Remise Hilledijk

Plaats hier op- en aanmerking over de baan en infrastructuur (let op, geen AHOB-, OV-chipkaart-, DRIM- en stationskwesties, daar is een apart forum voor).
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Remise Hilledijk

Post by MichaBen » 12 Jun 2011, 16:28

Ik was vanmiddag in de buurt van de Hilledijk en heb dus maar wat foto's gemaakt, nu het nog kan, want de nieuwe remise is bijna klaar. Er zijn nog altijd sporen over van dat hier ooit metro's hebben gereden, al zijn het er niet veel meer.

Image
Hier reed ooit de metro, alleen het hek rechts en een stukje beton resteren nog.....

Image
Hier eindigen de sporen nu abrupt...

Image
Hier is duidelijker te zien dat er ooit metro's hebben gereden, een dwergsein en een ATB-pot, en tevens een aantal wisselstellers die zo te zien nog goed onderhouden zijn ook.

Image
De stroomrail heeft al zo'n 10 jaar geleden plaatsgemaakt voor bovenleiding zodat er trams kunnen rijden, maar ook dat zal binnenkort verdwijnen.

Image
Het seinhuis staat er nog gezellig bij.

Image
De stootjukken zijn nog van de metrotijd over, voor een tram zitten de buffers veel te hoog en te veel naar buiten. Ook het loopbordes achteraan lijkt nog op de hoogte voor de metro's, vroeger liep dit geheel door maar aangezien trams maar aan 1 kant deuren hebben en deze ook een lage instap hebben was dat niet handig.

Image
Vroeger lag naast de remise nog een groot spooremplacement, dat is geheel verdwenen. Ook de verbinding met het hoofdspoor, waarover de metro's vroeger werden aangeleverd en via waar ze voor revisie naar de Kleiweg gingen, is op enkele meters bij de kruising na opgebroken.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 12 Jun 2011, 18:02

Hmm, jammer dat deze ook weggaat.
Maar die nieuwe remise ligt toch veel verder?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: Remise Hilledijk

Post by lex_1975 » 12 Jun 2011, 18:16

Die nieuwe remise ligt echt aan de andere kant van de Groenix van Zoelenlaan t.h.v. de Beverwaard.
Het is een heel groot gebouw, waar veel meer ruimte is, dan op de Hilledijk.
Op het dak is een P&R terrein.
Vorige week stond een 2100-serie tram voor de deur en ook een Romeo tram (een Düwag serie 1600 of soortgelijk).
Volgens mij zat A. Wessels achter de knoppen.

Wat betreft de Hilledijk.
Het is bijna niet voor te stellen, dat het gebied rond de Laan op Zuid 20 jaar geleden nog helemaal haventerrein was.
Toen ik in 1993 in Rotterdam kwam wonen stonden er nog een tijdje containers en was het Varkenoordseviaduct nog een S-bochten viaduct met 2 rijstroken en 2 stoepen...
Al met al in een vrij korte tijd een metamorfose van heb ik jou daar, want zou je nog zeggen, dat hier vroeger havens waren? Zoals het nu is, zou ik dat niet kunnen achterhalen...

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 12 Jun 2011, 23:23

ach, ik kom er nog dagelijks, tot 22 augustus(voor alsnog) is het zeker in gebruik. dus tot die tijd kan je nog afscheid nemen. als het niet nog langer uitgesteld word.

alle wissels die er liggen(op 2 na) zijn gewoon nog in gebruik. ook post t(het bijgebouwtje/seinhuis) is nog volop in gebruik, vanuit daar worden alle wissels bediend. ook is er nog een apparte afgesloten ruimte, van waaruit een aantal atb signalen enz verstuurd worden van het oude traject cs-zuidplein, nu is er niet veel meer van in gebruik(lees wilhelminaplein cs )maar t zit er daadwerkelijk nog.

over de heer a wessel... beverwaard is verboden gebied, tenzij hiervoor toestemming word gegeven door de bam volker wessel en cofely enz enz enz dus is hij daadwerkelijk op het terrein geweest of niet??

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: Remise Hilledijk

Post by lex_1975 » 12 Jun 2011, 23:53

Die wagen van Romeo en die 2100-wagen hebben er echt gestaan.
Ik moest inderdaad ook 2x kijken, maar ik had er de tijd voor om dit te doen.

Er hebben de laatste tijd wel vaker wagens op het terrein gestaan.
Volgens mij zijn dit gewoon testritten, zodat ze kunnen controleren of de boel goed aangelegd is...

