Baanwerkzaamheden

Plaats hier op- en aanmerking over de baan en infrastructuur (let op, geen AHOB-, OV-chipkaart-, DRIM- en stationskwesties, daar is een apart forum voor).
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 08 Jul 2016, 18:13

Van 1 t/m 19 augustus rijdt lijn A niet tussen Graskruid en Capelsebrug. Van 6 t/m 14 augustus rijdt ook metrolijn B niet tussen Graskruid en Capelsebrug, er rijden dan bussen.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 18 Jul 2016, 16:55

Van 6 t/m 14 augustus ontstaat er een eilandbedrijf op de sneltram, er rijden pendelmetro's tussen Binnenhof en Graskruid en tussen Nesselande en Graskruid. Het lijkt erop dat de metro's in Nesselande opgesteld gaan worden 's nachts want de pendelmetro van lijn A rukt 's nachts om 1:06 in vanaf Graskruid naar Nesselande. Ik neem aan dat er ook nog wel wat reservematerieel en misschien een wegsleeploc hier gestald worden, want met de wisselcomplexen Alexander en Prinsenlaan eruit is de remise 's-Gravenweg onbereikbaar deze periode voor deze pendelmetro's.

Dergelijke situaties komen niet vaak voor, laatste keer was geloof ik met werkzaamheden in Hoogvliet toen men een eilandbedrijf Zalmplaat - De Akkers had. Maar toen had men nog officiële opstelsporen aldaar waar wat reservematerieel en een loc gezet werd, nu moet er een station als opstellocatie dienen.

km46
Lid
Posts: 148
Joined: 15 Feb 2008, 21:05

Re: Baanwerkzaamheden

Post by km46 » 24 Jul 2016, 22:36

MichaBen wrote:Van 1 t/m 19 augustus rijdt lijn A niet tussen Graskruid en Capelsebrug. Van 6 t/m 14 augustus rijdt ook metrolijn B niet tussen Graskruid en Capelsebrug, er rijden dan bussen.
Is er al ergens reizigersinformatie te vinden over deze werkzaamheden?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 25 Jul 2016, 16:28

De RET heeft vandaag de laatste dienstregelingen vrijgegeven, die zullen dus morgen of overmorgen na de nachtelijke updates in de reisplanners terecht komen.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 15 Aug 2016, 17:04

Van 3 t/m 18 september zijn er werkzaamheden bij station Kralingse Zoom. Lijn A is hierdoor in de avond en in de weekenden gedurende de ochtend opgeheven tussen Capelsebrug en Kralingse Zoom omdat deze niet op spoor 3 kan keren. Gedurende fase 1 (3 t/m 9 september) is spoor 1 buiten gebruik, het metroverkeer richting centrum rijdt dan via spoor 3. In fase 2 (10 t/m 18 september) gaat het metroverkeer vanuit het centrum via spoor 4. Enkele uitrukkers van lijn A rijden via Blaak spoor 3.

In het weekend van 10 en 11 september gaan de keersporen bij Schiedam Centrum tevens buiten dienst, er wordt weer alternerend gekeerd op Schiedam Centrum spoor 20 en Parkweg spoor 2 door de lijnen A en B.

km46
Lid
Posts: 148
Joined: 15 Feb 2008, 21:05

Re: Baanwerkzaamheden

Post by km46 » 16 Aug 2016, 10:34

Daar gaan we weer de huidige werkzaamheden zijn nog niet afgerond of er worden weer nieuwe aangekondigd (zucht).

Had dit niet gecombineerd kunnen worden?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1864
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MetroRET » 16 Aug 2016, 10:42

Dat is allang.

ret.nl/werkzaamheden
viewtopic.php?f=13&t=4821&start=425#p106770

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 16 Aug 2016, 16:36

km46 wrote:Daar gaan we weer de huidige werkzaamheden zijn nog niet afgerond of er worden weer nieuwe aangekondigd (zucht).
Als je had gelezen wat de gevolgen waren had je gezien dat slechts één metrolijn gedurende de rustige uren één station ingekort werd. Impact hiervan is dus minimaal, voor de lijnen B en C zijn er alleen wat spoorwijzigingen. Meest vervelende bij deze werkzaamheden is dat de overstap van lijn C naar lijn A nu niet meer op hetzelfde perron is 's avonds, en er ook niet langer gewacht wordt, je hebt dus twee minuten om van spoor 2 naar spoor 1 te lopen op Capelsebrug, wat als je ongunstig in de metro zit of bij een kleine vertraging erg krap is.

