De Nederlandse spoorwegen

Voor alles wat je niet in bovenstaande metro-topics kwijt kunt. Plaats hier informatie over tram, trein metro of bus.
Post Reply
User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 04 Feb 2018, 21:06

PAV wrote:
03 Feb 2018, 22:26
Perron 1 wordt dus verbreed en spoor 2 komt aan het perron te liggen. Ben wel benieuwd of ze ook op alle borden en bewegwijzering straks spoor 2 gaan zetten of dan het virtueel gewoon spoor 1 blijft.
Ik gok dat het spoor 2 gaat worden, omdat het in de beveiliging al zo zou heten. Op Utrecht CS ontbreken ook bepaalde spoornummers die ooit zijn verdwenen en waarna de nummering niet is aangepast.

User avatar
Gideon
Lid
Posts: 205
Joined: 05 Aug 2011, 09:06
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Gideon » 11 Feb 2018, 16:40

Ik weet niet meer welke halte, maar daar was ook geen spoor 1
Met vriendelijke groet,

Gideon.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1913
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MetroRET » 11 Feb 2018, 20:23

Arnhem.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 12 Feb 2018, 12:21

In Gouda rijden de treinen ook vanaf 3, 5, 8, 10 en 11. En heb je wel de oude kopsporen 4 en 9 die niet meer gebruikt worden.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1291
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by luka23 » 26 Feb 2018, 16:24

Ik zag gisteren een tweetje Spurt over het viaduct over de A20 Schiedam binnenrijden, wat deden die daar?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10932
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 26 Feb 2018, 17:34

Zo'n Arriva ding van de Westelijke Betuwelijn? Die gaan zo nu en dan naar Leidschendam voor onderhoud.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 05 Oct 2018, 14:41

Ik zag net de SNG van CAF voorbijrijden tussen Eindhoven en Boxtel. Mooi dingetje wel!! Jammer alleen dat 'ie al een 'nieuw likje verf' heeft gekregen :(

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 22 Oct 2018, 23:20

Een interessante column over de IC (Niet Zo) Direct https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b66a8603/

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 30 Nov 2018, 04:41

De productie van de nieuwe ICNG ligt op schema: https://www.treinreiziger.nl/icng-is-vo ... -op-spoor/ (+foto's)

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 06 Jan 2019, 12:55

Het verbaast student Tim Sekac al een tijdje. Wie met de trein van Delft naar Zeeland reist, moet een enorme omweg maken. Volgens Sekac is het onnodig dat het openbaar vervoer ruim twee uur nodig heeft om de afstand te overbruggen.
(...)
"In de toekomst stopt de intercity vanaf Vlissingen alleen nog maar in Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Haarlem, Heemstede, Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam en Dordrecht zijn dan hun rechtstreekse verbinding met Zeeland kwijt."

Complete verhaal + route-idee: https://www.ad.nl/delft/petitie-voor-ni ... ~a75ef467/

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10932
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 06 Jan 2019, 15:33

Dit is toch wel de overtreffende trap van onzin. In de petitie wordt gevraagd om 60 miljard euro?!? Met zo'n insteek weet je toch vanaf het begin dat het direct in den prullenbak zal verdwijnen? En in het AD artikel worden een aantal totaal willekeurige dorpjes genoemd als potentiële stations, terwijl de grotere plaatsen op de route overgeslagen worden en ook het drukste station van Zeeland (dat is Goes) niet opgenomen is in de route. En ook echt nul kritische vragen van het AD, werken er nog wel journalisten bij die krant?

MarkNL
Lid
Posts: 106
Joined: 25 Feb 2012, 15:41
Location: Spijkenisse

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MarkNL » 08 Jan 2019, 19:51

Die Tim Sekac opent allerlei petities voor allemaal hobbyprojectjes (herinnert u zich nog de petitie voor een metro naar Brielle?). Ik snap werkelijk niet waarom deze jongen keer op keer aandacht krijgt in de media. De petities trekken niet veel meer dan een paar honderd handtekeningen en de ideeen zijn zoals MichaBen zegt volkomen onrealistisch.

Simon
Lid
Posts: 4744
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Simon » 12 Feb 2019, 12:23

Geen treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Gouda door een aanrijding met een persoon, volgens ns.nl duurt het tot 13:00.
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10932
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by MichaBen » 12 Feb 2019, 17:33

Was bij Capelle Schollevaar. Duurde inderdaad tot 13:00, maar de logistieke gevolgen zijn om 16:00 nog steeds merkbaar met treinen die normaal met 9 of 10 bakken rijden die nu met 3 of 4 bakken reden.

