Uitfasering SG2-materieel

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
Markiemark
Lid
Posts: 363
Joined: 14 Oct 2003, 19:27

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Markiemark » 29 May 2016, 16:38

Zojuist getracht een glimp op te vangen van de oudjes... Treurig gezicht. Er zitten weinig ruiten tussen die de wachtperiode op de Den Hamweg overleefd hebben...

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1121
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Jmstro » 31 May 2016, 10:27

In principe niet, nu stonden er toevallig ook geen goederenwagons voor :-)

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 31 May 2016, 14:23

Ik had nog geprobeerd diezelfde locatie te vinden, maar ik heb geen flauw idee waar je dan hebt gestaan

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10880
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by MichaBen » 31 May 2016, 18:52

Dat gebouw rechtsachter in beeld is de werkplaats van Shunter aan de Albert Plesmanweg, dus dit zal ter hoogte van de loopbrug over het remiseterrein van de Waalhaven zijn. Volgens mij staan er bij het begin van deze groenstrook aan de Groene Kruisweg hekken, dus de enige manieren om hier te komen zijn via de remise of via de Blindeweg over het werkemplacement van de RET. Oftewel beide niet publiek toegankelijk.

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 31 May 2016, 19:37

Ah hartelijk bedankt voor je reactie! Dan houdt het op.

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 11 Jun 2016, 12:52

Zijn de Tjes verdwenen? Ik zag ze vanuit de metro niet meer staan of zijn ze weer verplaatst?

User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1121
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Jmstro » 11 Jun 2016, 23:49

Ik neem aan dat je de t-tjes op het NS emplacement bedoelt, vanmiddag stonden ze er nog maar wel achter diversen goederenwagons ;-)

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 12 Jun 2016, 07:52

Dat bedoelde ik inderdaad. Dan hebben die goederenwagons inderdaad toch het zicht weggenomen.

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 14 Jun 2016, 05:57

Via een collega, die zelf blijkbaar heel graag een ibis kastje wilde, toch een stukje T weten te bemachtigen. Wel een heel klein stukje, alleen het deurbedieningspaneel. Daar moet natuurlijk een arduino in, want knopjes zijn er om ingedrukt te worden: https://www.youtube.com/watch?v=B8EZ7jBbWp0

Als de juiste componenten strakjes geleverd zijn kan ik ook echt USB gaan doen zodat het dingetje zaken kan aansturen.
https://raymii.org

User avatar
LB
Lid
Posts: 1380
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by LB » 18 Jun 2016, 16:37

De 8 stellen type T die zowel op emplacement Waalhaven Zuid als op een emplacement aan Waalhaven West hebben gestaan zijn op 17-06-2016 door TS loc 108 naar het Rotterdams Havenbedrijf gebracht
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 18 Jun 2016, 17:38

Daar staan ze zeker op een onbereikbare plaats? Zijn ze daar fotografeerbaar?

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 18 Jun 2016, 17:39

LB wrote:De 8 stellen type T die zowel op emplacement Waalhaven Zuid als op een emplacement aan Waalhaven West hebben gestaan zijn op 17-06-2016 door TS loc 108 naar het Rotterdams Havenbedrijf gebracht
Wat stom dat men gewoon niet normaal van die rijtuigen af kan blijven. Die hele voorruit is kapot...

Betekent dit dat ze verscheept gaan worden?
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1179
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by luka23 » 20 Jun 2016, 15:01

Gezien hun staat zou het eerder een zeemansgraf worden dan verscheping
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Tristan » 20 Jun 2016, 15:36

Misschien gaan ze wel naar Mexico. Er zou nog steeds een geringe behoefte zijn aan metro's voor daar.
Maar dat is slechts een gerucht.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1869
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by MetroRET » 20 Jun 2016, 16:01

De stellen zijn inmiddels meer gesloopt dan heel.

Volgens mij kunnen dan beter de stellen die naar de Duitse Tussenhandelaar zijn gegaan. hier aanspraak op doen.

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 20 Jun 2016, 16:24

Zeker gezien het feit dat er zelfs accu's onder de rijtuigen vandaan zijn gehaald.

Tobias51
Lid
Posts: 118
Joined: 22 Oct 2013, 00:52

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Tobias51 » 22 Jun 2016, 10:42

Tristan wrote:Misschien gaan ze wel naar Mexico. Er zou nog steeds een geringe behoefte zijn aan metro's voor daar.
Maar dat is slechts een gerucht.
Dan moet je deze metro's echt niet meer willen in deze staat...

