RSG2-rijtuigen

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
User avatar
Jmstro
Lid
Posts: 1130
Joined: 12 May 2006, 00:26

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Jmstro » 13 Mar 2010, 22:19

Er wordt gesproken over dat de 11 RSG2 rijtuigen en 9 SG2 rijtuigen "binnenkort" naar 020 gaan. Verdere informatie is mij (nog) niet bekend

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tom » 14 Mar 2010, 01:19

Dat zou voor 020 een behoorlijke aanwinst zijn, kunnen ze daar ook eens rijden in mooi materieel. Al vraag ik me af in hoeverre dit waar is...

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tristan » 14 Mar 2010, 01:34

Dat vraagt iedereen zich wel af, maar ja, aangezien Jmstro over de nodige bronnen beschikt is dit niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Tom
Lid
Posts: 1657
Joined: 24 Jun 2006, 18:10
Location: Capelle aan den IJssel

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tom » 14 Mar 2010, 03:34

Ik geloof ook best wel dat het niet zomaar uit zijn duim is gezogen, maar het idee is niet erg prettig. Onze metro's naar 020. Wat moeten ze daar ermee?

User avatar
LB
Lid
Posts: 1395
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: RSG2-rijtuigen

Post by LB » 14 Mar 2010, 07:58

Tom wrote:Ik geloof ook best wel dat het niet zomaar uit zijn duim is gezogen, maar het idee is niet erg prettig. Onze metro's naar 020. Wat moeten ze daar ermee?
het GVB heeft een nog groter materieeltekort dan de RET en RSG2 is vrij makkelijk aan te passen vanwege ZUB, daar rijden ze ook met een oude/eerdere versie van ZUB
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

User avatar
Joachim
Lid
Posts: 7258
Joined: 12 Oct 2003, 11:52
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Joachim » 14 Mar 2010, 11:02

Maar bij afvoer van de Emmetjes werd dit ook geroepen, dus juich niet te vroeg.
/ Rotterdam moet schoon, heel en veilig. Waarom? Daarom! / De OV-chipkaart is de enige kaart in de metro / Daar neem je je hoed voor af, voor de metro van Rotterdam / In Rotterdam, dáár gaat het goed! / Retmetro.nl op Youtube /

User avatar
Hauptbahnhof
Lid
Posts: 440
Joined: 26 Jul 2005, 00:25

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Hauptbahnhof » 14 Mar 2010, 11:03

Tom wrote:Dat zou voor 020 een behoorlijke aanwinst zijn, kunnen ze daar ook eens rijden in mooi materieel. Al vraag ik me af in hoeverre dit waar is...
Uhm, mooi materieel? Totaal niet mooi om te zien (zowel binnen als buiten), en absoluut niet mooi om te horen.

User avatar
FLJ
Lid
Posts: 33
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: Amsterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by FLJ » 14 Mar 2010, 11:13

Ik sluit mij bij Hauptbahnhof aan, ik moet eerlijk zeggen dat ik de T-tjes op dit moment het minst aantrekkelijke materieel vind dat op Nederlandse bodem rond rijdt. Het zou wel een grote aanwinst voor Amsterdam zijn (uiterlijk doet er namelijk niet echt toe), aangezien het nieuw bestelde Alstom Metropolis-materieel pas over ruim twee jaar binnenstroomt en er structureel sprake lijkt te zijn van een materieeltekort. Overigens werd er tot een paar jaar terug ook gesproken van mogelijke overnames van materieel uit München, maar hier is ook niets van terecht gekomen, net als de reeds genoemde overname van M-stellen. Hopelijk dat van dit gerucht meer terecht komt, al acht ik persoonlijk de kans nogal klein.
Ook actief op Flickr, voor actuele foto's van OV in binnen- en buitenland én burgerluchtvaart.

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tristan » 14 Mar 2010, 11:30

Gelukkig verschillen de smaken, misschien zien de Teetjes er van binnen niet meer zo best uit, maar qua esthetiek scoren ze wat mij betreft nog steeds veel hoger dan al het materieel dat in Amsterdam rondkachelt (en inderdaad, uiterlijk doet er in 020 weinig toe, kijk maar naar de 5110). Maar ja het kan ook een verkapte vorm van jaloezie zijn van jullie twee Amsterdammerts. En ik heb gezien dat het GVB bekend is met de vachtroller dus dan smeren ze toch een laagje verf op de wandbeplating (die er bij de RSG2's overigens niet eens zo beroerd uit ziet), of er gaat 'Kunst' overheen. Maar goed, ik zal het karakteristieke geluid van de Teetjes met die compressoren in ieder geval wel missen. We dwalen af, dus back to topic alstublieft.
Image
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
Hauptbahnhof
Lid
Posts: 440
Joined: 26 Jul 2005, 00:25

