De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
willemb
Lid
Posts: 1638
Joined: 24 Nov 2003, 23:17
Location: Schiedam (opstapstation: Troelstralaan)

Post by willemb » 30 Jun 2006, 21:42

Ik zie tot mijn grote verbazing de laatste tijd meerdere malen een Plan V trein rijden als Intercity tussen Den Haag en Eindhoven of Venlo. Weet iemand hier meer over en waarom ze zulke treinen inzetten?
Een leuke rit met de metro begint bij Troelstralaan!

User avatar
Illegal_Alien
Lid
Posts: 838
Joined: 20 Jan 2005, 00:52
Location: Hoogvliet

Post by Illegal_Alien » 30 Jun 2006, 21:56

Ik weet niet wat er oorspronkelijk hoort te rijden maar het kan zijn dat de Intercity rijtuigen worden omgebouwd, voor de HSL, en dat daardoor geen intercity materieel daar is. (Waarom ze er geen (V)IRM neerzetten weet ik niet want die hebben ze teveel)
<b>---|| RandStadBom(metje) ||---</b>

User avatar
Dominique5024
Lid
Posts: 77
Joined: 24 Mar 2006, 11:23

Post by Dominique5024 » 30 Jun 2006, 22:01

Ik begreep weer dat er in de avond minder mensen met de trein gaan en daarom ook zo`n plan v inzetten. en ze doen het ook voor de vandalisme, dat heb ik vernomen via ns medewerker.

User avatar
Rodney
Lid
Posts: 4988
Joined: 12 Oct 2003, 12:31
Location: Rotterdam

Post by Rodney » 30 Jun 2006, 22:14

Of ze hebben alvast kortere treinen (Plan V) ingezet voor de vakantiedienstregeling.
Op het traject Amsterdam-Maastricht reden vorig jaar ook VIRMS(6 bakken) ipv 17/1800+ICK

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Post by MichaBen » 30 Jun 2006, 22:26

Dat is gewoon volgens de diensregeling :) Misschien bedoeld om het materieel op de goede plek te krijgen voor de volgende dag, rest van de dag rijden ze wel als stop of sneltrein.

User avatar
lollig
Lid
Posts: 462
Joined: 31 Oct 2005, 20:06
Location: Terheijden

Post by lollig » 01 Jul 2006, 07:03

Illegal_Alien wrote: (Waarom ze er geen (V)IRM neerzetten weet ik niet want die hebben ze teveel)
daar rijdt meestal een (V)IRM en een enkele keer een trein met een loc en dan een stuk of negen wagons eraan
Veolia Transport Brabant reiziger

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Post by Roland » 01 Jul 2006, 10:13

toen in nog van rotterdam naar eindhoven moest had ik op de terugweg regelmatig een plan v als IC, een keer van eindhoven naar RCS als vervanging, maar de IC tussen eindhoven en utrecht was rond 1800 uur altijd een plan v
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
derki
Lid
Posts: 446
Joined: 26 Feb 2006, 15:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by derki » 02 Jul 2006, 12:29

Illegal_Alien wrote: Ik weet niet wat er oorspronkelijk hoort te rijden maar het kan zijn dat de Intercity rijtuigen worden omgebouwd, voor de HSL, en dat daardoor geen intercity materieel daar is. (Waarom ze er geen (V)IRM neerzetten weet ik niet want die hebben ze teveel)
Ze gaan geen treinen voor de hsl ombouwen, er komen gewoon nieuwe treinen (soort TGV's). Ik denk dat je een Koploper niet zó kan ombouwen dat ie 300 km/u gaat.
<b><a href='http://ovweb.50webs.com/index.htm' target='_blank'>OVweb: Alles over het Openbaar Vervoer</a></b><br><br><b><a href='http://www.novs.nl' target='_blank'>NOVS: De Nederlandse roleplay van het Openbaar Vervoer</a></b>

User avatar
Rodney
Lid
Posts: 4988
Joined: 12 Oct 2003, 12:31
Location: Rotterdam

Post by Rodney » 02 Jul 2006, 16:24

Nee, er komen dacht ik ook wagens die 200km/u gaan rijden op de HSL-lijn, op het stuk in Nederland ofzo.

User avatar
Ofyles2
Lid
Posts: 1145
Joined: 24 Jan 2004, 19:53
Contact:

Post by Ofyles2 » 02 Jul 2006, 16:57

Rodney wrote: Nee, er komen dacht ik ook wagens die 200km/u gaan rijden op de HSL-lijn, op het stuk in Nederland ofzo.
Misschien zijn de VIRMs daarvoor geschikt, aangezien ze technisch 200 km/u kunnen halen.