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 12 Jun 2011, 23:56

2 vraagjes, waar dient dat seinhuisje voor?
En dis tram's bij de stootjukken, hoe gaan ze achteruit?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 13 Jun 2011, 00:13

dat seinhuisje, zoals ik zei, van daaruit worden alle wissels op het emplacement bediend, is gewoon stand alone van het metronet, 2 knoppies indrukken en daar gaat het wissel. 1 knopje is de "dodeman" dus om te voorkomen dat het wissel perongeluk door 1 knopje word omgezet. het andere knopje is voor het wissel zelf, dan gaat hij de andere kant op dan dat hij ligt.

en die trams bij de stootjukken, hoe ze achteruit gaan.... nou gewoon, wagen opstarten en RKS in zn H (hulpstuurstand) zetten, naar achteren lopen en van daaruit rijden(dus achteruit) of je zet hem in zn A (achteruit)en rijd vanuit de cabine achteruit, alleen mag dat eigenlijk niet omdat je geen zicht hebt op het achterliggende gebied. bij een gewone rit, dus vooruit staat de RKS gewoon in zn V van vooruit

is toch het zelfde als een auto, hoe ga je achteruit.... nou gewoon versnelling in zn achteruit zetten en gaan.

lex_1975
Lid
Posts: 856
Joined: 29 Mar 2011, 13:16
Location: Rotterdam

Re: Remise Hilledijk

Post by lex_1975 » 13 Jun 2011, 00:36

Maar als je zegt, dat er dan naar achteren gelopen wordt en vanuit dat kastje achterin de boel bedienen, dan rijdt je eigenlijk gewoon weer voorruit, want je rijdt dan in de richting waar je zelf naar kijkt.
Achteruit rijden is vanuit de voorste cabine (rijplek) de keuzekruk in achteruit zetten en dan de wagen achteruit laten bewegen.
In dat geval heb je alleen geen zicht op wat er achter je gebeurt.

Weet niet zeker of bij de tram hetzelfde geldt als voor de metro, maar achteruit rijden met een metro mag alleen met een uitkijk.
Heel strikt gezien mag een ov-bus ook niet achteruit rijden...
Heeft natuurlijk allemaal te maken met onvoldoende zicht.
Dat het toch gebeurt zonder de officiele regels aan te houden heeft natuurlijk alles te maken met het verschil tussen theorie/regels en praktijk...

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 13 Jun 2011, 12:56

uiteraard, een tram metro oid heeft eigenlijk geen voor en achteruit, maar om het simpel te houden zeggen we maar even vooruit en achteruit.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 13 Jun 2011, 14:38

Van de Citadis wist ik van die hulpstuurstand, net als bij MG2/1 en SG2/1, maar thnx.
4858985837_905844b860_b.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
mitchell1993
Lid
Posts: 369
Joined: 12 Feb 2007, 22:39

Re: Remise Hilledijk

Post by mitchell1993 » 17 Jun 2011, 21:17

Waarvan deze trein bestuurd wordt is dus niet de hulpstuurstand ;-)

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Re: Remise Hilledijk

Post by Roland » 17 Jun 2011, 22:49

Ik snap de foto ook niet, het is een leuke uit de oude doos, maar daar houd het bij op.

Overigens is remise Hilledijk geen speciaal geval met achteruit rijden, het enige verschil is dat het buiten is over voormalige metrosporen. Op remise Kralingen en Hillegersberg moet je ook achteruit naar je opstelsporen. Zo'n wisselkam in een remise kost klauwen met geld, dan denk je wel twee keer na voordat je er twee aanlegt.

Achtercontroller van een Duwag:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 18 Jun 2011, 22:01

das de 1616 man, ding rijd alleen maar met die auwe zakkevullende fossielen, rijden niet in de dienst. van n 7 en 800 zijn ze ietsje anders, daar zit de schakelhendel gewoon vast in de controler, bij die 1600 enzo moet je die van voren mee nemen.

bij een cita is het gewoon een klein elektrisch draadschakelaartje en zit er ook nog een dodeman knop bij(of schakelaar indrukken)

zal van de week wel ff n fototje maken als ik er aan denk.

btw fotos van de 710 zijn niet gelukt.

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Re: Remise Hilledijk

Post by Roland » 19 Jun 2011, 10:18

De 1616 stond toen nog gezellig met de 5024 aan de kleiweg, toen was ie nog onschuldig :p
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 19 Jun 2011, 11:43

haha wastie maar gesloopt/afgevoerd naar roemenie, hadden die auwe kadavers iig hun zakken niet kunnen vullen.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 19 Jun 2011, 13:50

@Jullie reacties op m'n foto

Het had inderdaad niets te maken met de hulpstuurstand, dat weet ik, maar is puur bedoeld voor dit topic.
Ik had iets duidelijker moeten zijn, sorry.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Gideon
Lid
Posts: 201
Joined: 05 Aug 2011, 09:06
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Remise Hilledijk

Post by Gideon » 05 Aug 2011, 10:56

Maar voor wat diende die aftakking tussen Willeminaplein en Rijhnhaven eigenlijk voor?
Dat snap ik nog steeds niet:(.
Met vriendelijke groet,

Gideon.