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Hauptbahnhof » 14 Mar 2010, 12:03

Niks jaloezie. In Rotterdam zou ik van Pernis naar Beurs ook via lijn D rijden. Op RSR heb ik ook gewacht totdat de RSG3tjes gingen rijden.
Het zijn gewoon de meest oncomfortabele rijtuigen die er in NL bestaan. Evengoed zeg ik ook dat op dit moment de (R )SG3's
de mooiste en comfortabelste rijtuigen zijn.

Maar goed, zoals Joost al zei, het is even afwachten of dit überhaupt zou gebeuren, vooral omdat er ook SG2's komen.
Er moeten best veel aanpassingen worden verricht aan de rijtuigen en voordat ze uiteindelijk rijvaardig zijn, begint niet
veel later de instroom van het nieuwe materieel.
Tevens waren er idd wel eerder zulke berichten, dat Amsterdam metromaterieel uit andere landen zou overnemen, maar tot nu
toe is er niks van terechtgekomen..

Simon
Lid
Posts: 4750
Joined: 12 Oct 2003, 12:47
Location: Rotterdam

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Simon » 14 Mar 2010, 14:20

Comfortabel of niet, met 11 RSG2's en 9 SG2's zou je, na aftrek van reserve en plukwagens, vier drietjes/viertjes kunnen laten rijden, bestaande uit RSG2-[R]SG2-(SG2)-RSG2. De RSG2's hebben al ZUB 222c, dat is wellicht redelijk betaalbaar om te zetten naar het Amsterdamse ZUB122 o.i.d. De RSG2's kunnen dan als koprijtuig dienen. Deze combinaties kunnen dan op lijn 50 rijden, waar de perrons tenminste 125 meter lang zijn, waar je geen gedoe hebt met inklappende deurtredes, geen bovenleidingbedrijf nodig hebt (dus geen pantograafonderhoud), en niet door tunnels hoeft te rijden, met ten hoogste 70 km/u. Eventueel kunnen ze nog railremmen, dit kan altijd handig zijn als de zaak gaat glijden door niet nader te noemen defecte infrastructuur. De CAF- en LHB-wagens die dan vrij komen van lijn 50 kunnen weer op de andere lijnen worden ingezet, zodat de passagiers daar weer meer comfortabel kunnen reizen.

Ja, ze maken wat meer lawaai en hebben misschien een apart uiterlijk. Maar ja, had men in Amsterdam maar niet zo naïef moeten zijn om pas vervangend materieel te bestellen tot de NZ-lijn ver genoeg klaar was, om in één keer nieuw materieel te bestellen om "goedkoper" uit te zijn... Dan was deze (eventuele) materieelverhuizing niet nodig geweest :mrgreen: . Daarnaast is het allemaal natuurlijk tijdelijk. Misschien worden ze wel naar Amsterdam getransporteerd, en komt men er daar achter dat het toch te duur is en blijft er uiteindelijk ééntje over als oefenmaterieel voor de brandweer en personeel, ter vervanging van de 5110. Of blijven de SG2's toch in Rotterdam, omdat de SG3's nog steeds een beetje tegenvallen qua betrouwbaarheid en inzetbaarheid. De toekomst zal het inderdaad leren, afwachten dus. Maar wij kunnen wel weer ergens over filosoferen :D .
Als ik een christen-democraat een hand geef, tel ik altijd mijn vingers na...>>Als ik een liberaal een hand geef, wil hij die privatiseren...>>Als ik een socialist een hand geef, wil hij die delen...

