station de terp uitbreiding

Post hier op/aanmerkingen over toekomstige uitbreidingen van het metronet
Post Reply
de-bus-reiziger
Lid

station de terp uitbreiding

Post by de-bus-reiziger » 22 Aug 2011, 11:07

er was een 1 a 2 jaar terug een discussie over dat ze van plan waren de calandlijn nu de c lijn door te trekken naar nieuwekerk maar omdat het dan door een natuurgebied heen moest ging het niet door en ondergronds was ook geen optie want dat kost dan weer een flinke zak duiten
2 dagen per week capelle centrum-kootsekade

luka23
Lid

Re: station de terp uitbreiding

Post by luka23 » 22 Aug 2011, 12:11

Dat vertelde onze Aardrijkskundedocent vorig schooljaar.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

Tom
Lid

Post by Tom » 22 Aug 2011, 13:09

Acher station de terp ligt nog een complete woonwijk, om vervolgens inderdaad terecht te komen in het "Hitland" natuurgebied. Ik betwijfel of er genoeg ruimte is om voor het begin van de woonwijk al ondergronds te gaan.

Maar volgensmij is doortrekken van de Nesselande lijn nog de makkelijkste om in Nieuwerkerk te geraken.

luka23
Lid

Post by luka23 » 22 Aug 2011, 13:13

Wie weet sluiten ze beide wel aan.
Maar ik denk dat er eerst gefocust gaat worden op de Hoekse Lijn.

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 22 Aug 2011, 13:22

ga er maar vanuit, dat Nieuwerkerk alleen bediend blijft door de gewone trein en door de bus.
als je de kaart erbij pakt, zie je, dat de metrobaan dan vanaf het eindpunt in Nesselande eerst helemaal doorgetrokken moet worden tot zowat aan het einde van de wijk.
dan dus met een ruime boog terug richting A20.
dat zou zo'n lange baan worden, waar eigenlijk geen klanten meer getrokken worden (een tussenstation zal niet rendabel zijn) en in Nieuwerkerk is er eigenlijk ook geen ruimte (of je moet ondergronds, maar daar is Nieuwerkerk (als laagste plek in Nederland) niet echt geschikt voor...
daarnaast zie ik niet in, dat mensen uit Nieuwerkerk minstens 5 minuten in een metro willen gaan zitten die eerst de andere kant op gaat, terwijl er minstens 2x per uur een trein vanaf hun eigen station vertrekt en ook genoeg ritten van lijn 190 aangeboden worden...

mochten ze ooit eens een grote woonwijk bij Zevenhuizen bouwen, zou je nog wel kunnen denken aan een verlenging van Nesselande naar Zevenhuizen...

als je met streetview naar Capelle kijkt, zou je zeggen, dat je het viaduct nog wel door zou kunnen trekken over Hollandsch Diep en over het water langs het Dalpad.
echter geldt hierbij ook, dat je je af moet vragen waarom je deze lijn door zou trekken, omdat er na Capelle niets is waar je voldoende reizigers mee zou kunnen trekken.
los van het feit, dat je een natuurgebied zou doorkruisen...

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 22 Aug 2011, 13:49

Gezien het feit dat vrijwel geheel Nieuwekerk binnen 1,5 kilometer van een NS station ligt, verwacht ik niet dat men geld in een metro zal steken. Het lijkt me een betere investering om de spitssprinter om te zetten in een reguliere sprinter zodat er de gehele dag een kwartierdienst is. Met de trein is het nu 17 minuten naar Rotterdam Centraal, met een metro via De Terp zou het 20 minuten naar Beurs worden, via Nesselande zelfs 31 minuten, qua reistijd zal er dus ook geen winst zijn met een metro i.p.v. de huidige trein.

Calandlijn
Lid

Post by Calandlijn » 22 Aug 2011, 14:33

Als de C-lijn zou worden uitgebreidt, denk ik persoonlijk dat afbuigen richting zuid de beste oplossing is en de route via de weg Maasdal en langs de weg Keerkring de IJssel over moet steken naar oostelijk Krimpen aan den IJssel. Zo creëert men een oostelijke metroverbinding, naast de westelijke Algerabrug-verbinding. Helaas loopt deze denkbare route daarvoor eerst dwars door een aantal woningen in Oostgaarde en alleen al daarom is deze optie vrijwel ondenkbaar, laat staan het doortrekken via Hitland wat inderdaad door een natuurgebied gaat.

Doortrekken via Hitland is trouwens compleet ondenkbaar, aangezien het 2 factoren kent die grote invloed uitoefenen:
1) Hitland is veengebied: veen is simpelweg een laag van dood plantenmateriaal dat een geheel wateroppervlak kan bedekken, waardoor overige vegetatie vaak de kans krijgt om zich hier op te vestigen. Veengrond is zeer moeilijke bouwgrond door de zwakkere draagkracht en er zullen allereerst enorm veel kosten moeten worden gemaakt om een strook grond droog te pompen, weg te graven tot op de kleilaag, vervolgens op te vullen met zand en aarde om de draagkracht te verbeteren en dan heeft men alleen nog maar de aardebaan opgezet.