En inderdaad, de werkzaamheden worden vaak al maanden van te voren gepland, alleen de exacte gevolgen voor de dienstregeling zijn vaak pas een maand van te voren bekend.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1864
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MetroRET » 16 Aug 2016, 21:34

Toch opmerkelijk dat men ineens wel op Cpb1 kan keren met metrolijn A.

In het verleden maakte men het tot Binnenhofpendel tot Graskruid.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 16 Aug 2016, 22:08

Misschien dat de beveiliging ondertussen aangepast is? Het was wel de bedoeling met de nieuwe GE beveiliging dat je op veel meer plaatsen kon gaan keren. Of je ook in automatisch bedrijf op de vrije baan kunt keren of alleen in afstandsbediening weet ik niet. Automatisch keren zou op elk station gelegen na een wisselcomplex moeten kunnen, of het volgende station (dus bijvoorbeeld vanaf wisselcomplex Prinsenlaan op Oosterflank keren) via automatisch keren kan weet ik niet.

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: Baanwerkzaamheden

Post by crosby » 18 Aug 2016, 22:23

MichaBen wrote:Misschien dat de beveiliging ondertussen aangepast is? Het was wel de bedoeling met de nieuwe GE beveiliging dat je op veel meer plaatsen kon gaan keren. Of je ook in automatisch bedrijf op de vrije baan kunt keren of alleen in afstandsbediening weet ik niet. Automatisch keren zou op elk station gelegen na een wisselcomplex moeten kunnen, of het volgende station (dus bijvoorbeeld vanaf wisselcomplex Prinsenlaan op Oosterflank keren) via automatisch keren kan weet ik niet.
Je kan onder GE inderdaad overal keren.
Alleen is er nog geen GE tussen de wisselcomplexen CPB en ALD2.
In het najaar zal dit ontbrekende stuk in gebruik worden genomen.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 19 Aug 2016, 20:34

Zijn er op Cpb dan nu speciale maatregelen actief om het keren mogelijk te maken? Anderhalf jaar geleden kon het nog niet (zie 3 pagina's terug). Komt de overwegbeveiliging ook onder GE dit najaar, of is dat een los project voor later?

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 526
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by remy5000 » 21 Aug 2016, 09:35

crosby wrote:
MichaBen wrote:Misschien dat de beveiliging ondertussen aangepast is? Het was wel de bedoeling met de nieuwe GE beveiliging dat je op veel meer plaatsen kon gaan keren. Of je ook in automatisch bedrijf op de vrije baan kunt keren of alleen in afstandsbediening weet ik niet. Automatisch keren zou op elk station gelegen na een wisselcomplex moeten kunnen, of het volgende station (dus bijvoorbeeld vanaf wisselcomplex Prinsenlaan op Oosterflank keren) via automatisch keren kan weet ik niet.
Je kan onder GE inderdaad overal keren.
Alleen is er nog geen GE tussen de wisselcomplexen CPB en ALD2.
In het najaar zal dit ontbrekende stuk in gebruik worden genomen.
Zijn er in de rijtuigen zelf ook aanpassingen gedaan voor het beveiligingssysteem of is het nieuwere baanapparatuur waarmee de verkeersleiding meer zaken mee kan regelen? Of specifiek, waarom kan er met dit GE systeem wel overal gekeerd worden en voorheen niet?
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 21 Aug 2016, 10:37

Het is vooral de aansturing van de beveiliging, hoewel er ook nog een update van de ATB codes zal gaan komen (sowieso moet er voor de Hoekse Lijn een groen 100 in komen, en er komen nog wat codes bij). Het probleem met keren is dat een baanvak een rijrichting kent, alleen in die richting zenden de ATB potjes een code uit. Rij je de andere kant uit dan heb je dus geen ATB code, maar daarnaast is het ook zo dat het systeem dat de bezetmeldingen in de gaten houdt verwacht dat de blokken in de juiste volgorde bezet en vrij gemeld worden. Rij je de verkeerde kant op dan komen de blokken niet vrij maar worden ze 'logisch bezet', en moet een volgende trein valse bezetmeldingen gaan schoonvegen.