User avatar
Gideon
Lid
Posts: 205
Joined: 05 Aug 2011, 09:06
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Gideon » 14 Feb 2019, 21:03

MarkNL wrote:
08 Jan 2019, 19:51
Die Tim Sekac opent allerlei petities voor allemaal hobbyprojectjes (herinnert u zich nog de petitie voor een metro naar Brielle?). Ik snap werkelijk niet waarom deze jongen keer op keer aandacht krijgt in de media. De petities trekken niet veel meer dan een paar honderd handtekeningen en de ideeen zijn zoals MichaBen zegt volkomen onrealistisch.
Zo iets heb ik ook gehoord en keek gelijk naar de map als dat kon.
Al kon ik de nut er niet van in zien en zeker met de bussen die al goed werken
Met vriendelijke groet,

Gideon.

User avatar
willem
Lid
Posts: 23
Joined: 06 Feb 2019, 15:34

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by willem » 15 Feb 2019, 14:54

Feit is wel dat de IC naar Vlissingen nu niet erg snel is. Maar daar zijn goedkopere oplossingen voor.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 15 Feb 2019, 20:14

De eerste ICNG is voor testen de fabriek uitgerold. Tekst en foto's: https://nieuws.ns.nl/eerste-intercity-n ... p-avontuur

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 14 Mar 2019, 19:41

Deutsche Bahn heeft een video-impressie van de nieuwe treinen die als eerste dienst gaan doen op de IC Amsterdam - Berlijn: https://youtu.be/QXJMq2y5ix4

User avatar
willem
Lid
Posts: 23
Joined: 06 Feb 2019, 15:34

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by willem » 14 Mar 2019, 20:19

Dat zijn Talgo-treinen, bekend uit Spanje.

User avatar
Mario90
Lid
Posts: 1304
Joined: 11 Oct 2009, 23:12
Location: Rotterdam
Contact:

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Mario90 » 05 Aug 2019, 18:01

De NS heeft bij Alstom achttien nieuwe treinstellen besteld voor de intercity naar Brussel. Daardoor kan het spoorwegbedrijf modernere en veel langere treinen inzetten op deze grensoverschrijdende verbinding.

Het gaat om zogeheten ICNG-B-stellen (Intercity Nieuwe Generatie - België) die zowel op het Nederlandse als het Belgische spoor kunnen rijden. Ze gaan in 2025 de huidige IC Brussel-stammen vervangen, die bestaan uit een locomotief met zeven rijtuigen.

Omdat de NS al eerder een proefset van twee van deze ICNG-B's bestelde voor de Beneluxtrein, zoals de IC Brussel nog vaak genoemd wordt, komen er in totaal twintig nieuwe stellen voor de verbinding beschikbaar.

“Dit aantal is nodig om ook in gekoppeld bedrijf met twee treinstellen te kunnen rijden en zo de reizigersgroei op te kunnen vangen”, zo laat een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen aan deze site weten.

Meer: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ar-brussel

User avatar
willem
Lid
Posts: 23
Joined: 06 Feb 2019, 15:34

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by willem » 08 Aug 2019, 18:00

Toch is het belangrijker om de trein naar Brussel sneller te maken. Sinds het ding over de HSL rijdt is de rit van Rotterdam naar Antwerpen 1 minuut sneller dan over de oude route via Roosendaal. Bovendien is de reistijd naar Brussel nog altijd langer dan in de glorietijd van de Beneluxtrein 20 jaar geleden, zonder HSL.

Ook dat van die reizigersgroei is betrekkelijk: door alle perikelen uit het verleden met vertragingen, uitval van treinen en extreem lange reistijden zijn zoveel reizigers de trein uitgejaagd dat het nu niet meer moeilijk is om reizigersgroei te krijgen. Minder kon niet meer. Dat het er nog steeds minder zijn dan tijdens de hoogtijdagen van de Beneluxtrein wordt maar niet verteld.

Ook niet dat de parkeerplaats van station Noorderkempen vol staat met gele kentekens: veel reizigers rijden met de auto naar het eerste station in Belgie omdat dat de enige betrouwbare optie is.

Simon
Lid
Posts: 4744
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: De Nederlandse spoorwegen

Post by Simon » 11 Oct 2019, 14:44

Een leuk oud filmpje over zuinig rijden met de trein: https://www.youtube.com/watch?v=DGFROfQ4VMM
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

Post Reply