Hoekverhoudingen wissels

Plaats hier op- en aanmerking over de baan en infrastructuur (let op, geen AHOB-, OV-chipkaart-, DRIM- en stationskwesties, daar is een apart forum voor).
Post Reply
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Hoekverhoudingen wissels

Post by MichaBen » 19 Feb 2017, 15:36

Ik spotte een aantal wissels die wat langer leken dan standaard, en bij nader bestuderen ervan op luchtfoto's bleek dit ook te kloppen. Als eerste heb je wissel 1249 bij Capelsebrug om komende vanaf de sneltram richting spoor 3 over te lopen. Dit lijkt op een 1:12 wissel, echter aan de andere kant van deze overloop is wissel 1239 wel een 1:9 wissel, waardoor je alsnog groen 35 krijgt bij overlopen i.p.v. bijvoorbeeld groen 60. Is dit iets historisch en kon je voor de lijn naar Capelle open ging wel met hogere snelheid van de sneltram naar spoor 3 toe?

Bij Schiedam Centrum heb je ook zoiets, bij wisselcomplex SDC2, overloop van perronspoor 1 naar spoor 2 richting Marconiplein. Wissel 1159 is hier ook weer 1:12, terwijl de andere helft van de overloop, wissel 1160, weer een standaard 1:9 is. Hier kan ik niet zo snel een reden voor bedenken, de splitsing voor de Hoekse Lijn was sowieso al aan de andere kant gesitueerd (vandaar bij het keerspoor er op spoor 20 symmetrische 1:15 wissels liggen waar spoor 10 het met 1:9 moet doen) dus waarom een 1:12 die nooit op de beoogde snelheid bereden zal worden?

Post Reply