RET: Iedere 90 seconden volautomatische metro

Post hier op/aanmerkingen over toekomstige uitbreidingen van het metronet
Post Reply
Mario90
Lid

RET: Iedere 90 seconden volautomatische metro

Post by Mario90 » 28 Oct 2017, 11:34

Als het aan de nieuwe RET-directeur Maurice Unck ligt, krijgt Rotterdam een volautomatische metro onder de stad. Innovatie op het metrospoor is hoog nodig omdat het netwerk binnen tien jaar te krap wordt.

De volautomatische metro heeft als voordeel dat voertuigen in een hogere frequentie kunnen rijden. Nu komt er iedere drie à vier minuten één, bij een zelfwerkend systeem is dat om de negentig seconden. Dat betekent een verdubbeling van de capaciteit en kortere wachttijden. Ook moet het leiden tot twintig procent meer reizigers.

Op een zelfwerkende metro zit nog steeds een bestuurder, ook al heeft hij op volautomatische trajecten zijn handen niet aan het stuur. ,,Menselijk toezicht blijft vooralsnog nodig. De bestuurders letten erop dat passagiers veilig in- en uitstappen'', zegt Unck. ,,Doe je dat niet, dan zijn andere maatregelen nodig.'' Denk aan de glazen wanden op de metroperrons in Kopenhagen, die pas opengaan zodra de metro is gearriveerd.

De RET-directeur tekent aan dat niet meteen op het hele netwerk volautomatisch kan worden gereden. In eerste instantie gaat het alleen om het ondergrondse traject. Bovengronds is het lastiger omdat daar gelijkvloerse kruisingen voorkomen.

Aanpassingen
Met de volautomatische metro is bijna een half miljard euro gemoeid. Die kosten gaan vooral zitten in de aanpassing van de spoor- en perronbeveiliging.

Unck vindt dat veel meer moet worden geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van het openbaar vervoer. Het ombouwen van twee van de vier treinsporen tussen Dordrecht en Den Haag tot lightrail is een langgekoesterde wens van de RET. Zo ook voor een hoogwaardige ov-verbinding tussen het Centraal Station en Rotterdam-Zuid. ,,Alleen met een combinatie van maatregelen houden we de regio bereikbaar.''

AD.NL

MichaBen
Lid

Re: RET: Iedere 90 seconden volautomatische metro

Post by MichaBen » 28 Oct 2017, 13:34

Die man komt op mij steeds meer en meer over als een roeptoeter met veel woorden en weinig daden, terwijl hij pas een paar maanden op zijn plek zit :roll: Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar hij roept niet meer dan wat anderen al eerder geroepen hebben en waar niets van terecht gekomen is. En het komt ook niet geloofwaardig over, de metro twee maal zo vaak laten rijden voor 20% meer reizigers? En bovengronds liggen gelijkvloerse kruisingen? Dan heeft hij de viaducten op de metrolijnen C en D nog niet ontdekt zeker. En dan negeer ik het feit dat hoge frequentie bijzonder weinig te maken heeft met het volautomatisch zijn van de metro, ja voor 40x per uur kan het handig zijn, maar voor een verhoging naar 24x per uur (voldoende voor die 20% groei) niet want die frequentie reed men vroeger ook al.

Natuurlijk zul je in de toekomst richting automatische metro's toe gaan, maar nu wordt de suggestie gewekt dat dit de enige manier is om te groeien, net als de suggestie dat verbouwing van de spoorlijn noodzakelijk is om de regio bereikbaar te houden, terwijl er al hard gewerkt wordt aan het frequenter laten rijden van de sprinters op dat traject. Het kunnen best leuke projecten zijn, maar de noodzaak zal er pas over 10 tot 20 jaar zijn lijkt mij. Terwijl er andere projecten zijn die wel de komende 10 jaar een bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de regio en dus meer prioriteit zouden moeten krijgen. Zo lijkt de tram in dit alles compleet genegeerd te worden, terwijl deze een belangrijke schakel vormt in het openbaar vervoer.

luka23
Lid

Post by luka23 » 28 Oct 2017, 13:58

Laten we het eerst (deels) ontvlechten en wat betere verbindingen maken (Binnenhof - Klz - Stadion - Zuidplein) en het meeste uit rijtuig- en perronlengtes halen voordat we dit soort dingen gaan doen, vinden jullie niet? Bovendien, waarom zou in Rotterdam iedere 90 seconden een metro noodzakelijk zijn? In een stad als Taipei ligt de frequentie ook bij de 2,5 minuten in de spits, om dan voor Rotterdam 90 seconden te hanteren is zwaar overkill naar mijn mening. Overigens vraag ik me ook af hoe hij zelfrijdende en bestuurde metro's wil combineren.
Last edited by luka23 on 28 Oct 2017, 14:16, edited 3 times in total.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 28 Oct 2017, 14:12

