De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 04 Sep 2015, 17:44

Vanmorgen voor het eerst in lange tijd weer een Plan V gezien op Rotterdam Centraal, in reizigersdienst nog wel! Twee stellen Plan V reden als vervangende trein Eindhoven - Rotterdam vanwege een ICM die het niet zo goed meer deed, te Rotterdam zijn deze omgewisseld voor DDZ en weer leeg retour Eindhoven gegaan.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 07 Sep 2015, 14:18

Ik zag dit weekend in een aantal internationale en IC Direct treinen op de eindstations dat rangeerders de deuren aan de niet-perron zijde vanuit de trein openden (/me heeft een stedentripje gemaakt). Dit werkt blijkbaar ook op tussenhalte's, ik zag een andere reiziger dit op den haag HS ook doen, waarbij de deur dus ook aan de "verkeerde kant" opende. Hoort dat zo? Waarschijnlijk niet...
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 07 Sep 2015, 16:51

Of dat bij deze treindiensten hoort te kunnen weet ik niet, maar ik weet wel dat er bij bepaald getrokken materieel een zeer primitieve deurvergrendeling aanwezig is, die onder de 5km/u automatisch de deuren aan beide kanten ontgrendeld.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 08 Sep 2015, 18:59

Het lijkt erop dat in de nieuwe dienstregeling van de NS de spitstreinen van 4 treinstellen weer teruggekeerd zijn in Rotterdam, de intercity van 15:35 naar Leeuwarden rijdt nu al twee dagen op rij met 4xICM-III. Dergelijke samenstellingen heb je een tijd lang niet gehad in de spits op deze lijn, alleen op zaterdagochtend kwam deze lengte voor. Een groot contrast met de sprinter van 15:38, die met een losse SGM-II reed.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 09 Sep 2015, 13:57

Ik zag net ook een 4x ICM-III passeren op de lijn Heerlen - Schiphol. Heb daar regelmatig ook een 1x ICM-III-veevervoer gezien de laatste tijd.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 12 Sep 2015, 19:15

Er is weer een DDAR op Rotterdam geweest vandaag! Sprinter Breda, V 19:15 op CS. Ik zit er as I typ zelf in ;)

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 12 Sep 2015, 19:19

Gisterochtend reed diezelfde DD-AR ook rond in de 5000/5100-serie (sprinter Den Haag Centraal - Breda/Roosendaal)

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 21 Sep 2015, 17:17

:lol:
MichaBen wrote:Het lijkt erop dat in de nieuwe dienstregeling van de NS de spitstreinen van 4 treinstellen weer teruggekeerd zijn in Rotterdam, de intercity van 15:35 naar Leeuwarden rijdt nu al twee dagen op rij met 4xICM-III. Dergelijke samenstellingen heb je een tijd lang niet gehad in de spits op deze lijn, alleen op zaterdagochtend kwam deze lengte voor. Een groot contrast met de sprinter van 15:38, die met een losse SGM-II reed.
Deze intercity reed vanaag met een van de treinstellen als 4 baks-ICM.
Totaal dus weer eens een ICM13 actief.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 21 Sep 2015, 19:21

En daar is ook beeld van, al is het helaas van grote afstand (en hoogte) en met een mobiele telefoon:
Image

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 24 Sep 2015, 18:55

En tja, in de praktijk blijkt het nog altijd lastig te zijn de ICM drietjes en viertjes netjes in omloop te houden, wat dus tot dit soort problemen leidt indien er 4 gekoppelde stellen gepland zijn. Gister en vandaag ging het namelijk weer bijna mis, gister stond er opnieuw ICM13 op de planning, maar voorkwam een verstoring dit op het laatste moment doordat de 3 stellen vanuit Utrecht niet op tijd kwamen opdagen, vandaag zou het zelfs ICM14 worden maar werd er uiteindelijk nog ingegrepen door het vierde stel er maar niet bij te plaatsen.