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 22 Jun 2016, 21:44

remy5000 wrote:Via een collega, die zelf blijkbaar heel graag een ibis kastje wilde, toch een stukje T weten te bemachtigen. Wel een heel klein stukje, alleen het deurbedieningspaneel. Daar moet natuurlijk een arduino in, want knopjes zijn er om ingedrukt te worden: https://www.youtube.com/watch?v=B8EZ7jBbWp0

Als de juiste componenten strakjes geleverd zijn kan ik ook echt USB gaan doen zodat het dingetje zaken kan aansturen.
De juiste componenten zijn binnen en een simpele proefopstelling laat zien dat de juiste arduino ook daadwerkelijk doet wat ik wil:

https://www.youtube.com/watch?v=X1zQlMoiRRk
https://raymii.org

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 27 Jun 2016, 20:59

remy5000 wrote:
remy5000 wrote:Via een collega, die zelf blijkbaar heel graag een ibis kastje wilde, toch een stukje T weten te bemachtigen. Wel een heel klein stukje, alleen het deurbedieningspaneel. Daar moet natuurlijk een arduino in, want knopjes zijn er om ingedrukt te worden: https://www.youtube.com/watch?v=B8EZ7jBbWp0

Als de juiste componenten strakjes geleverd zijn kan ik ook echt USB gaan doen zodat het dingetje zaken kan aansturen.
De juiste componenten zijn binnen en een simpele proefopstelling laat zien dat de juiste arduino ook daadwerkelijk doet wat ik wil:

https://www.youtube.com/watch?v=X1zQlMoiRRk
Mocht iemand het leuk vinden, ik heb een kort filmpje gemaakt van het stuur/rijstandenpaneel. https://www.youtube.com/watch?v=uiLJQYocQq0

De bedoeling is hier een website voor op te zetten met een blog-achtige structuur maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Tot die tijd lijkt me dit topic wel handig, of ergens in een ander topic hier.
https://raymii.org

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 05 Jul 2016, 16:10

Ik loop al een tijdje rond met een vraag, geen idee of iemand hier het weet.

De teetjes hadden in beide cabines een ander paneel wat achter de bestuurders hing met allerlei schakelaars. Ik was in de veronderstelling dat het enige verschil tussen deze 2 panelen was dat er bij de ene wel drukknopjes en lampjes aanwezig waren en bij de andere niet. Maar nu verschillen ook de schakelaars, enkele komen wel overeen met elkaar. Nu vroeg ik mij af waarom dit zo gedaan in? Zeker de rij lampjes, het lijkt mij ongeacht in welke cabine je je bevindt of je wilt weten of er een tractiestoring is of niet.

Heeft iemand daar een verklaring voor?

Eventueel kan ik nog wat foto's plaatsen van de panelen indien gewenst.
Steven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 05 Jul 2016, 23:14

steven wrote:Ik loop al een tijdje rond met een vraag, geen idee of iemand hier het weet.

De teetjes hadden in beide cabines een ander paneel wat achter de bestuurders hing met allerlei schakelaars. Ik was in de veronderstelling dat het enige verschil tussen deze 2 panelen was dat er bij de ene wel drukknopjes en lampjes aanwezig waren en bij de andere niet. Maar nu verschillen ook de schakelaars, enkele komen wel overeen met elkaar. Nu vroeg ik mij af waarom dit zo gedaan in? Zeker de rij lampjes, het lijkt mij ongeacht in welke cabine je je bevindt of je wilt weten of er een tractiestoring is of niet.

Heeft iemand daar een verklaring voor?

Eventueel kan ik nog wat foto's plaatsen van de panelen indien gewenst.
Steven
Foto's zijn altijd welkom (in mijn geval dan). Ik durf je geen antwoord te geven waarom het zo is, echter een oude opleidingsmap (c.a. 2003) metrobestuurder spreekt wel in de meeste storingsgevallen over de A bak. Mogelijk komt het omdat de compressor onder de A bak zit:

Image

Image

Image

Image

Image

Dit is een schematische weergave uit de opleidingsmap van het storingspaneel van de type T:

Image

Image

Image

De map spreekt niet over verdere verschillen tussen de A en B bak (storingspaneel).
https://raymii.org

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 05 Jul 2016, 23:25

Ik ben overigens vanavond aan de slag gegaan met de lampjes van het middenpaneel. Omdat dat hele paneel lastig mee te zeulen is heb ik een ATB lampje in het deurbedieningspaneel geschroefd en het arme knopje tijdelijk in het grote paneel.

De gloeilampen lampjes ga ik voor het gemak van aansturing vervangen door 1cm LED lampjes. Hierdoor hoef ik niet met relais te gaan werken maar kan ik deze, met een kleine weerstand ertussen, direct vanaf de arduino schakelen. Bijkomend voordeel is dat de 1cm LED precies in de fitting past. Het niet hebben van het ELAN achterblok scheelt ook zo'n 10 cm in de behuizing.

Hier het resultaat van de avond, een ATB geel 50 lampje op een deurbedieningspaneel:

https://www.youtube.com/watch?v=_erID134RWY

Nog een video waarin de arduino wat duidelijker zichtbaar is, inclusief het LEDje:

https://www.youtube.com/watch?v=lAbSL_xmfOM

Ook heb ik op de lasersnijder een hele simpele triplex behuizing gemaakt voor het deurbedieningspaneel. Zwarte elektrische tape eromheen, past precies. Er moeten alleen nog schroefplugjes in, nu zitten er tie-wrapjes omheen.

