Werkmaterieel

Plaats hier informatie over de rijtuigen van de metrolijnen A t/m E. Begin een topictitel bij voorkeur met het rijtuignummer (bijv. 5233). Controleer wel eerst even of een topic al bestaat, om te voorkomen dat er meerdere topics ontstaan over één rijtuig.
Post Reply
User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Werkmaterieel

Post by luka23 » 23 Aug 2017, 23:41

Ik vroeg me af wat de status is van die MOSI-loc. Ik weet dat 'ie een tijdje op de Gvw stond maar volgens mij is 'ie daar nu weg.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2817
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Werkmaterieel

Post by Tristan » 24 Aug 2017, 08:31

Staat er volgens mij nog steeds, de kans is 'niet al te groot' dat ie ooit nog opgeknapt (rijvaardig) gemaakt zal worden.
Door de jaren heen is gebleken dat de locomotief verre van betrouwbaar is en de reparaties zijn duur en talrijk.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Werkmaterieel

Post by luka23 » 24 Aug 2017, 10:15

M.a.w., staat er dus al een tijdje weg te rotten. Ook vroeg ik me af of die locs binnen op korte termijn worden vervangen, kijkend naar hun leeftijd (de 6001 is als het goed is even oud als een gemiddelde MG2) of is dat niet nodig?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10872
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Werkmaterieel

Post by MichaBen » 24 Aug 2017, 10:52

Rangeerlocomotieven hebben wel een wat langere levensduur over het algemeen, de locomotieven die ingezet werden bij de spoorvernieuwing Waalhaven - Tussenwater kwamen uit de jaren '50.

Overigens klopt het dat onderaannemers tegenwoordig steeds vaker hun eigen materieel gebruiken? Bij elke grote klus zie je tegenwoordig wel een KROL gebruikt worden, wat in veel gevallen flexibeler is dan een loc + platte bak met kraan. Jaren terug bij onderhoud aan de aardebaan van lijn B gebruikte men ook een krol met container op lorry's i.p.v. de eigen ballastwagens van de RET, en ook voor bovenleidingwerk heb je aan een krol voldoende. Platte bakken worden wel nog regelmatig gebruikt om materialen naar de werklocatie te brengen (spoorstaven zijn een beetje lang) maar worden zaken als de ballastwagens en slijpwagen nog wel eens gebruikt? Kraanwagen en bovenleidingwagen zijn al afgestoten...

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2817
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Werkmaterieel

Post by Tristan » 24 Aug 2017, 19:12

Bij mijn weten worden de ballastwagens en slijpwagens nauwelijks of niet gebruikt. Een jaar of tien geleden hebben de 6101 en 6102 een nieuwe motor (en daarmee een flinke revisie) gekregen, de 6001 heeft een paar jaar geleden nog een flinke revisie gehad. De eenvoud van deze locomotieven pleit voor ze, met de vrij robuuste bouw kun je aardig wat decennia uit de voeten. Technisch gezien zijn ze prima te onderhouden en steken ze vrij simpel in elkaar. De elektrische koppeling is trouwens onlangs gewijzigd en kan nu alleen nog 24 Volt doorgeven, geen 100 Volt meer. En op de daken liggen tegenwoordig zonnepanelen om de accu's onder lading te kunnen houden.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 526
Joined: 07 Dec 2003, 11:20
Contact:

Re: Werkmaterieel

Post by remy5000 » 02 Sep 2017, 17:20

Waarvoor diende die 100 volt in de koppeling eerst?
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Werkmaterieel

Post by luka23 » 06 Dec 2017, 15:35

Over die MOSI, wat is de fabrikant (en wellicht het type) en waar diende dat ding eigenlijk voor?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Tristan
Lid
Posts: 2817
Joined: 27 May 2004, 22:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Werkmaterieel

Post by Tristan » 06 Dec 2017, 15:54

Fabrikant is Schalke, de locomotief was bedoeld als uitbreiding van het locomotiefpark (volgens mij ook vanwege de aankomende Beneluxlijn). Het had een accupakket om zonder dieselelektrische tractie te kunnen rijden, maar dat pakket is er al gauw uitgehaald. Daarnaast had de locomotief een kraan, die later overgezet is.
Wij zijn aardig onderweg. Jij ook?

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1168
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Werkmaterieel

Post by luka23 » 08 Nov 2018, 17:46

Ik zag net dat de MOSI een vrachtwagen op wordt getakeld, op weg naar de hoogovens?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
LB
Lid
Posts: 1377
Joined: 15 May 2005, 18:09
Location: Rotterdam

Re: Werkmaterieel

Post by LB » 09 Nov 2018, 18:06

Nee hoor maar onder andere het werkemplacement wordt vernieuwd en daardoor moet de loc tijdelijk wijken
Je krijgt van mij een hulprijweg, je let zelf op de wisselstand en je blijft op spoor 2, over....

Post Reply