen ik er langs kwam. Daar zal deze nu ongetwijfeld niet meer staan. Ik reis deze maand sowieso één keer op en neer naar Rotterdam, dus dan houd ik mijn ogen open voor wat er nog meer (of juist niet meer) op het emplacement staat. Ben er wel benieuwd naar hoe het materieel verdeeld wordt over Nederland.

Daarnaast kwam ik dit filmpje tegen via FB, over een free-runner die in Rotterdam over daken rent en uiteindelijk trein wilt halen. Doel van de boodschap: niet proberen in te stappen in een trein nadat het fluitsignaal gegeven is. Bekijk hier het filmpje.

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 06 Jun 2016, 11:52
by remy5000
Calandlijn wrote:Ik kwam de FLIRT3 enige tijd terug ook al tegen op het emplacement bij Zwolle toen ik er langs kwam. Daar zal deze nu ongetwijfeld niet meer staan. Ik reis deze maand sowieso één keer op en neer naar Rotterdam, dus dan houd ik mijn ogen open voor wat er nog meer (of juist niet meer) op het emplacement staat. Ben er wel benieuwd naar hoe het materieel verdeeld wordt over Nederland.

Daarnaast kwam ik dit filmpje tegen via FB, over een free-runner die in Rotterdam over daken rent en uiteindelijk trein wilt halen. Doel van de boodschap: niet proberen in te stappen in een trein nadat het fluitsignaal gegeven is. Bekijk hier het filmpje.
Het knapste is nog wel dat ie bij een SGM het fluitsignaal hoort en tegen een SLT aanspringt...

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 09 Jun 2016, 11:50
by Mario90
Belgische media schrijven dat de Beneluxtrein, naast de leen-rijtuigen, nog een beveiligingsprobleem heeft: https://www.instagram.com/p/BGbdQ_-EkdB/?r=41239065

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 24 Jun 2016, 21:26
by Mario90
Ik zag net in Dordrecht een IC Brussel wegrijden met ook een loc achterop. Is dat op de IC Brussel nieuw en rijden ze daar ook sandwich? Of zou deze op sleep meerijden?

Re: De Nederlandse spoorwegen

Posted: 24 Jun 2016, 21:44
by MetroRET
Rijdt vermoedelijk mee in opzending.

Wel opmerkelijk is hoe de digitale middelen dit vertalen.
Die laten de in opzending meezijnde loc zien als SLT 2663. Ook nog eens een niet bestaand SLT-nummer.
2016-06-24 19.47.54.png
2016-06-24 19.49.44.png