User avatar
Roland
Lid
Posts: 2154
Joined: 07 Jan 2004, 11:35
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Roland » 14 Mar 2010, 14:29

Het is ook maar de vraag of de hele ombouw/renovatie nog rendabel is. De meeste RSG2's missen wel wat onderdelen en de stilstand doet ze geen goed. De verbouwing van de andere 9 rijtuigen naar ZUB gaat ook behoorlijk wat kosten.
r e t m e t r o . n l => r d a m o v . n l

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tristan » 14 Mar 2010, 21:04

Ik zie de negen Teetjes al rijden:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
dida19
Lid
Posts: 43
Joined: 14 Mar 2010, 21:05
Location: Amsterdam

Re: RSG2-rijtuigen

Post by dida19 » 14 Mar 2010, 21:18

laat ze lekker in 010 blijven
wij in 020 hebben ze niet nodig wij hebben m2 , m4 en m5 8)

nemepro
Lid
Posts: 1818
Joined: 12 Oct 2003, 13:43
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by nemepro » 14 Mar 2010, 21:47

Belachelijk !

laat 020 lekker zelf hun problemen oplossen

gaan we weer krijgen dat ons mooie matrieel vergalt word door de plaatselijke 020 slopers die nog geen eens een metrotunel kunnen maken.

geen teetjes naar 020 !!!! :x
Openbaar Vervoer In Spijkenisse Is Terug: http://go.to/openbaarvervoerinspijkenisse

User avatar
les7
Lid
Posts: 1014
Joined: 30 Mar 2008, 00:52
Location: Vlaardingen

Re: RSG2-rijtuigen

Post by les7 » 14 Mar 2010, 22:41

nemepro wrote:Belachelijk !

laat 020 lekker zelf hun problemen oplossen

gaan we weer krijgen dat ons mooie matrieel vergalt word door de plaatselijke 020 slopers die nog geen eens een metrotunel kunnen maken.

geen teetjes naar 020 !!!! :x
Liever één (R)SG2 naar Amsterdam dan 70 naar de sloop zeg ik dan maar.

User avatar
Rik
Lid
Posts: 4275
Joined: 09 Nov 2003, 14:17
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Rik » 15 Mar 2010, 08:13

Wát een commotie allemaal. Laten we het eerst maar eens afwachten, want er is natuurlijk nog niets zeker. Bovendien, wat is het probleem van een paar rijtuigen type T in Amsterdam? Ik vrees zelfs datzelfde meer lawaai maken en minder comfortabel worden gevonden dan de huidige Zilvermeeuwen.
We geven de metro kleur!

User avatar
Jesse
Lid
Posts: 2240
Joined: 12 Feb 2005, 16:54
Location: Capelle a/d IJssel

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Jesse » 15 Mar 2010, 12:29

En daarbij levert dit waarschijnlijk hoe dan ook meer geld op voor de RET dan ze naar de sloop brengen (hetzij door koop, hetzij door verhuur).

nemepro
Lid
Posts: 1818
Joined: 12 Oct 2003, 13:43
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by nemepro » 29 Jan 2012, 21:23

ontzettende topic kick !


vandaag ben ik naar groot ammers afgereisd om de RSG2 rijtuigen een bezoekje te brengen

na een ontzettende lange rotrit (ben echt blij dat er navigatiesystemen bestaan anders had ik het echt nooit gevonden) zag ik terwijlik me auto voor de ingang van het bedrijventerrein parkeerde ik in de verte de contoeren van een teetje

wat zien ze er inmiddels uit zeg :shock:

helemaal onder de grafitty en het viel me op dat de alle richtingfilms er ook uit zijn !
Openbaar Vervoer In Spijkenisse Is Terug: http://go.to/openbaarvervoerinspijkenisse

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tristan » 29 Jan 2012, 22:49

Daar gaat waarschijnlijk binnenkort verandering in komen...
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1310
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: RSG2-rijtuigen

Post by luka23 » 29 Jan 2012, 22:55

Oeh? En wat houdt dat in?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2830
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by Tristan » 29 Jan 2012, 23:04

Dan gaan er onder andere nieuwe richtingfilms in... Meer informatie volgt binnenkort.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

nemepro
Lid
Posts: 1818
Joined: 12 Oct 2003, 13:43
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: RSG2-rijtuigen

Post by nemepro » 29 Jan 2012, 23:30

binnenkort ook een fotoverslag van de RSg2 in groot ammers waar? de onderstaande link geeft uitkomst! ;)
Openbaar Vervoer In Spijkenisse Is Terug: http://go.to/openbaarvervoerinspijkenisse

User avatar
les7
Lid
Posts: 1014
Joined: 30 Mar 2008, 00:52
Location: Vlaardingen

Re: RSG2-rijtuigen

Post by les7 » 29 Jan 2012, 23:50

Aha, verkocht dus! :mrgreen: :P

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1310
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: RSG2-rijtuigen

Post by luka23 » 01 Feb 2012, 19:45

Kon ik maar aan die RiFi's komen..
Maar ach, ze zijn gelukkig verkocht dus!
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

Post Reply