User avatar
beheerder2
Lid
Posts: 1134
Joined: 11 May 2004, 16:43
Contact:

Post by beheerder2 » 02 Jul 2006, 17:00

Mat '64 's avonds op Den Haag - Venlo is een normaal verschijnsel. Ook op Haarlem-Maastricht. De manier om ze uit het zuiden te halen en daarna elders in te zetten in stoptreindiensten. Soms worden ze met 8 bakken uit Maastricht gehaald. (volgens omloop)

Ik kan er wel mee leven hoor zo'n lange rit.
<span style='color:red'>Station de Terp eindpunt U wordt verzocht uit te stappen Station de Terp</span><br><a href='http://trainsimulator.startpagina.nl' target='_blank'>Trainsimulator Startpagina</a>

User avatar
Illegal_Alien
Lid
Posts: 838
Joined: 20 Jan 2005, 00:52
Location: Hoogvliet

Post by Illegal_Alien » 02 Jul 2006, 17:08

derki wrote:Ze gaan geen treinen voor de hsl ombouwen, er komen gewoon nieuwe treinen (soort TGV's). Ik denk dat je een Koploper niet zó kan ombouwen dat ie 300 km/u gaat.
De levering van de HSL treinen zijn vertraagd.

Daarom worden een paar "normale" (Die achter een 1700/1800 loc hangen) (Geen ICK)

Omgebouwd zodat ze dacht ik 200 mogen. Deze worden dan voortgetrokken door een Bombardier Traxx die bij AngelTrains worden gehuurd door de HSA.
High Speed Alliance (HSA) heeft vandaag met de Britse firma Angel Trains een contract getekend voor de huur van 12 locomotieven voor reizigersvervoer op de HSL-Zuid. Daarmee kan de HSL-Zuid in de loop van 2007 in gebruik worden genomen.
Als de toelating en certificering van deze locomotieven door de Staat voorspoedig verloopt, evenals de testen met het ERTMS-veiligheidssysteem, dan kan HSA in juli starten met reizigersvervoer op de HSL-Zuid. Om de reizigers te kunnen vervoeren op de HSL, zullen moderne intercity rijtuigen van NS Reizigers worden gehuurd. De rijtijdwinst tussen Schiphol en Rotterdam zal 20 minuten bedragen en nog eens 20 minuten tussen Rotterdam en Breda/België. Op beide trajecten bijna een halvering van de reistijd. De treinen worden ingezet tussen Amsterdam en Breda en indien toelating geregeld is en overeenstemming met de NMBS wordt bereikt, tussen Amsterdam en Brussel. De lease termijn is voor minimaal 2 jaar afgesproken.
De oorspronkelijke planning om op 1 april 2007 te starten op de HSL-Zuid kan niet worden gehaald. Over de oorzaak van de vertraging verschillen HSA en de Staat van mening. Daarom zal binnenkort in lijn met de concessieovereenkomst tussen HSA en de Staat een ‘bindend adviesprocedure’ worden gestart.
Bron: www.highspeedalliance.nl

De snelle treinen die in Nederland gaan rijden kunnen max 250kmph.
Image

Dit komt door de ERTMS specificaties te laat bij de fabrikant aankwam om ze voor dit jaar te kunnen laten rijden. De Thalyss en de Bombardier Traxx hebben dat al.

Dus vandaar :)
<b>---|| RandStadBom(metje) ||---</b>

User avatar
beheerder2
Lid
Posts: 1134
Joined: 11 May 2004, 16:43
Contact:

Post by beheerder2 » 02 Jul 2006, 17:14

Het materieel dat hiervoor omgebouwd worden zijn de ICRm's.

Volgend jaar zullen deze tevens in de 1900 (Den Haag -Venlo) / 2000 (Den Haag-Arnhem) serie worden ingezet met ICK. Verder ook nog de 3600 (Roosendaal-Arnhem). Een deel zal naar de HSA gaan.

Zelf vind ik de inzet van de Citypendels nu heel bijzonder, die zwerven nu ook overal rond nadat ze van de Hofpleinlijn ontdaan zijn. Ik ben ze eens tegengekomen helemaal in Roosendaal!
<span style='color:red'>Station de Terp eindpunt U wordt verzocht uit te stappen Station de Terp</span><br><a href='http://trainsimulator.startpagina.nl' target='_blank'>Trainsimulator Startpagina</a>

User avatar
tombee
Lid
Posts: 118
Joined: 11 Mar 2005, 21:19

Post by tombee » 02 Jul 2006, 20:24

Citypendels kom je inderdaad ook overal tegen, vaak in combi met SGMm. De laatste SGM zal 5 juli verdwenen zijn, dus de combi SGM - citypendel zul je waarschijnlijk niet meer tegen komen. Verder werd ik laatste ook verrast door een omloopmatige intercity Utrecht - Leeuwarden met 3 plan V's in de spits.
Capelsebrug - Alexander

User avatar
steven
Lid
Posts: 746
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Post by steven » 03 Jul 2006, 16:31

tombee wrote: Citypendels kom je inderdaad ook overal tegen, vaak in combi met SGMm. De laatste SGM zal 5 juli verdwenen zijn, dus de combi SGM - citypendel zul je waarschijnlijk niet meer tegen komen. Verder werd ik laatste ook verrast door een omloopmatige intercity Utrecht - Leeuwarden met 3 plan V's in de spits.
pas heb ik nog wel in de combi SGM+ Citypendel gezeten. ik vindt het helemaal niet gek dat die citypendels overal rijden het gewoon mat net als alle andere alleen geen 1ste klas.

zijn er nog mensen die de laatste dag van de SGM gaan meerijden?