Bij de NS heb je dit ook, en daar kun je het ook goed zien doordat ze lichtseinen hebben. Het sein in de tegenrichting blijft rood tonen nadat de trein er voorbij is, pas zodra de trein het blok verlaten heeft en er geen volgende trein aan komt springt het sein weer in zijn ruststand. Bij een aantal stations zijn speciale voorzieningen om toch te kunnen keren, zo kan een trein uit Gouda op de vrije baan keren te Rotterdam Alexander, maar dit is een bijzondere handeling (ik geloof dat daar die sleutelkastjes ook voor zijn) die niet overal is ingebouwd.

Het zit dus puur in de aansturing van de beveiliging, de trein merkt er niets van (behalve dat je nu wel goede signalering krijgt na keren), de GE beveiliging zorgt er voor dat de signalering in de juiste richting ingesteld wordt vanaf de eerste bezetmelding gezien vanaf de ingestelde rijweg. Staan er meerdere treinen achter elkaar dan zal deze handeling voor elke trein opnieuw moeten als ik het goed begrepen heb, want het keren van de rijrichting zelf blijft onmogelijk als een baanvak bezetmeldingen kent.

crosby
Lid
Posts: 543
Joined: 03 Dec 2004, 22:58
Location: World wide

Re: Baanwerkzaamheden

Post by crosby » 21 Aug 2016, 17:00

MichaBen wrote:Zijn er op Cpb dan nu speciale maatregelen actief om het keren mogelijk te maken? Anderhalf jaar geleden kon het nog niet (zie 3 pagina's terug). Komt de overwegbeveiliging ook onder GE dit najaar, of is dat een los project voor later?
Voor het automatisch keren op CPB spoor 5 is een "tooltje" gemaakt die naar de doelcode van een trein op spoor 2 kijkt.
Heeft deze een keercode CPB dan loopt de rijweg naar spoor 5 in en krijgt die trein 1 minuut voor vertrek vanaf CPB spoor 1 een rijweg van spoor 5 naar spoor 1.
Dit geldt ook voor de pendel BNH-GKD; die keert aan GKD spoor 1 en rijdt, in de oude spoorbeveiliging, "tegen de richting in" maar door het tooltje wordt dit opgeheven en ontvangt een vertrekkende trein richting RMH een hogere signalering en kan sneller vertrekken en de kruising PRW vrijrijden.
De tooltjes werken perfect zolang er volgens dienstregeling wordt gereden en nemen veel werk uit handen voor de verkeersleider.
Tijdens een verstoring moeten het tooltje worden uitgezet en worden de rijwegen handmatig gesteld door de verkeersleider.
Komende tijd met de werkzaamheden rondom KLZ zullen er ook weer diverse tooltjes worden geactiveerd.

Het is de bedoeling dat de overwegen/AHOB's ook door GE gaan worden aangestuurd.
Een metro krijgt dan pas zijn rijweg als de AHOB die hij gaat berijden gesloten is.
Hoe e.e.a. exact in zijn werk gaat weet ik nog niet.
Heel de dag met treintjes spelen ...............
en er ook nog voor betaald worden!

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 22 Aug 2016, 10:09

Op 24 en 25 september komen er weer leuke werkzaamheden aan. De lijnen A, B en C staan op Capelsebrug richting west dit weekend aangekondigd op spoor 51! Richting oost zal gereden worden via spoor 1. Dat wordt dus weer een noodperronnetje opbouwen en omrijden via het emplacement.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 22 Sep 2016, 20:07

Komend weekend rijdt men richting het centrum dus weer via een noodperron op Capelsebrug en vervolgens via het emplacement van de remise 's-Gravenweg, en op 5-6 november herhaalt dit zich, ook dan keert het noodperron weer terug en gaan de metro's richting het centrum via spoor 351. Komend weekend wordt spoor 2 onderhanden genomen want dan gaat men richting oost linkerspoor van Kralingse Zoom naar Capelsebrug, in november zal spoor 1 aan de beurt zijn want dan rijdt het metroverkeer richting oost normaal via spoor 2.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 26 Sep 2016, 16:29

Van 15 t/m 23 oktober zijn er werkzaamheden tussen Wilhelminaplein en Leuvehaven. Lijn D rijdt enkelspoor, lijn E is opgeheven tussen Slinge en Beurs, de spitsrit Leidschenveen- Slinge rijdt niet. Ook de spitsdiensten van lijn D rijden niet, ter vervanging rijdt lijn A in de spits door naar De Akkers.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 03 Oct 2016, 16:44

