De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 20 Oct 2015, 20:54

Rcs - Lvn is volgens mij 6 wagendiensten (12 rijtuigen), maar we raken off-topic :P

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Tristan » 20 Oct 2015, 21:21

Met zes rijtuigen was de limiet van de optie bereikt.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 30 Oct 2015, 23:26

Lang, langer, langst, van boven naar onder 8 bakken GTW, 13 bakken ICM en 20 bakken Thalys te Rotterdam Centraal:
Image
Image
Image

Verder reed er vandaag weer eens een rode locomotief mee in een geel/blauwe ICR stam:
Image

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 01 Nov 2015, 16:56

MichaBen wrote:Lang, langer, langst, van boven naar onder 8 bakken GTW, 13 bakken ICM en 20 bakken Thalys te Rotterdam Centraal:
Image
Ik ben benieuwd, zo na het rapport van de parlementaire enquête omtrent de Fyra, of Arriva/DB eens de kans krijgt om een alternatief aan te bieden. Gezien hoe goed Arriva NS afdanklijntjes exploiteert lijkt het me aannemelijk dat ze een goede verbinding op kunnen zetten.
https://raymii.org

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 01 Nov 2015, 18:06

Wat dacht je van de eerder geöpperde idee van de lage-landen lijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_LandenLijn

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 16 Nov 2015, 18:58

En je kan weer een nieuwe ICR-TRAXX variant toevoegen aan de collectie. Vandaag in dienst in de 900 serie (ICD Breda - Amsterdam):
Image

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 24 Nov 2015, 19:24

Aan het eind van de ochtend kwam er onverwacht weer DDAR in Rotterdam. In trein 4037 had vanwege een eerdere verstoring elders in het land een DDAR als vervangend materieel meegekregen.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 21 Dec 2015, 15:43

De getrokken rijtuigen hebben een probleempje met de deurvergrendeling tijdens halteren. De deuren aan de niet-perronzijde kunnen ook open. Dit zowel in de IC direct als de IC brussel.

https://2162bb74000a471eb2839a7f1648771 ... 129353.mp4
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 21 Dec 2015, 18:30

Traditioneel is dat bij al het getrokken materieel zo, deuren ontgrendelen ook automatisch onder de 5km/u (ook bij stilstand voor een rood sein dus). Ondertussen gebruikt men wel een verbeterde versie waar deuren wel expliciet vrijgegeven moeten worden, maar volgens mij inderdaad nog niet apart voor links en rechts. ICR dat als treinstel rijdt zou wel een aparte knop ontgrendel links/rechts moeten hebben.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 21 Dec 2015, 21:22

MichaBen wrote:Traditioneel is dat bij al het getrokken materieel zo, deuren ontgrendelen ook automatisch onder de 5km/u (ook bij stilstand voor een rood sein dus). Ondertussen gebruikt men wel een verbeterde versie waar deuren wel expliciet vrijgegeven moeten worden, maar volgens mij inderdaad nog niet apart voor links en rechts. ICR dat als treinstel rijdt zou wel een aparte knop ontgrendel links/rechts moeten hebben.
Ik weet inderdaad wel dat dit met een serie 1700 loc (in de 1900, ic den haag venlo) niet het geval was.
https://raymii.org

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 23 Dec 2015, 07:31

Ik stond gisteren in Eindhoven op de bus te wachten toen ik rond 14:10 een hele rits FYRA/ICD-rijtuigen voorbij zag rijden richting Randstad. Iemand enig idee wat voor rit/transport het was? Want die rijtuigen zijn in Eindhoven redelijk uit de richting en de trein was langer dan in een normale dienst met die rijtuigen. Ik heb ook niet gezien wat voor loc er voor reed...

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 23 Dec 2015, 09:35

Waarschijnlijk vanuit Maastricht....
Waar die dingen gereviseerd worden.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 24 Dec 2015, 14:00

Ik heb via marktplaats een LED-dwergsein (uit 2011) op de kop getikt, en ben bezig deze te "reviseren". Lees, de 110v trafo's en regelweerstanden eruit, arduino met relais (mosfetjes in dit geval) erin, en schoonmaken + opnieuw spuiten.

Hierbij een voortgangs-album, vanuit mijn lokale hackerspace, https://revspace.nl

https://imgur.com/a/YvKur

En een werkend voorbeeld, met labvoeding danwel: https://www.youtube.com/watch?v=W0tzXBi1fjI & https://www.youtube.com/watch?v=9lZanFR ... e=youtu.be.

Gebruikt per lamp maar 8W (7v, 1A). Superzuinig dus. Heeft wel extra warmteweerstanden in tegenstelling tot de gloeilampversie, want deze worden niet warm uit zichzelf.

Het ding is mega-zwaar, 2.5cm dik ijzeren behuizing, en overleeft het zeker weten als de russen komen, na de nucleaire oorlog zullen de dwergseinen nog staan. Er zijn wel spinnen gesneuveld tijdens het schoonmaken.
https://raymii.org

MarkNL
Lid
Posts: 113
Joined: 25 Feb 2012, 15:41
Location: Spijkenisse

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MarkNL » 24 Dec 2015, 23:31

Dat is wel echt geniaal!

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 25 Dec 2015, 10:07

Danku. Het is een wat aparte hobby verder hoor, grootspoorcuriosaverzamelaar.

Alleen, er zit nu een arduino in, en er is dus van alles mogelijk. Ik zit te denken om er een draadloze netwerkaansluiting bij te maken en bijvoorbeeld als buienradar regen voorspelt de rode lamp te tonen, en bij geen regen de groene lamp.

