De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 30 Mar 2016, 20:05

Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 31 Mar 2016, 20:37

De zilvermeeuwen rijden niet meer, geen plan-Vtjes meer en geen teetjes meer. Waar kunnen we nog in rijden voor dat heerlijke schakelwalsgevoel?
https://raymii.org

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Tristan » 01 Apr 2016, 07:25

Snert- of ijsjestram :-P. SG2's hebben geen schakelwals gehad.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Roland » 01 Apr 2016, 08:15

Als je naar Bonn (in Duitsland niet ver over de grens) gaat kan je nog lekker met de B100s rondjes rijden. Daar heb je nog het onvervalste schakelwals gevoel. Het deels enkelsporinge tracé naar Konigswinter is nog een mooi stuk ook :)
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
PAV
Lid
Posts: 418
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by PAV » 01 Apr 2016, 11:05

MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort. Zou dit toch weer veranderd zijn? Wellicht ook vanwege ombouw klasse 1 naar klasse 2 in de SLT-6'jes?
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 01 Apr 2016, 13:51

PAV wrote:
MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort. Zou dit toch weer veranderd zijn? Wellicht ook vanwege ombouw klasse 1 naar klasse 2 in de SLT-6'jes?
En de treinstammen van dubbeldekkers met rode bankjes, die komen ook weer de baan op. Zijn afgelopen weken veel testritten mee gedaan.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 01 Apr 2016, 16:48

PAV wrote:Ik dacht dat terzijdestelling weer was uitgesteld tot indienststelling FLIRT3 in verband met materieeltekort.
De werkplaats in Maastricht waar ze onderhouden worden is sinds 1 maart in verbouwing voor die FLIRTs, daarom is er geen ruimte meer voor om Plan Vtjes hun maandelijkse onderhoudsbeurt te geven.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 02 Apr 2016, 09:17

Ook diezelfde Flirt3 ging gisteren voor het eerst zelfstandig de baan op voor proefritten.
IMG_hae08d.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
PAV
Lid
Posts: 418
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by PAV » 03 Apr 2016, 22:47

Mooie stellen. Ik heb wel begrepen dat ze voornamelijk in Zuidoost-Nederland zullen worden ingezet, onder andere op de treinseries 4400 (Ht-Nm) en 7600 (Zp-Ah-Nm). Hier zullen we ze helaas dus niet zo gauw tegenkomen.
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 03 Apr 2016, 23:02

Ik heb ook begrepen dat men ze wilt gaan inzetten in de 6600.
Dit wordt in december de sprinter tussen Dordrecht en 's Hertogenbosch.

Redelijk in de buurt van Rotterdam te bewonderen dus.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 04 Apr 2016, 11:19

MichaBen wrote:Het einde van Plan V lijkt nu toch echt te gaan komen. Vanochtend reden enkele stellen nog in reizigersdienst, maar in de middag en avond zijn alle rijvaardige stellen op één na naar Maastricht gebracht. Het enige overgebleven stel is momenteel onderweg naar Rotterdam met onbekende bedoelingen.
RailMagazine heeft die bedoelingen onthuld!

De laatste weken waren de treinstellen vooral nog te zien in de treinseries 4400/9600 (Nijmegen – Den Bosch – Deurne) en 7600 (Zutphen – Nijmegen). In de afgelopen weken zijn ook diverse stellen al naar Maastricht gedirigeerd en buiten dienst gesteld. De laatste op Nijmegen achtergebleven 466 ging in de avonduren van 30 maart als trein 89284 via Arnhem en Utrecht naar de wasmachine in Rotterdam. Na een wasbeurt vertrok het stel als trein 89285 naar Maastricht en arriveerde als laatste PlanV in Maastricht.

Meer: klik hier

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 04 Apr 2016, 17:01

Vraag wordt dan waarom was je een trein die buiten dienst gesteld wordt?