Steven

User avatar
steven
Lid
Posts: 746
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Post by steven » 04 Jul 2006, 08:45

tombee wrote: Citypendels kom je inderdaad ook overal tegen, vaak in combi met SGMm. De laatste SGM zal 5 juli verdwenen zijn, dus de combi SGM - citypendel zul je waarschijnlijk niet meer tegen komen. Verder werd ik laatste ook verrast door een omloopmatige intercity Utrecht - Leeuwarden met 3 plan V's in de spits.
De laatste gele sprinter is uit dienst en zal niet meer gaan rijden :( :( .

Steven

User avatar
lollig
Lid
Posts: 462
Joined: 31 Oct 2005, 20:06
Location: Terheijden

Post by lollig » 08 Jul 2006, 16:30

woensdag zag ik anders nog wel gele sprinters rijden richting hoek van holland strand ik zag ze voorbijrijden bij de maeslantkering
Veolia Transport Brabant reiziger

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Post by MichaBen » 08 Jul 2006, 16:31

lollig wrote: woensdag zag ik anders nog wel gele sprinters rijden richting hoek van holland strand ik zag ze voorbijrijden bij de maeslantkering
Waren dat geen citypendels? ;)

User avatar
lollig
Lid
Posts: 462
Joined: 31 Oct 2005, 20:06
Location: Terheijden

Post by lollig » 08 Jul 2006, 16:37

citypendels zijn toch die blauw met witte?
Veolia Transport Brabant reiziger

User avatar
LB
Lid
Posts: 1396
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Post by LB » 08 Jul 2006, 16:48

lollig wrote:citypendels zijn toch die blauw met witte?
Nee nee, die blauw met witte zijn gerenoveerde Sprinters(Sprinter-3) bij ons(NSR-personeel) ook wel Vlaflip genoemd.
De gele tweetjes met 1 spiegel zijn citypendels(Sprinter-2), in het begin ook wel bekend als "sta-trein".....Als er nog meer onduidelijkheden omtrent NS of ander spoorwegmaterieel zijn dan hoor/lees ik het wel. ;)

Groet Marco
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
steven
Lid
Posts: 746
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Post by steven » 08 Jul 2006, 18:01

LB 1975 wrote: Nee nee, die blauw met witte zijn gerenoveerde Sprinters(Sprinter-3) bij ons(NSR-personeel) ook wel Vlaflip genoemd.
De gele tweetjes met 1 spiegel zijn citypendels(Sprinter-2), in het begin ook wel bekend als "sta-trein".....Als er nog meer onduidelijkheden omtrent NS of ander spoorwegmaterieel zijn dan hoor/lees ik het wel. ;)

Groet Marco
overigens wordt de naam "vlaflip" ook gebruikt door de treinliefhebbers(o.a. ik)

@ LB 1975 werk jij bij de NS?

Steven

User avatar
Illegal_Alien
Lid
Posts: 838
Joined: 20 Jan 2005, 00:52
Location: Hoogvliet

Post by Illegal_Alien » 08 Jul 2006, 22:56

Vlaflip = De verbouwde Sprinter
Banaan = Citypendel / Spitspendel (Dacht ik)
<b>---|| RandStadBom(metje) ||---</b>

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10947
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Post by MichaBen » 08 Jul 2006, 23:09

En als je ze koppelt heb je een bananen vlaflip dus :P Zag vanmiddag nog een citypendel aan een gereviseerde sprinter gekoppeld rijden, sinds de ombouw van de Hofpleinlijn van start is komt dat steeds vaker voor.

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Post by Simon » 08 Jul 2006, 23:34

Aangezien het oorspronkelijke topic al afgehandeld is, stel ik voor hier nu een algemeen treinentopic van te maken.

Een aantal maanden geleden ging ik met de trein van Rotterdam naar Groningen, met een tussenstop in Assen. Vanaf Assen ging ik verder met een stoptrein naar Groningen. Ik vond het redelijk opmerkelijk dat de stoptrein bestond uit een koploper, een driebakker. In de Randstad heb ik het nog nooit gezien (voor zover ik weet).
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
LB
Lid
Posts: 1396
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Post by LB » 08 Jul 2006, 23:52

In de randstad rijden normaal ook geen ICM's (koploper) als stoptrein(uitzonderingen daargelaten na bv een flinke chaos een dag eerder ofzo).
Naar Leeuwarden,Groningen en Enschede is het vrij normaal dat de stoptreinen vanaf Zwolle en Deventer met ICM wordt gereden.

Groet Marco die regelmatig met vreemd materieel op bepaalde baanvakken is geweest :D
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

Post Reply