Heeft iemand toevallig andere ideetjes? Omdat er nu zoveel meer mogelijk is dan alleen lampjes aan/uit, ben ik een beetje "leeg" qua idee"en.
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 25 Dec 2015, 11:02

Kan je de LEDs individueel aansturen? Dan kan je er misschien een digitale klok van maken, mits je een goed patroon kan vinden om twee cijfers per lamp te tonen zodat het nog leesbaar is.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 25 Dec 2015, 17:09

MichaBen wrote:Kan je de LEDs individueel aansturen? Dan kan je er misschien een digitale klok van maken, mits je een goed patroon kan vinden om twee cijfers per lamp te tonen zodat het nog leesbaar is.
Nee dat helaas niet. Waarschijnlijk als ik de printplaten zelf lossoldeer en ga stoeien wel, maar zo standaard niet... Binaire clock dan maar.

De RET maakt geen gebruik van dwergseinen toch?
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 25 Dec 2015, 18:38

De RET gebruikte de Duitse variant van de dwergseinen (Schutzhaltsignale) met horizotaal rood of diagonaal wit in een zeshoekig kastje. Met de nieuwe spoorbeveiliging worden deze vervangen door lage seinen van circa een meter hoog.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 25 Dec 2015, 18:58

MichaBen wrote:De RET gebruikte de Duitse variant van de dwergseinen (Schutzhaltsignale) met horizotaal rood of diagonaal wit in een zeshoekig kastje. Met de nieuwe spoorbeveiliging worden deze vervangen door lage seinen van circa een meter hoog.

Heb je daar een foto van toevallig? Niet langs de vrije baan dan?

En, nieuwe spoorbeveiliging? Gaat het huidige ATB weg?
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 26 Dec 2015, 00:49

Het is vooral de achterliggende techniek van de beveiliging die veranderen gaat, dus het aansturen van de seinen. Bij deze twee foto's van de seinen bij de RET:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 23 Feb 2016, 17:42

Vanmiddag was er weer eens Plan V op visite in Rotterdam, rond 14:30 kwamen er twee stellen aan bij de wasstraat, die ze rond 15:45 weer verlieten. Helaas vervolgens weer buiten dienst terug naar het zuiden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 23 Feb 2016, 20:45

MichaBen wrote:Vanmiddag was er weer eens Plan V op visite in Rotterdam, rond 14:30 kwamen er twee stellen aan bij de wasstraat, die ze rond 15:45 weer verlieten. Helaas vervolgens weer buiten dienst terug naar het zuiden.
Ja, ik zocht al in welke dienst ze reden toen ik ze bij Dordrecht Zuid zag passeren vanmiddag. Dit verklaart een boel :)

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 14 Mar 2016, 23:30

uit de categorie 'kansloze opmerkingen van politici':

Coalitiepartijen SP, D66, CDA en VVD vragen aan het provinciebestuur of het treintype, dat betrokken was bij het ongeluk in Dalfsen, ook in Zuid-Holland op het spoor gaat rijden. De partijen maken zich zorgen over de veiligheid van treinen en spoorwegovergangen in de regio.

'Het vermoeden bestaat dat het treintype Stadler of een vergelijkbaar model op het traject tussen Alphen en Gouda gaat rijden', legt D66-Statenlid Paul Breitbarth uit.

De vier coalitiepartijen vragen nu aan het provinciebestuur of hun vermoeden klopt. Ook willen de partijen weten of het provinciebestuur in gesprek is met vervoerder, spoorbeheerder en de vakbond over de mogelijke onveiligheid en de gewenste maatregelen.

'Trein veilig'

Een week eerder vroeg de machinistenbond VVMC om een onderzoek en maatregelen naar dit treintype van vervoerder Arriva, omdat er met dit model meerdere ongelukken binnen een korte periode hadden plaatsgevonden. Het gebeurde in alle gevallen op een enkel spoor. De bouwer reageerde toen dat de trein veilig is.

OmroepWest

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 16 Mar 2016, 12:02

Mario90 wrote:uit de categorie 'kansloze opmerkingen van politici':
'Het vermoeden bestaat dat het treintype Stadler of een vergelijkbaar model op het traject tussen Alphen en Gouda gaat rijden', legt D66-Statenlid Paul Breitbarth uit.
Alles wat er bij breng en arriva rondrijdt zijn GTW'tjes. Veolia heeft er ook een aantal, evenals wat andere rare lightrailtreinen. Dordrecht<->geldermalsen, noordelijke nevenlijnen, limburg etc.

NS gaat rondrijden met de nieuwere versie.

Wat ik zo al gelezen heb doet die hoogwerker minimaal 10 minuten over de spoorwegovergang en weegt het ding 4 tot 8 ton. Daar doet een trein met >100KM/h niet zoveel tegen.
https://raymii.org

User avatar
PAV
Lid
Posts: 418
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by PAV » 16 Mar 2016, 16:37

Grappig hoor, "treintype" Stadler. Volgens deze mensen rijdt de politie zeker rond in auto's van het "type" Volkswagen... :mrgreen:
En ze 'vermoeden' dat dezelfde treinen op Gouda - Alphen gaan rijden. Rare woordkeuze, maar wel verkeerd 'vermoed'. FLIRT3 is immers geen GTW en heeft een aangepaste kopvorm vanwege strengere veiligheidseisen. En dan laat ik in het midden of andere treinen dan de GTW beter tegen een aanrijding met een hoogwerker kunnen...

Mooi staaltje lekenjournalistiek en gebrek-aan-kennispolitiek.
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

Post Reply