En in november wordt er weer gewerkt aan de sneltram, om de beginnen zaterdag 12 en zondag 13 november enkelspoor Hesseplaats/Romeynshof - Graskruid via spoor 2. De lijnen A en B rijden in een 15 minuten dienst op zaterdag, lijn C behoudt een 10 minuten dienst dus in het centrum krijg je een onregelmatig 3-8-2-2-8-3-4 patroon.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 17 Oct 2016, 17:07

Zaterdag 19 en zondag 20 november het andere spoor, waardoor enkelspoor Hesseplaats/Romeynshof - Graskruid via spoor 1. Opnieuw sneltram in een kwartierdienst dit weekend. Ook opvallend op 20 november is dat lijn B extra rijdt tussen 7:00 en 8:00 op zondagochtend, normaal vertrekt de eerste metro van Nesselande op zondagochtend om 07:57, deze dag rijdt men vanaf 07:08 een kwartierdienst. Dit is alleen lijn B, en alleen vanuit Nesselande (het betreft de drie uitrukkers die normaal pas in Kralingse Zoom beginnen).

Het weekend hierop, 26 en 27 november, wordt er opnieuw weer gewerkt aan de keersporen te Schiedam Centrum, lijn A rijdt door naar Parkweg, lijn B keert op spoor 20.

km46
Lid
Posts: 148
Joined: 15 Feb 2008, 21:05

Re: Baanwerkzaamheden

Post by km46 » 20 Oct 2016, 21:40

Zijn er al data voor werkzaamheden in 2017 bekend?

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 16 Jan 2017, 18:09

Het is eventjes stil geweest hier, maar we gaan weer los. In het weekend van 11/12 en 18/19 februari werkzaamheden Beurs - Leuvehaven, lijn E is ingekort tot Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal, lijn D enkelspoor. Verder staat er op maandag 27 februari (voorlopig is alleen die dag ingevuld, maar er missen enkele dagen in de dienstregeling) een aangepaste dienstregeling genaamd 'Zuidplein fase 1 Week' met een lijn C die elke 5 minuten rijdt (20 wagendiensten!) en een lijnen D en E die opgeheven zijn tussen Zuidplein en Maashaven. Details volgen later.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 16 Jan 2017, 20:26

Ok de dienstregeling van 27 februari:
Lijn A & B rijden met normale frequenties, tijden wat aangepast voor de 2,5 minuut interval in het centrum in de spits.
Lijn C rijdt van aanvang dienst tot circa 7:00 elke 7,5 minuut, tot 10:00 elke 5min, tot 14:30 elke 10min, tot 19:00 elke 5min, tot 19:45 elke 7,5 minuut en tot slot elke 15min tot einde dienst.
Lijn D De Akkers <> Zuidplein: aanvang dienst tot 19:45 elke 10min, daarna elke 15 minuten.
Lijn D Maashaven <> Centraal: elke 10 min aanvang dienst tot einde dienst.
Lijn E Maashaven <> Den Haag: elke 10 min aanvang dienst tot einde dienst.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 23 Jan 2017, 18:05

Inmiddels is de hele week bijgewerkt. Fase 1 is van 25 t/m 28 februari. Vanaf 28 februari 20:00 verplaatsen de werkzaamheden zich naar de andere kant van Zuidplein, die avond rijdt er dan geen metroverkeer Slinge - Maashaven, vanaf 1 t/m 5 maart wordt het dan geen metroverkeer Slinge - Zuidplein. Lijn D en E vanuit Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijden dan tot Zuidplein, en lijn D vanaf De Akkers rijdt tot Slinge. Lijn E gaat dan lang keren in Den Haag (11 minuten).

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Baanwerkzaamheden

Post by MichaBen » 29 Jan 2017, 21:48

Meer informatie van de RET, naast de voorjaarsvakantie zal men dus ook in de mei- en zomervakantie gaan werken bij Zuidplein: http://corporate.ret.nl/nieuws/werkzaam ... plein.html

Verder viel me op dat men het noodperron bij Capelsebrug er nog altijd staat, voorziet men hier ook nog werkzaamheden in de toekomst?

Post Reply