User avatar
Calandlijn
Lid
Posts: 1056
Joined: 09 Jul 2008, 01:38
Location: Capelle aan den IJssel (nabij CPC)
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Calandlijn » 27 Sep 2015, 14:32

Zojuist kwam de trein, waarin ik momenteel zit, aan op Utrecht Centraal. Weet niet zeker of de ICM 10 of 7 bakken telt, maar op het station was niet zeker of de gehele trein aan het perron paste. Dit resulteerde in een vertraagde deurontgrendeling, omdat de conducteur - op weliswaar sjokkend tempo - naar de achterste deur liep om dit na te kijken... Logistiek en NS, op momenten net water en vuur.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 28 Sep 2015, 10:05

Voor fans van mat 64: er staat er momenteel eentje op het emplacement van Rotterdam Centraal! Is zojuist naast de wasstraat geparkeerd in het zonnetje.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 05 Oct 2015, 09:06

En vandaag rijdt er weer eens DDAR naar Rotterdam, kwam om 9:05 aan vanuit Uitgeest op Rotterdam Centraal.

User avatar
wilson
Lid
Posts: 543
Joined: 20 Nov 2005, 11:28
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by wilson » 05 Oct 2015, 11:58

MichaBen wrote:En vandaag rijdt er weer eens DDAR naar Rotterdam, kwam om 9:05 aan vanuit Uitgeest op Rotterdam Centraal.
Mooi ! Mag wel wat vaker. Liever DDZ of DD-AR met een beesten loc 1700 dan een SGMm
Groet Wilson.
http://www.youtube.com/user/wilsonhonda

SG2 gek

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 06 Oct 2015, 05:39

Dan heb je geluk, als de omloop niet door een verstoring in de war wordt gegooid komt er weer een DDAR naar Rotterdam vanaf Uitgeest.
Trein 4037 -> 4038 (11:34 - 11:55)
Trein 4059 -> 4060 (17:04 - 17:25)

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 06 Oct 2015, 16:41

Vanochtend zag ik deze inderdaad langsrijden. Vanmiddag ook een leuke, een ICM gekoppeld met een SGM richting Den Haag, vermoedelijk onderweg naar de werkplaats in Leidschendam.

User avatar
wilson
Lid
Posts: 543
Joined: 20 Nov 2005, 11:28
Location: Rotterdam
Contact:

Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven

Post by wilson » 08 Oct 2015, 10:30

De nu nog rijvaardige treinstellen Mat ’64 hoeven niet uit dienst. Met regulier onderhoud kunnen de laatste stellen nog tot 2017 mee. NS schermt met wettelijke beperkingen, maar die zijn er niet.

Op dit moment rijdt NS nog met 32 stellen Mat ’64, ook wel bekend als Plan V of de Apenkoppen. Deze stellen zijn goed voor 5000 zitplaatsen, maar worden begin volgend jaar van de baan gehaald. Vervanging is er pas later in 2016. In september vangen 11 stellen DDM-1, de oude dubbeldekkers, het zitplaatsentekort op. Dat is ook hoog nodig door de uitbreiding van de OV-Studentenkaart voor mbo’ers boven de 18.

Met de herintrede van DDM-1 spreekt NS de laatste strategische reserve aan. Pas in december komen de eerste nieuwe Stadler-Sprinters op de baan. Tot die tijd mag er weinig misgaan, omdat er veel minder stellen langs de kant staan die direct kunnen worden ingezet dan voorgaande jaren. NS erkent dat de strategische reserve inderdaad minder is dan voorgaande jaren. Verschillende bronnen, betrokkenen en materieelexperts, fronsen hun wenkbrauwen bij die aanpak.

Volgens NS moeten de laatste stellen plan V echt van de baan. Een woordvoerder zegt dat ze een grondige revisie nodig hebben, omdat anders hun ‘wettelijke levensduur’ eindigt. “Opknappen nu de nood zo hoog is? De inspectie staat inzet niet meer toe”, zo tekent de Volkskrant uit de mond van een woordvoerder op. Er zouden aanpassingen aan het exterieur en ‘nieuwe TSI-eisen’ nodig zijn om de stellen door te mogen laten rijden. Daarbij zouden we moeten denken aan een baanschuiver, een gesloten toiletsysteem en aanpassingen op het gebied van passieve veiligheid.

Maar bij de Inspectie is nooit een vraag op tafel gelegd aan welke eisen Plan V zou moeten voldoen om te blijven rijden. “NS heeft zelf aangegeven met Mat ’64 te willen stoppen”, aldus een woordvoerster. Mocht er toch een revisie plaatsvinden, dan zijn eventuele extra eisen volgens haar maatwerk. Dit voorjaar deed de inspectie (ILT) naar aanleiding van een aanrijding in Teuge weliswaar de suggestie om baanschuivers op de stellen te monteren, maar een verplichting was dat allerminst.