2) Hitland is natuurgebied: het aantasten van natuurgebied ligt in Nederland gevoelig bij veel stichtingen en enkele organisaties. Deze zullen een dergelijke onderneming dan ook juridisch gaan aanvechten, waardoor het project lange tijd stil komt te liggen. Daarnaast kent Nederland de HR (Habitatrichtlijn) en de VR (Vogelrichtlijn), welke Europese besluitvorming kennen en genieten en deze richtlijnen zijn in het leven geroepen om dierlijk en plantaardig habitat veilig te stellen en voorwaarden voor vogelgebieden te ontwikkelen tegen menselijk ingrijpen.

Al met al: de C-lijn in Capelle ligt er goed bij zoals 'ie is. Misschien dat ooit een vertakking van de toekomstige lijn F - ten zuiden van de Maas - richting Krimpen aan den IJssel een denkbaar initiatief zal zijn. Wat Nieuwerkerk aan den IJssel betreft: deze is inderdaad beter af met Michaben's idee.

Jesse
Lid

Post by Jesse » 22 Aug 2011, 15:34

Er is inderdaad rekening gehouden met een uitbreiding vanaf de Terp naar Nieuwerkerk. Ga maar kijken, vanaf het einde van het viaduct staat er niks in de weg om het viaduct door te trekken, zeg maar dezelfde situatie als achter Binnenhof. Of het wenselijk is, denk ik niet. In Nieuwerkerk is men er niet zo happig op en heeft men al een goede verbinding naar CS. Bovendien willen ze de negatieve externe effecten ook niet hebben, eveneens de reden voor Krimpen om niet zo happig te zijn op de metro.

luka23
Lid

Post by luka23 » 22 Aug 2011, 18:11

Ach, ik denk dat het handiger is de stations van de Capellelijn uit te breiden zodat er viertjes op kunnen...
Het zijn toch maar 2 stations...

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 22 Aug 2011, 18:29

Drie, want ook het eindpunt heeft maar een perron van 90 meter, een viertje past alleen op De Terp als je het voorste rijtuig op het uitloopspoor zet.

luka23
Lid

Post by luka23 » 22 Aug 2011, 21:25

Oh, oké, drie dan...

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 22 Aug 2011, 21:57

dat kunnen ze dan meenemen als de nieuwe beveiliging ingebouwd wordt...

Gideon
Lid

Post by Gideon » 22 Aug 2011, 22:15

Ik zie eerder een verlening in lijn A vanaf Binnenhof'.
Wellicht een mooie lijn naar Schiebroek?
Schiebroek <> Schiedam?
Met vriendelijke groet,

Gideon.

Tom
Lid

Post by Tom » 22 Aug 2011, 22:31

Er gaat al een hele mooie tram naar Schiebroek en ook de stations Meyersplein en Melanchthonweg liggen in de buurt.

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 23 Aug 2011, 10:51

ook hiervoor geldt: wie denk je er mee te gaan vervoeren?
er is niets na Ommoord en aan de rand van Hillegersberg ligt een park/natuurgebied.
waarbij ik ook niet verwacht, dat ze aan die kant van Hillegersberg massaal naar de metro zullen gaan, terwijl er een goede verbinding is met lijn 4 en het centrum van Hillegersberg en Rotterdam aan de andere kant liggen...

natuurlijk zou het mooi zijn als er verlengingen komen van de metro, maar is de regio daar wel geschikt voor?

de Hoekse lijn is denk ik het enige waar we op mogen hopen...

LB
Lid

Post by LB » 23 Aug 2011, 16:52

lex_1975 wrote:ook hiervoor geldt: wie denk je er mee te gaan vervoeren?
er is niets na Ommoord en aan de rand van Hillegersberg ligt een park/natuurgebied.
waarbij ik ook niet verwacht, dat ze aan die kant van Hillegersberg massaal naar de metro zullen gaan, terwijl er een goede verbinding is met lijn 4 en het centrum van Hillegersberg en Rotterdam aan de andere kant liggen...

natuurlijk zou het mooi zijn als er verlengingen komen van de metro, maar is de regio daar wel geschikt voor?

de Hoekse lijn is denk ik het enige waar we op mogen hopen...
Je vergeet de wijk Nieuw-Tebregge, daar rijdt alleen lijn 35, net als in Tebregge maar daar hoef je nu geen metro meer aan te leggen, die mensen daar zijn allang aan de auto enz gegaan....
Zolang je het OV later en niet frequent door een nieuwe wijk laat rijden zal het nooit wat worden......
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 23 Aug 2011, 16:58

Maar om voor elke wijk een metro aan te leggen is ook weer overdreven, Nieuw-Tebregge is relatief klein in omvang en als er frequent openbaar vervoer moet komen is een station aan de spoorlijn Rotterdam-Gouda in combinatie met een voetgangersbrug over de A20 een veel goedkopere oplossing.

lex_1975
Lid

Post by lex_1975 » 23 Aug 2011, 17:52

ik zie ze niet zo snel meer ondergronds gaan en vooral niet in de buurt van de Kralingse Plas...
daarbij kan je de wijk bovengronds niet goed bereiken...

Post Reply