Tja, zolang de gelijkvloerse trajecten wel bemand blijven vraag ik me af of je wel 40x per uur wil gaan rijden, anders moet je bij de omschakeling van bemand naar automatisch buffertijd gaan inbouwen. Sowieso wil je niet dusdanig frequent over trajecten met overwegen gaan rijden lijkt mij, dan zitten die slagbomen wel erg vaak dicht. Maar die 'elke 90 seconden' klinken nogal populistisch, ook al voert men die automatische metro in dan verwacht ik niet dat men zo frequent gaat rijden, zeker niet de tien jaar. Dat lijkt me eerder een doorgroeimogelijkheid voor de verre toekomst, niet iets voor de korte termijn.

Mario90
Lid

Post by Mario90 » 13 Nov 2017, 13:14

Een nieuw hoofdstuk in dit verhaal vandaag bij AD:

Rotterdam zet in op meer en slimmer openbaar vervoer

Een nieuwe metro- en tramlijn, extra metrostations, volautomatische metrostellen, trams zonder bovenleiding, snelle busdiensten en aanvullend vervoer op maat en met de fiets. Zo wil de gemeente Rotterdam de stad bereikbaar houden. Al moet daar nog wel geld voor worden gevonden.

Het aantal auto's neemt toe, het openbaar vervoer loopt tegen zijn grenzen aan en het aantal inwoners stijgt flink door de bouw van 50.000 extra woningen in de regio. Om te voorkomen dat Rotterdam compleet dichtslibt met verkeer, presenteerde de gemeente vandaag een nieuwe visie over waar het heen moet met het openbaar vervoer tussen 2018 en 2040.

De RET kan content zijn met de plannen. De wens van de stadsvervoerder voor de ombouw van twee treinsporen naar metrorails tussen Dordrecht en Den Haag en de toevoeging van twee metrosporen tussen Schiedam en Delft, wordt omarmd.

De gemeente, en met haar ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ziet veel potentie in zo'n nieuwe lightrailverbinding. Dat biedt ook zicht op nieuwe metrostations bij Feyenoord City, Entrepot (station Zuid schuift daarvoor in noordelijke richting), de Van Nelle Fabriek en Schiedam-Kethel.

Knelpunten
Ook knelpunten op de RandstadRail worden als het aan de gemeente en de Metropoolregio ligt, aangepakt door de frequentie tussen Slinge en Pijnacker-Zuid te verhogen naar twaalf metrostellen per uur. De ondergrondse metro kan ook vaker gaan rijden, om de 90 seconden, als wordt overgestapt op een volautomatisch systeem.

Een nieuwe tramlijn moet het Zuidplein gaan verbinden met Feyenoord City, de toekomstige wijk rondom het nieuwe voetbalstadion van Feyenoord. De gemeente zet ook in op snelle buslijnen tussen Zuidplein en Charlois via de Maastunnel naar het Erasmus MC en het Centraal Station. Ook moet vanaf het Zuidplein een sneldienst gaan rijden via de Van Brienenoordbrug naar de Kralingse Zoom.

Omdat de tram te langzaam wordt geacht voor lange afstanden, wordt het tramlijnennet tegen het licht gehouden. Mogelijk worden onrendabele stukken afgestoten en vervangen door busdiensten, maar ook wordt herschikking bekeken. Zo wordt erover gedacht om lijn 25 uit Barendrecht via de Slinge naar het Zuidplein te laten rijden en om lijn 23 uit de Beverwaard en IJsselmonde juist op Feyenoord City te laten aansluiten.

Intercity
In Schiedam gaan als het aan Rotterdam en de Metropoolregio ligt weer intercity's stoppen. Bewoners van Spijkenisse en de rest van Voorne Putten kunnen daardoor met de metro veel sneller een intercity-station bereiken. Nu moeten ze daarvoor naar Rotterdam Centraal of Rotterdam Blaak.

Gekeken wordt ook of de tram op sommige plekken in de binnenstad op accu's kan gaan rijden, waardoor geen bovenleidingen meer noodzakelijk zijn. Ook een zelfrijdende tram is wat de gemeente betreft niet ondenkbaar, maar is alleen een optie op plekken buiten het centrum waar vrijliggende trambanen zijn.

Om ervoor te zorgen dat ov-reizigers vanaf hun trein-, bus- en tramhalte sneller hun uiteindelijk plaats van bestemming kunnen bereiken wordt ingezet op de fiets en op slim collectief vervoer. Gedacht wordt daarbij aan de inzet van vervoer op maat, dat nu alleen speciale doelgroepen bedient. Ook zullen de komende jaren innovatieve vormen van aanvullend vervoer worden uitgeprobeerd.

MarkNL
Lid

Post by MarkNL » 13 Nov 2017, 13:37

Men presenteert het als een nieuwe visie, maar ik vind het vooral gebrek aan visie bij de RET en de gemeente Rotterdam. Keer op keer duiken allemaal proefballonnetjes op die nooit echt concreet worden gemaakt. Nu is het weer automatisch rijden en accutrams. En over halfjaar is het weer van tafel verdwenen. Wanneer gaat Rotterdam eens écht concrete plannen maken voor de toekomst van het openbaar vervoer in de stad? Op de ombouwprojecten na (wat de-facto niet eens nieuwe infrastructuur is), is er de afgelopen jaren eigenlijk maar bar weinig gerealiseerd. Men zal toch echt nieuwe trajecten moeten gaan verkennen en aanleggen, het tijdperk van 'beter benutten' lijkt mij toch echt voorbij.

Die ombouw van treinsporen naar metrosporen zie ik trouwens ook niet gebeuren vanwege de PHS-plannen van de overheid. Ik snap dat het goedkoop is om steeds te kannibaliseren van het spoorwegennet, maar het wordt echt tijd voor nieuwe infra.

luka23
Lid

Post by luka23 » 13 Nov 2017, 15:30

Ik vraag me echt af waarom er steeds wordt gepleit op een zelfrijdende metro iedere 90 seconden. Het is niet alsof alle stations de gehele dag door volgepropt zijn met reizigers dat er zo vaak moet worden gereden. En waarom een sneldienst bus Klz <-> Zpl? Ik dacht dat de Brienenoord brug al vol zat en dat dat knelpunt met een metro moet worden opgelost?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 13 Nov 2017, 22:15

Volgens mij geeft het AD gewoon zijn eigen draai aan de plannen, want in de plannen zelf wordt er helemaal nergens gesproken over elke 90 seconden een metro. Men overweegt om in de periode 2023-2029 de frequentie te verhogen naar 24x per uur (zoals voor de Beneluxlijnfaal), en op de lange termijn (na 2030) wil men de nieuwe metro's (ter vervanging van de 5300 en 5400 serie) voorbereiden op automatisch rijden waardoor deze potentieel om de 100 seconden zouden kunnen rijden. Maar nergens blijkt uit dat men die frequentie dan al daadwerkelijk wil invoeren, mogelijk dat volledig autonoom rijden en de bijbehorende frequentieverhoging pas zal gebeuren als ook de laatste HSG3 vervangen is door nieuw materieel.

Hauptbahnhof
Lid

Post by Hauptbahnhof » 15 Nov 2017, 01:18

Misschien maar even kijken hoe het automatisch rijden gaat worden in 020 en dan kijken of het nodig is.

Al zie ik de noodzaak nog lang niet, zolang de huidige metro’s niet de volle perronlengte innemen.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 15 Nov 2017, 19:12

Nou ja, 's avonds laat elke 10 minuut een metro is natuurlijk ook een voordeel, en dankzij lagere personeelskosten is dat eerder te realiseren met automatische metro's. Maar qua verhogen van de interval in de spits, daar is nog geen acute noodzaak voor, de frequentie kan nog naar 24x per uur wat voldoende capaciteit zal bieden voor de nabije toekomst.

Het automatisch gaan rijden is dus vooral een logische stap wanneer je voertuigen gaat vervangen gezien de enorme levensduur, bij vervanging van de 5300/5400 serie kun je voor hybride voertuigen gaan met bestuurderscabine maar geschikt voor automatisch rijden, en dan zou je eventueel bij vervanging van de 5500/5600/5700 naar volledig autonoom zonder cabine kunnen gaan. Dat levert je weer wat extra capaciteit op en zo'n cabine kost ook geld dus weglaten is goedkoper. Dan ben je circa 30 jaar verder voor alles autonoom rijdt en je die 90 seconden kunt halen.

LB
Lid

Post by LB » 11 Feb 2019, 19:40

Men schiet al op met de uitbreiding : https://flic.kr/p/2dAQKcL 👍😉
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

Post Reply