User avatar
PAV
Lid
Posts: 418
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by PAV » 04 Apr 2016, 22:47

Waardig afscheid?
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 04 May 2016, 16:28

De Eurostar rijdt inmiddels ook met daglicht proefritten door Nederland:
Image

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 05 May 2016, 17:38

MichaBen wrote:De Eurostar rijdt inmiddels ook met daglicht proefritten door Nederland:
Image
Best leuk om te zien, al dat nieuwe materieel. Straks de CAF en Stadler sprinters, eurostar en binnen niet afzienbare tijd ook nog Alstom intercity's.
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 09 May 2016, 21:14

En een andere nieuwe aanwinst: de NS FLIRTs. Vanmiddag reden er drie stuks aan elkaar gekoppeld door Rotterdam Centraal heen. Had helaas geen camera bij me, dus is het bij een veraf foto met m'n telefoon gebleven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 11 May 2016, 12:44

Ik heb dit me al vaker afgevraagd, maar nu stel ik de vraag toch in dit topic. Net voorbij Lombardijen, aan de Barendrecht-kant, ligt een bruin verroest 'keerspoor' tussen de sporen 2 en 3. Waarom ligt dat keerspoor er? Naar mijn weten is dat nooit in de reguliere dienst gebruikt. Of had men vroeger, bij de renovatie van Lombardijen van 2 naar 4 sporen, het idee om een soort voorstad-netwerk op te zetten met Lombardijen als eindstation?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10943
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 11 May 2016, 17:10

Er waren wel plannen om 8 sprinters per uur te laten rijden tussen Den Haag en Lombardijen, maar volgens mij is men daar al van afgestapt in de laatste plannen.

User avatar
LB
Lid
Posts: 1396
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by LB » 12 May 2016, 19:41

Dat keerspoor is in de reguliere dienst heel veel gebruikt......zeker in de jaren 2000-2005 toen de serie 5000(Leiden-Rotterdam Lombardijen-Dodrecht)buiten de spits keerden te Rotterdam Lombardijen en in de spits door naar Dordrecht
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 26 May 2016, 13:54

LB wrote:Dat keerspoor is in de reguliere dienst heel veel gebruikt......zeker in de jaren 2000-2005 toen de serie 5000(Leiden-Rotterdam Lombardijen-Dodrecht)buiten de spits keerden te Rotterdam Lombardijen en in de spits door naar Dordrecht
Het grappige is dat ik diezelfde vraag via Twitter ook aan ProRail heb gesteld. Zij beweren dat daar helemaal geen keerspoor ligt :lol:

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Calandlijn » 01 Jun 2016, 11:51

Ik kwam de FLIRT3 enige tijd terug ook al tegen op het emplacement bij Zwolle toen ik er langs kwam. Daar zal deze nu ongetwijfeld niet meer staan. Ik reis deze maand sowieso één keer op en neer naar Rotterdam, dus dan houd ik mijn ogen open voor wat er nog meer (of juist niet meer) op het emplacement staat. Ben er wel benieuwd naar hoe het materieel verdeeld wordt over Nederland.

Daarnaast kwam ik dit filmpje tegen via FB, over een free-runner die in Rotterdam over daken rent en uiteindelijk trein wilt halen. Doel van de boodschap: niet proberen in te stappen in een trein nadat het fluitsignaal gegeven is. Bekijk hier het filmpje.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 06 Jun 2016, 11:52

Calandlijn wrote:Ik kwam de FLIRT3 enige tijd terug ook al tegen op het emplacement bij Zwolle toen ik er langs kwam. Daar zal deze nu ongetwijfeld niet meer staan. Ik reis deze maand sowieso één keer op en neer naar Rotterdam, dus dan houd ik mijn ogen open voor wat er nog meer (of juist niet meer) op het emplacement staat. Ben er wel benieuwd naar hoe het materieel verdeeld wordt over Nederland.

Daarnaast kwam ik dit filmpje tegen via FB, over een free-runner die in Rotterdam over daken rent en uiteindelijk trein wilt halen. Doel van de boodschap: niet proberen in te stappen in een trein nadat het fluitsignaal gegeven is. Bekijk hier het filmpje.
Het knapste is nog wel dat ie bij een SGM het fluitsignaal hoort en tegen een SLT aanspringt...
https://raymii.org

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 09 Jun 2016, 11:50

Belgische media schrijven dat de Beneluxtrein, naast de leen-rijtuigen, nog een beveiligingsprobleem heeft: https://www.instagram.com/p/BGbdQ_-EkdB/?r=41239065

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 24 Jun 2016, 21:26

Ik zag net in Dordrecht een IC Brussel wegrijden met ook een loc achterop. Is dat op de IC Brussel nieuw en rijden ze daar ook sandwich? Of zou deze op sleep meerijden?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 24 Jun 2016, 21:44

Rijdt vermoedelijk mee in opzending.

Wel opmerkelijk is hoe de digitale middelen dit vertalen.
Die laten de in opzending meezijnde loc zien als SLT 2663. Ook nog eens een niet bestaand SLT-nummer.
2016-06-24 19.47.54.png
2016-06-24 19.49.44.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply