Nieuw spoorbeveiligingssysteem.

Plaats hier op- en aanmerking over de baan en infrastructuur (let op, geen AHOB-, OV-chipkaart-, DRIM- en stationskwesties, daar is een apart forum voor).
Jmstro
Lid

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem.

Post by Jmstro » 02 Jan 2015, 23:28

crosby wrote:Video met summiere uitleg over nieuwe spoorbeveiliging:
https://www.youtube.com/watch?v=6N8vKJq2c-g
Image

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 10 Apr 2015, 17:08

Er is een aankondiging verschenen van een aanbesteding om de LZB805 en LZB825 apparatuur in de huidige metrorijtuigen uit te breiden met een 6e frequentie. Details ontbreken helaas bij de aankondiging, maar er was al eerder bekend uit stukken over de Hoekse Lijn dat deze 6e frequentie gebruikt zou gaan worden voor de signaleringen Groen 40, Groen 90, Groen 100 en Vertreksverbod 35. Gezien dat ook de LZB805 rijtuigen aangepast zullen gaan worden, zal men (een deel van) de nieuwe signaleringen ook op het bestaande metronet willen invoeren en niet alleen op de Hoekse Lijn. Als stichting Romeo de 5024 dus nog op de baan wil krijgen zal men ook de ATB installatie van een extra frequentie moeten voorzien. Of de teetjes aangepast gaan worden weet ik niet, maar ik vermoed van niet.

metroverslaafde
Lid

Post by metroverslaafde » 10 Apr 2015, 17:56

Ik zou het wel eens willen zien/horen, een teetje met groen 100 :)

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 10 Apr 2015, 18:10

Ook al worden de teetjes aangepast, dan zal het groen 100 signaal doorverbonden worden met het groen 80 signaal natuurlijk. Aanpassen van dergelijk materieel zal primair gaan om te voorkomen dat deze een ATB storing geven in een sectie waarin de 6e frequentie gebruikt wordt. Het signaal kan vervolgens doorverbonden worden met een bestaand signaal dat niet 'beter' is dan het eigenlijke signaal, zoals groen 60 naar groen 50 doorverbonden is.

Tristan
Lid

Post by Tristan » 10 Apr 2015, 19:29

metroverslaafde wrote:Ik zou het wel eens willen zien/horen, een teetje met groen 100 :)
Dat is wel eens geprobeerd tijdens proeven voor het voorloopbedrijf van RandstadRail, maar ik begreep van een collega dat het SG2-rijtuig, afgezien van de onwaarschijnlijke hoeveelheid geluid die het produceerde, nogal ging stinken en er een en ander op doorbranden stond ;).
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 10 Apr 2015, 19:39

Er is ongetwijfeld op hogere snelheid gereden tijdens proefritten, het is volgens mij standaard om boven de toegelaten maxima te testen om zeker te weten dat er een veilige marge is tussen wat kan en wat toegelaten wordt. De ATB stond ook niet in alle rijtuigen exact gelijk afgesteld én greep pas na een snelheidsoverschrijding in, er zal menig teetje geweest zijn dat van het viaduct vanuit Capelle afkomstig een snelheid dik door de 80 aangetikt zou hebben voor de ATB ingreep, vandaar die marges er ook zitten.

Stinken kan trouwens ook de remmen zijn, op die snelheden zal de ED-rem niet zo effectief meer zijn, waardoor je voor voldoende remkracht de pneumatische remmen erbij zal moeten mengen. De motoren gaan niet zo snel stinken vermoed ik, er gaat niet meer stroom doorheen in principe, hooguit dat er ietsjes langer stroom door de motoren en op de zwakveldweerstanden loopt, normaal worden deze maar korte tijd achter elkaar maximaal belast.

Tristan
Lid

Post by Tristan » 10 Apr 2015, 20:06

Het ging dus juist stinken als het rijtuig sneller dan 80 kilometer per uur reed, niet per se wanneer er afgeremd werd vanaf de hoogst haalbare snelheid.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

luka23
Lid

Post by luka23 » 06 Jan 2017, 21:40

Lichtelijk offtopic: waar begint het ZUB traject, gelijk bij Blijdrop of pas buiten de tunnel?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 06 Jan 2017, 22:52

Een paar honderd meter na Rotterdam Centraal al, er is nog net één ATB sectie na het wisselcomplex, ik neem aan dat je dus met een viertje MG2/1 nog kunt keren achter wisselcomplex CS1 in de boortunnel indien noodzakelijk, maar Blijdorp is niet bereikbaar voor voertuigen zonder ZUB.

Jmstro
Lid

Post by Jmstro » 30 Jan 2017, 00:00

MichaBen wrote:
06 Jan 2017, 22:52
Een paar honderd meter na Rotterdam Centraal al, er is nog net één ATB sectie na het wisselcomplex, ik neem aan dat je dus met een viertje MG2/1 nog kunt keren achter wisselcomplex CS1 in de boortunnel indien noodzakelijk, maar Blijdorp is niet bereikbaar voor voertuigen zonder ZUB.
Is niet helemaal waar, je krijgt alleen geen juiste signalering

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 03 Apr 2017, 21:35

Ik heb vandaag even opgelet bij Schenkel, en het viel me op dat ergens afgelopen jaar de ATB potten opnieuw aangepast zijn hier. De metalen plaat die er overheen was gezet enkele jaren terug was weer verdwenen, maar er zijn ook twee potten bijgekomen, de overweg is nu dus een aparte sectie geworden waar er voorheen alleen (bij rechterspoorbedrijf) voor de overweg ATB potten lagen er niet erna. Is dit ter voorbereiding van het aansturen van de AHOBs via de ATB?

Post Reply