User avatar
tramfan
Lid
Posts: 13
Joined: 25 Sep 2008, 16:57

Re: Remise Hilledijk

Post by tramfan » 05 Aug 2011, 11:08

Gideon wrote:Maar voor wat diende die aftakking tussen Willeminaplein en Rijhnhaven eigenlijk voor?
Dat snap ik nog steeds niet:(.
Die diende als in- en uitrukspoor voor de metro's ten tijde dat remise Hilledijk nog metroremise was.
Via een viaduct, wat je in het topic ziet, met de eerste SG2 erop, en met de bijnaam "Bananenburg" omdat daar in de eerste jaren van de metro de aan de Maashaven Noordzijde geladen bananenwagens van de NS onderdoor gingen werd de remise bereikt. De Bananenbrug is een jaar of twee geleden gesloopt en lag in het verlengde van het eerste tramspoor aan de zijde van het hek achter de remise, dus voorbij de seinpost.

Groeten,
Hans.

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 05 Aug 2011, 17:57

spoor 21 bedoel je. trouwens ook spoor 23 24 en 25 hadden aansluiting dmv een aantal wissels op de bananenbrug. die wissels zijn er helaas niet meer, is allemaal al gesaneerd.

misschien voor de oplettende kijker.... een aantal spoornummers bestaat niet.

zal het even schematisch proberen te tekenen.

.................N...........................>_______12_________________________
................/........................>______L___11_________________________\_________________ uitrukspoor
>______26_/____....................>__________10__________========___________X_____________inrukspoor(het opstelspoor naast de hdk)
.....................\.............._______________9__________________________/
>______25_______\________/________+_o_+__8____________________/
>______24_____________/________==========7=======__/_________< (alleen via buiten te bereiken, niet via 6 of 8 )
>______23__________ \____....\____________6_________/========___+__+__+__+___<
>______21_/________\_____\_______________5__________________________________________<
..............N.........................\___________4__________________________________________<
..........................................\....\______3__________________________________________<
...........................................\_________2__________________________________________<
................................................\_____1__________________________________________<



legenda:
< of > einde spoor/stootjuk
1, 2, 3 enz enz spoornummers
/ of \ spooraansluiting op ander spoor of oversteek, beter bekend als wissel/harstukken.
x kruiswissel binnen in de hilledijk
= werkbordessen
+ hefbokken
L wegneembaar stuk rails, voor railremmen e.d.
+_o_+ voormalige wielendraaibank, tegenwoordig hefinstalatie om wielen te wisselen
N wissel/oversteek niet meer in gebruik, tussen spoor 21/23 en tussen ret/nedtrain op spoor 26
.... nutteloos, anders kwamen de lijntjes niet goed uit
rood is binnen

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2817
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Remise Hilledijk

Post by Tristan » 07 Aug 2011, 10:00

Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 15 Aug 2011, 17:00

Wat gaat er in de plaats van de remise komen, ik vind het niet zo duidelijk?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: Remise Hilledijk

Post by crosby » 15 Aug 2011, 17:33

Er wordt een park aangelegd en er komen flats te staan; de Kop van Zuid wordt eigenlijk doorgetrokken tot aan de hoek Putselaan-Hilledijk.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Remise Hilledijk

Post by luka23 » 15 Aug 2011, 17:46

oh oké, bedankt voor de info
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

Sijmen
Lid
Posts: 98
Joined: 09 Nov 2003, 17:58
Location: Rotterdam

Re: Remise Hilledijk

Post by Sijmen » 16 Aug 2011, 11:03

crosby wrote:Er wordt een park aangelegd en er komen flats te staan; de Kop van Zuid wordt eigenlijk doorgetrokken tot aan de hoek Putselaan-Hilledijk.
Ze noemen het Parkstad. Zie link voor meer info: http://www.parkstad010.nl/ambitie/pdf/parkstad.pdf

User avatar
tazzz
Lid
Posts: 670
Joined: 24 Mar 2007, 01:17

Re: Remise Hilledijk

Post by tazzz » 28 Aug 2011, 12:36

het post t gebouw blijft wel staan, dit heeft te maken met de metrobesturing(atb verhaal) dit word nog deels vanuit daar geregeld. dat gebouwtje word een of ander restaurant oid. de rest van de gebouwen daar gaan tegen de vlakte. de ret mag er inmiddels niet meer in, en vanaf morgen word er officieel begonnen met ontmantelen(bovenleiding enz enz)

Post Reply