Nu zowel input als output werken met deze simpele proefpanelen kan ik gaan nadenken over het aansturen van alle knopjes en lampjes. Ik zit te twijfelen tussen de makkelijke manier (veel boardjes en USB hubs) of multiplexen en shift registers uitlezen (weinig boardjes, complexere code), dus dat wordt leuk expirimenteren met beide.

Voor nu zijn de boardjes heel erg simpel. Een soldeerboard, headers voor de arduino, screw terminals en een 180kΩ weerstand plus wat draad. De arduino zelf is een Micro (https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMicro), gezien die een USB device zoals een toetsenboard kan nadoen. Daarmee is het aansturen van de simulator een eitje.

De output (snelheid, lampjes) wordt wat lastiger. Michaben lief aankijken voor een update aan de metrosim (alleen output, geen bommetjes :p) en dan waarschijnlijk op basis van het firmata protocol een kleine client schrijven voor Windows (https://www.arduino.cc/en/Reference/Firmata). Maar dat komt vanzelf wel. Voor nu vind ik het erg awesome dat ik de deuren kan openen en sluiten met een echt paneel.
https://raymii.org

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 529
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by remy5000 » 05 Jul 2016, 23:26

Hier trouwens ook nog een video van het rij/remstandenpaneel: https://www.youtube.com/watch?v=uiLJQYocQq0
https://raymii.org

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2818
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by Tristan » 06 Jul 2016, 08:47

steven wrote:Ik loop al een tijdje rond met een vraag, geen idee of iemand hier het weet.

De teetjes hadden in beide cabines een ander paneel wat achter de bestuurders hing met allerlei schakelaars. Ik was in de veronderstelling dat het enige verschil tussen deze 2 panelen was dat er bij de ene wel drukknopjes en lampjes aanwezig waren en bij de andere niet. Maar nu verschillen ook de schakelaars, enkele komen wel overeen met elkaar. Nu vroeg ik mij af waarom dit zo gedaan in? Zeker de rij lampjes, het lijkt mij ongeacht in welke cabine je je bevindt of je wilt weten of er een tractiestoring is of niet.

Heeft iemand daar een verklaring voor?

Eventueel kan ik nog wat foto's plaatsen van de panelen indien gewenst.
Steven
Kort samengevat: in beide cabines hangt een automatenpaneel. Hierop bevinden zich allerlei automaten (voor bijvoorbeeld mobilofoon, omroep, verwarming) en een schakelaar voor bijvoorbeeld interieurverlichting, cabineverwarming et cetera. In de A-cabine bevindt zich ook nog een rij met meldlampen en knoppen, voor bijvoorbeeld tractie A / B gestoord, et cetera (zoals je kunt zien op de afbeelding die eerder geplaatst is). Een voorbeeld van zo'n knop is 'overbrugging deurbeveiliging', die gebruikt wordt bij deurstoringen waarbij bijvoorbeeld geen groene lus ('groene pijlen') is. Deze knoppen zijn dus alleen vanuit de A-cabine te bedienen. Een tractiestoring wordt overigens wel op beide stuurtafels kenbaar gemaakt, alleen is enkel op het paneel in de A-cabine te zien welke van de twee tractie-installaties gestoord is. Er kan ook geprobeerd worden de tractiestoring te resetten door de knop (aangeduid met 10 op bovenstaande afbeelding) op de stuurtafel te bedienen. Er is ook nog een algemene meldlamp voor storingen (aangeduid met 8 op bovenstaande afbeelding) op de stuurtafel. Als die brandt, moet in de A-cabine bekeken worden welk systeem er gestoord is.
Last edited by Tristan on 06 Jul 2016, 09:29, edited 2 times in total.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
steven
Lid
Posts: 742
Joined: 12 Dec 2003, 15:07
Location: Schiedam

Re: Uitfasering SG2-materieel

Post by steven » 06 Jul 2016, 09:23

Dank je wel voor je reactie! Ik heb beide panelen hier liggen dus de verschillen ansich ken ik, daarom verbaasde het mij des te meer dat er verschillen zijn. Het lijkt mij ongeacht in welke cabine je je bevindt dat het interessant is om te weten in welke tractie installatie zich de storing bevindt, ik had mij alleen niet gerealiseerd dat die storing ansich ook op de stuurtafels wordt vermeld. Ook de sleutelknop van het overbruggen van de deuren is maar op één paneel aanwezig, wat ik ook wel opvallend vindt. Misschien is het technisch ook ongewenst om dat op beide panelen te kunnen uitvoeren. Veel maakt het ook niet uit natuurlijk, het heeft prima gefunctioneerd al die jaren. Maar ik was er eigenlijk gewoon benieuwd naar de reden waarom.

Steven

Post Reply