De revisie waarover NS rept is, voorlopig althans, bij de meeste treinstellen nog niet aan de orde. Onderhoudsbedrijf Nedtrain, een dochter van NS, rekent voor Mat ’64 een revisietermijn van 9 jaar en 3 maanden. De laatste stellen kregen hun revisie eind 2007. Uitgaande van die termijn, hoeven slechts twee stellen rond de jaarwisseling terzijde te worden gesteld. Daarna kan de rest in principe tot mei blijven rijden, waarna ze geleidelijk moeten afvloeiien. “De laatste zeven stellen kunnen theoretisch zelfs tot in 2017 mee”, aldus een materieelexpert.

NS ontkent dat er tot 2017 kan worden doorgereden. Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten en niet elke maand weer andere treinen en ingewikkelde onderhoudsschema’s”, aldus de zegsman.

De vraag is of doorrijden verstandig zou zijn. Een van de vele redenen die NS zelf nog aangeeft is het gebrek aan onderdelen om de treinen te onderhouden. “We moeten onderdelen vaak speciaal laten maken. Dat kost een hoop tijd en geld”, aldus een woordvoerder. Volgens betrokkenen is de doorlooptijd van onderhoud bij de Mat ’64 inderdaad erg lang. Maar daartegenover staat dat een deel van de onderdelen makkelijk te krijgen is, omdat ze kunnen worden ‘geplukt’ van de stellen die aan de kant staan. “Een zoektocht naar onderdelen is geen optie”, aldus de woordvoerder, “Bovendien geldt dat de hardst slijtende onderdelen overal versleten zijn, dus ook bij de sloopstellen.”

“Het minste dat NS kan doen is de stellen tot april aanhouden als strategische reserve, om ze daarna uit te ruilen met de DDM-1-stellen die dan in dienst komen”, zegt een betrokkene. Maar dat is NS niet van plan. Zodra ze terzijde zijn gesteld, wacht de slopershamer.

http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64 ... jven-0801/
Groet Wilson.
http://www.youtube.com/user/wilsonhonda

SG2 gek

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 14 Oct 2015, 18:08

Het was vandaag weer eens raak met Plan V te Rotterdam:
Image

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by remy5000 » 15 Oct 2015, 19:26

MichaBen wrote:Het was vandaag weer eens raak met Plan V te Rotterdam:
Image

Ik denk dat ze nog wel een paar jaar doortuffen...
https://raymii.org

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 15 Oct 2015, 20:17

2 maanden om precies te zijn ;-)

User avatar
metroverslaafde
Lid
Posts: 205
Joined: 18 Apr 2014, 12:46
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by metroverslaafde » 20 Oct 2015, 13:52

MetroRET wrote:2 maanden om precies te zijn ;-)
Aan de ene kant jammer en aan de andere kant echt heel onlogisch! Eerst het oude materieel weg en dan pas nieuw materieel in laten stromen, kijk een weekje in de vakantie tot daar aan toe maar ze hebben een gepland materieeltekort voor meer dan een half jaar. Lekker krom gedacht, niet?!

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 20 Oct 2015, 13:59

Dat gebeurt toch hier in Rotterdam toch ook.

Eerst te weinig vervangend materieel (5600-serie) laten komen, waardoor de resterende 5200'en anderhalf jaar lang hebben moeten invallen en dan ze ineens toch maar definitief buiten dienst te zetten, voordat (4 maanden) de eerste uitbreiding komt, in de vorm van de 5700'en.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 20 Oct 2015, 20:45

Alleen is er in Rotterdam in theorie wel voldoende materieel, alleen de praktijk blijkt niet overeen te komen. De 5700 serie is dan ook een tijdelijke uitbreiding, uiteindelijk gaan deze op de Hoekse Lijn rijden en is de marge even groot als nu. Bij de NS is er zowel in de praktijk als ook in de theorie sprake van krapte.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1927
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 20 Oct 2015, 20:47

En hoe wil men lijn D/E dan gaan uitbreiden met Lvn-Aks ?

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Tristan » 20 Oct 2015, 20:48

Met zes extra HSG3's.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

Post Reply